Gå til innhold

Microsoft skryter av Windows Phone-salget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så selv giganten Microsoft innrømmer nå indirekte gjennom disse rapportene at iPhone fra knøttlille Apple er selve målestokken.

 

Omtrent slik de gjorde i en tidligere kampanje (Laptop Hunters), hvor de ga "tilfeldige" familier/kunder f.eks 1000 dollar for å kjøpe bærbar datamaskin. I hver bidige reklamefilm ble Apple MacBook framstilt som den coole maskinen de egentlig ville ha, men så endte de opp med det nest beste, en teit Windows-PC. Og familiene/kundene prøvde krampaktig å smile som takk.

Lenke til kommentar

Så selv giganten Microsoft innrømmer nå indirekte gjennom disse rapportene at iPhone fra knøttlille Apple er selve målestokken.

 

Apple selger iPhone for mer penger enn Microsoft omsetter for totalt. Altså er ikke bare Apple et større selskap enn Microsoft, iPhone _alene_ hadde vært et større selskap enn Microsoft om den ble skilt ut fra Apple.

Lenke til kommentar

Så selv giganten Microsoft innrømmer nå indirekte gjennom disse rapportene at iPhone fra knøttlille Apple er selve målestokken.

 

Hehe..... Knøttlille Apple liksom... Jada, det er jo det de er. Et knøttlite selskap som nesten ikke har solgt noen mobiltelefoner de siste årene... *ironi* :-)

Lenke til kommentar
Så selv giganten Microsoft innrømmer nå indirekte gjennom disse rapportene at iPhone fra knøttlille Apple er selve målestokken.
Hehe..... Knøttlille Apple liksom... Jada, det er jo det de er. Et knøttlite selskap som nesten ikke har solgt noen mobiltelefoner de siste årene... *ironi* :-)

 

De er jo egentlig et "lite" selskap med tanke på hva de er store for.

Gadgets. That's it. De suger som et IT selskap.

 

Uten iPod, så iPhone og iPad hadde ikke Apple klart å overleve.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

De er jo egentlig et "lite" selskap med tanke på hva de er store for.

Gadgets. That's it. De suger som et IT selskap.

 

Uten iPod, så iPhone og iPad hadde ikke Apple klart å overleve.

 

Tar vi bort Windows og Office så reduseres Microsoft temmelig kraftig de også. Tar du bort nøkkelproduktene til et selskap så vil de fleste slite, det er ikke mange selskaper som Samsung som har avdelinger som produserer stort og smått i så godt som samtlige markeder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651
Så selv giganten Microsoft innrømmer nå indirekte gjennom disse rapportene at iPhone fra knøttlille Apple er selve målestokken.
Hehe..... Knøttlille Apple liksom... Jada, det er jo det de er. Et knøttlite selskap som nesten ikke har solgt noen mobiltelefoner de siste årene... *ironi* :-)
De er jo egentlig et "lite" selskap med tanke på hva de er store for.Gadgets. That's it. De suger som et IT selskap.Uten iPod, så iPhone og iPad hadde ikke Apple klart å overleve.

 

Ikke et veldig logisk argument fra deg. Hva hadde Microsoft vært uten Windows og Office? Eller hva hadde Google vært uten søkemotor, gMail og Android? Eller hva hadde Ford vært uten biler?

Lenke til kommentar
Så selv giganten Microsoft innrømmer nå indirekte gjennom disse rapportene at iPhone fra knøttlille Apple er selve målestokken.
Apple selger iPhone for mer penger enn Microsoft omsetter for totalt. Altså er ikke bare Apple et større selskap enn Microsoft, iPhone _alene_ hadde vært et større selskap enn Microsoft om den ble skilt ut fra Apple.

 

Det er riktig, det er ganske enestående og imponerende om man ser på Apples posisjon for noen år tilbake, men også sårbart. Man må også lese tallene i et bredere og lengere perspektiv.

 

http://online.wsj.com/article/SB10001424127887324595904578121334162054890.html

 

http://www.forbes.com/sites/steveschaefer/2013/01/25/apples-thursday-tumble-by-the-numbers/

 

Apple har vært en rakett, men spørsmålet er om den har kommet Geostasjonær bane, eller om den faller ned igjen? Og da, er det en stabil glideflukt, eller en stein?

 

iDings er ikke lenger enestående. Apple har bygd et solid økosystem for sine dingser, men spørsmålet blir om plattformen blir bred nok når de begynner å snuble litt. For Apple mangler litt av den seige bredden MS har. Skal Apple holde seg oppe må de utvide i bredden også.

Lenke til kommentar

iDings er ikke lenger enestående. Apple har bygd et solid økosystem for sine dingser, men spørsmålet blir om plattformen blir bred nok når de begynner å snuble litt. For Apple mangler litt av den seige bredden MS har. Skal Apple holde seg oppe må de utvide i bredden også.

 

Bredde er oppskrytt. Dersom man klarer å gjøre det man gjør på en god måte og samtidig fornye seg tror jeg ikke man trenger mer bredde enn det Apple har i dag. Det er mange som har brent seg på å skulle bite over for mye, noe det ser ut til at Apple også er klar over. Det er f.eks ingen penger i billige volummodeller, et marked de holder seg klokelig unna. Det samme gjelder Enterprise - der er det så mye skreddersøm at det er et helt annet marked enn det Apple er vant til å jobbe i, så jeg tror de gjør lurt i å ikke rote seg altfor mye borti det.

 

"Skomaker, bli ved din lest" er ikke noen dårlig regel. Mangel på fokus er noe av det farligste et selskap kan komme ut for.

Lenke til kommentar

Bredde er oppskrytt. Dersom man klarer å gjøre det man gjør på en god måte og samtidig fornye seg tror jeg ikke man trenger mer bredde enn det Apple har i dag. Det er mange som har brent seg på å skulle bite over for mye, noe det ser ut til at Apple også er klar over. Det er f.eks ingen penger i billige volummodeller, et marked de holder seg klokelig unna. Det samme gjelder Enterprise - der er det så mye skreddersøm at det er et helt annet marked enn det Apple er vant til å jobbe i, så jeg tror de gjør lurt i å ikke rote seg altfor mye borti det.

 

"Skomaker, bli ved din lest" er ikke noen dårlig regel. Mangel på fokus er noe av det farligste et selskap kan komme ut for.

Det er ingen fasit på dette, og jeg spår intet umiddelbart fall for Apple og iPhone. Skomakeren Rim ble også ved sin lest med sine supre Blackberry sko, men det ble til å snuble der i gården også.

 

Det er forskjell på bredde i et selskap og å bite over for mye, men vi ser allerede at apple har gått fra å være ledende innovatører (eventuelt oppkjøpere) på design og brukervennlighet, samt at de bygger solide økosystemer, men dette er ikke lenger tilfellet, og mange nye features på de siste iPhonene er nå nyheter for å hente inn andres forsprang.

 

Det er altså ingen åpenbare grunner til at nye kunder skal kjøpe iPhone (ut over smak og behag), og grunnen til at eksiterende kunder skal forbli på plattformen er stort sett investeringer gjort i økosystemet (ut over smak og behag). Det vi imidlertid ser er at andre plattformer ikke bare skilter med tilsvarende funksjonalitet og muligheter i OS, men også langt flere valg på HW siden, både i ytelse og design. For ikke å snakke om prisklasser. Nye brukere som velger billigere androide mobiler får en Lock-in effekt ved å knytte seg til økosystemet, og dermed er de også mer tilbøyelige til å velge en dyrere modell tilknyttet samme økosystem.

 

Dette er litt sten for sten, eller eventuelt sten fra sten. iPhone behøver altså ikke beholde sin posisjon evig, og det kan faktisk snu seg relativt fort. Om da en for stor andel av Apple hviler på iPhone kan det bli et stykt fall om de snubler, relativt sett i forhold til dagens posisjon, og kanskje til og med totalt. Det er ikke utenkelig at iPhone kan ende opp som Blackberry, Windows mobile og symbian, selv om jeg ikke tror vi ender opp der med det første.

 

Hvordan dette slår ut avhenger av Apples evne til videre innovasjon, økosystemet, og lojaliteten til kundene. Bare tiden vil vise om dette er riktig strategi over tid. Jeg tror ikke det er uten grunn at vi hører rykter om billigere iPhones, iTV'er og diverse andre produkter.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...