Gå til innhold

Slik ser touchvennlige VLC ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her var det en del merkelig formuleringer, synes jeg.

 

Faktum er at VLC er tilgjengelig både på iOS, Android, Mac, Linux, Symbian. Versjonen for Windows har vært en forsømt sak, og gjeldende versjon baserer seg på brukergrensesnitt designretningslinjene fra Windows 3.x tiden på tidlig 90-tallet. Nyeste versjon av VLC er optimalisert for Windows XP fra 2001.

 

Selv om det fremdeles er mulig å kjøre VLC under Windows 8, er det på høy tid VLC oppdateres for den nye Windows API-en og at grensesnittet kommer i samsvar med det nye designet.

 

Jeg synes dette virker lovende, og jeg ser frem til endelig versjon. Tilsvarende burde bli gjort for en rekke andre programmer. Jeg savner oppdaterte Windows 8 versjoner av Spotify, WiMP, uTorrent mv.

 

Og en annen ting: Windows 8 og Windows RT er så godt som identiske. Windows 8 og Windows RT kan kjøre alle de samme applikasjonene som er skrevet for nye Windows.

 

Den eneste vesentlige forskjellen er at Microsoft i RT-versjonen har kuttet støtte for installasjon av tredjeparts programmer inni desktop applikasjonen. Installasjon av "desktop-plugins" krever sertifikat fra Microsoft. En jailbreak er derimot tilgjengelig som gjør det mulig å installere åpen kildekode programvare (pga. rekompilering er nødvendig). En rekke programmer er tilgjengelig på nettet.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres ut som et rimelig ønske. Hva savner du i VLC?

 

Det jeg savner i VLC er friheten du har i MPC-HC med tanke på manipulering av innstillinger og oppsett av egne codecs og løsninger. Per idag så tilbyr jo MPC-HC med MadVR langt bedre skalering (om vi så snakker ned eller oppskalering) av bilde, og langt bedre etterbehandling.

 

Så vidt jeg vet så støtter ikke VLC avspilling av Dolby True HD eller DTS(:HD) Master Audio lydspor heller? Dette kan du jo også lett ordne med MPC-HC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VLC er ikke funksjonsfattig, den slår det aller meste på funksjoner. Men ja det finnes funksjonalitet som den ikke har, en av dem er å dille med diverse directx plugins. Jeg vil gjerne se dokumentasjon på at MPC-HC med MadVR tilbyr bedre bilde, et par skjermskudd burde være lett å produsere.

 

Når det gjelder støtte for codecs er vel blant annet Dolby True HD på plass, problemet er vel heller all denne DRM driten som blir puttet inn i Blu-ray, og som gir et "moving target". Eldre Blu-ray funker typisk mens på nyere kan det være begge deler. Her er en artikkel med oppsummering av status for et drøyt år siden:

http://www.anandtech.com/show/5461/vlc-hack-for-encrypted-bluray-playback-capability

 

og artikkelforfatter, fint om du oppdaterer artikkelen slik at det går klart frem at VLC har hatt touch interface lenge. Det er Metro herket til Microsoft som skaper problemer her.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...