Gå til innhold

Hinter til fullformat - igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vi egentlig trenger er et nytt speilløst fullformatsystem med like rask autofokuus som m4/3.

Enig. Selv om et fullformat Pentax er velkommen er fullformat speilløs med bra autofokus en interessant nisje. Jeg tror nok Canon og Nikon ser for seg å gå samme vei som Sony med A99. Ikke nødvendigvis med halvgjennomsiktig speil, men speilløs fullformat med sine standardfatninger. Håper imidertid at noen tar skrittet fullt ut og designer fra scratch og heller sikrer kompabilitet med adapter.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jepp, jeg måtte telle litt her og kom frem til 5 stk som burde duge, 4 av de med AF. Særlig 40-millimeteren som jeg synes er litt ugunstig brennvidde på 1,5x. Men jeg kommer neppe til å kjøpe med det første. Får se om jeg gidder om et par år hvis prisen blir lav nok og egenskapene fristende nok.

Lenke til kommentar

Det var da nok med surmaga kommentarer her. Husk at det er gode nyheter for Canon, Nikon og Sony-brukere at Pentax hiver seg på denne mellomstørrelsen sensorer de også.

 

“Full Frame Equivalence” and Why It Doesn’t Matter

Interessant artikkel du linket til der.

 

Jeg sitter et inntrykk at Pentax sikter seg mot de mer avanserte brukerene, og da er vel en FF sensor en naturlig utvikling.

Lenke til kommentar

Innen dslr har nok Pentax satset mer på avanserte brukere enn på begynnersegmentet. Det ser vi både i markedsføringen, kampanjer og avtaler med kjeder og produktutvalget. Pentax sine laveste dslr-modeller ligger omtrent i det sjiktet der Canon har sin tresifrede serie. Lavere markedsandeler betyr også at de har midre muligheter til å hente inn marginer på enorme volumer enn det Canon har med 1100D.

 

Pentaxianerne har økt presset mot Pentax for å få en 35mm dslr og det var antagelig i løpet av 2012 at Pentax sine utviklere og ledelse skjønte at dette var veien å gå. Et sånt kamera er selvsagt ikke utviklet over natta så det er først i år det er ventet lansert. Forventningene etter mange små hint har blitt skyhøye.

 

Det tok svært lang tid fra hint om 645D til lansering, blant annet på grunn av kansellering og deretter igangsetting av prosjektet igjen. Et 35mm-kamera vil nok ta kortere tid siden det antagelig ikke blir noen kansellering og gjenopptakelse.

 

Håper det nye 35mm-kameraet vil ta vare på kjente egenskaper fra APS-C serien. Blant annet fatning, sensorstabilisering, værtetting og dng.

 

Ved lansering vil jeg spå samtidig lansering av 3 zoomobjektiver. Vidvinkelzoom, normalzoom og telezoom.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Håper det nye 35mm-kameraet vil ta vare på kjente egenskaper fra APS-C serien. Blant annet fatning, sensorstabilisering, værtetting og dng.

 

Ved lansering vil jeg spå samtidig lansering av 3 zoomobjektiver. Vidvinkelzoom, normalzoom og telezoom.

Å ikke beholde fatning vil være en showstopper av dimensjoner. Sensorstabilisering og værtetting vil være tåpelig å droppe - Sony har ingen problemer med sensorstabilisering på sine fullframe-sensorer.

DNG hadde vært kjekt å beholde.

 

Og - håper Pentax får laget en god navnekonvensjon for optikken, så det er tydelig hvilken optikk som passer på fullframe og hvilken som har for liten bildesirkel.

Lenke til kommentar
Og - håper Pentax får laget en god navnekonvensjon for optikken, så det er tydelig hvilken optikk som passer på fullframe og hvilken som har for liten bildesirkel.

Helt enig. En annen bra ting med Pentax er at objektivene for APS-C passer på 35mm-kameraene. Da skulle det være en smal sak å få de til å passe på et digitalt 35mm kamera også. Håper derfor de åpner for en crop-mode i Nikon-stil. Håper også at skrue-AF beholdes.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...