Gå til innhold

Påstand: Det er trafikksikkert å kjøre fort


Snylter

Anbefalte innlegg

Å kjøre fort har også sine fordeler trafikksikkerhetsmessig.

Man er mer skjerpet mens man kjører fort, noe som igjen gjør at man har bedre muligheter til å reagere tidlig i en eventuell situasjon.

Sannsynligheten for å halvsove/sove bak rattet blir også vesentlig mindre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å kjøre fort har også sine fordeler trafikksikkerhetsmessig.

Man er mer skjerpet mens man kjører fort, noe som igjen gjør at man har bedre muligheter til å reagere tidlig i en eventuell situasjon.

Sannsynligheten for å halvsove/sove bak rattet blir også vesentlig mindre.

 

Og dette kan du naturligvis begrunne med forskning som i så fall motstrider vesentlig forskning som viser det motsatte:

 

f.eks:

http://ec.europa.eu/transport/wcm/road_safety/erso/knowledge/Content/20_speed/speed_and_accident_risk.htm

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0001457505001247

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er ikke undersøkelser foretatt etter norske forhold med 60-sone mer eller mindre som en generell greie.

 

Det er vel ikke lenge til "Sone 70"-skilt kommer opp på Svinesund..

 

Oppgaven var altså å komme med en vitenskaplig holdbar begrunnelse for din påstand om at høyere hastighet har trafikksikkerhetsmessige fordeler. Dette har du ikke greid. Intil du har fremvist noe slikt er din (temmelig svake) kritikk av undersøkelser som bestrider din påstand svært lite intressant.

Endret av sverreb
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Oppgaven var altså å komme med en vitenskaplig holdbar begrunnelse for din påstand om at høyere hastighet har trafikksikkerhetsmessige fordeler. Dette har du ikke greid. Intil du har fremvist noe slikt er din (temmelig svake) kritikk av undersøkelser som bestrider din påstand svært lite intressant.

 

At det er lettere å holde seg våken og klar mens man gjør noe interessant ser jeg ikke noe poeng i å legge frem bevis for, jeg tenker du har erfart akkurat det samme selv.

 

Det er ikke snakk om helt ville fartsøkninger heller, snaut 110 i 80-sona er som regel fort nok til å holde seg våken.

Lenke til kommentar

At det er lettere å holde seg våken og klar mens man gjør noe interessant ser jeg ikke noe poeng i å legge frem bevis for, jeg tenker du har erfart akkurat det samme selv.

 

Om du har problemer med å holde deg våken om du kjører i lovlig fart får stå på din regning, De fleste rimelige mennesker vil nok da si at du da bør avstå fra å kjøre bil.

Påstanden om å være mer 'våken' er imidlertid ikke påstanden jeg har bedt deg dokumentere, derimot er det påstanden om at å kjøre for fort har trafikksikkerhetsmessige fordeler som du må belyse. Du må dermed komme med dokumentasjon på at det netto sett blir mindre ulykker av å kjøre for fort.

Det hjelper tross alt lite at du føler deg mer våken om du totalt sett øker risikoen for å drepe og lemleste.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Snylter - risiko og skadepotensiale øker dramatisk om du øker fra 80 til 110 på de fleste norske veier. Høyst sannsynlig enormt mye mer enn "årvåkenheten" din. Det regnestykket ditt er ekstremt usannsynlig, og at du sliter med å se det er litt skremmende for å være ærlig..

Jeg skjønner poenget ditt, at man skjerper sansene litt om man øker farta, men å påstå at dette totalt sett er mer trafikksikkert enn å holde den "lave" (80?) farta er virkelig helt, fullstendig rallende galskap.

Endret av jonlem
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Å kjøre noe fortere enn fartsgrensen har definitivt positiv effekt på meg, da jeg ved å kjøre raskere holder meg våken på en helt annen måte enn ved å sløve rundt i daffetempo.

 

Cruiser man rundt i 70-landet sitter man gjerne med hånda i fanget og tar livet ganske med ro..

Når jeg drar på til rundt 100 retter jeg opp sittestillingen og holder begge hendene på rattet, jeg skrur ned temperaturen i bilen og skjerper meg.

 

I 70-sløving blir man rett og slett demotivert og lei, fordi det går så forferdelig sakte.

 

Snylter - risiko og skadepotensiale øker dramatisk om du øker fra 80 til 110 på de fleste norske veier. Høyst sannsynlig enormt mye mer enn "årvåkenheten" din. Det regnestykket ditt er ekstremt usannsynlig, og at du sliter med å se det er litt skremmende for å være ærlig..

Jeg skjønner poenget ditt, at man skjerper sansene litt om man øker farta, men å påstå at dette totalt sett er mer trafikksikkert enn å holde den "lave" (80?) farta er virkelig helt, fullstendig rallende galskap.

 

Nå har jeg også poengtert tidligere i tråden at jeg selvsagt kjører etter forholdene.. Dette er egentlig den eneste reguleringen av hastighet vi faktisk trenger.

Lenke til kommentar

Når jeg drar på til rundt 100 retter jeg opp sittestillingen og holder begge hendene på rattet, jeg skrur ned temperaturen i bilen og skjerper meg.

Og her er vel selve kjernen - hvorfor i alle himmelriker skal du ikke gjøre dette i 70 også?

 

Og ja, greit nok å kjøre etter forholdene, men det har absolutt ingenting med det jeg skreiv å gjøre. Uansett forhold, så vil risiko- og skadepotensialet øke ekstremt om du øker fra 80 til 110 på en vanlig, norsk landevei. HELT uavhengig av om det er såpeglatt eller tørr sommerasfalt. Da hjelper det fint lite å rette seg opp i ryggen og skjerpe seg, noe man skulle gjort lenge før man nådde 80.

Endret av jonlem
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Og her er vel selve kjernen - hvorfor i alle himmelriker skal du ikke gjøre dette i 70 også?

 

Og ja, greit nok å kjøre etter forholdene, men det har absolutt ingenting med det jeg skreiv å gjøre. Uansett forhold, så vil risiko- og skadepotensialet øke ekstremt om du øker fra 80 til 110 på en vanlig, norsk landevei. HELT uavhengig av om det er såpeglatt eller tørr sommerasfalt. Da hjelper det fint lite å rette seg opp i ryggen og skjerpe seg, noe man skulle gjort lenge før man nådde 80.

 

Å kjøre aktivt i lavt tempo er rett og slett for slitsomt til at man gjør det.

Det går så sakte at man nødvendigvis bruker konsentrasjon på andre ting.

 

Det er svært få som er særlig våkne og konsentrert i trafikken, det tenker jeg du og har fått med deg..

 

Å kjøre etter forholdene holder.

§3 i vegtrafikkloven er rent faktisk omtrent den eneste regelen som bør være nødvendig hva gjelder veitrafikk.

Lenke til kommentar

Jepp, høres logisk ut, Snylter

 

:nei:

 

 

Her er en annen logisk slutning i samme gata - bruk den for det den er verdt:

En annen fordel med å råkjøre er at du oppholder deg kortere tid på veien, og på den måten reduserer sjansen for å komme opp i en ulykke.

Så lenge du tror på det, så er det det som teller!

 

:nei:

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Å kjøre aktivt i lavt tempo er rett og slett for slitsomt til at man gjør det.

Det går så sakte at man nødvendigvis bruker konsentrasjon på andre ting.

 

Det utsagnet reflekterer nok kun på deg selv, ansvaret med å være sjåfør er ikke for alle. Om du har problemer med konsentrasjonen får du bruke kollektivtransport fremfor å kjøre selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her er en annen logisk slutning i samme gata - bruk den for det den er verdt:

En annen fordel med å råkjøre er at du oppholder deg kortere tid på veien, og på den måten reduserer sjansen for å komme opp i en ulykke.

Så lenge du tror på det, så er det det som teller!

 

Hvorfor begynner du å trekke inn råkjøring? Det er noe helt annet.

 

Så er det nødvendigvis sjåføren som gjør noe galt, også etter §3.

 

Da bryter vel bortimot alle §3 da mener du?

 

Det utsagnet reflekterer nok kun på deg selv, ansvaret med å være sjåfør er ikke for alle. Om du har problemer med konsentrasjonen får du bruke kollektivtransport fremfor å kjøre selv.

 

Jeg har ikke problemer med konsentrasjonen, men liker å være så skjerpet som mulig mens jeg er ute på veiene, derfor kjører jeg også relativt aktivt.. En aktiv kjørestil gir gjerne noe høyere hastighet enn lovlig i 70-landet.

 

Hvor stor andel av ulykkene med alvorlig skadde eller døde er forårsaket av høyere hastighet enn lovlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...