Gå til innhold

Kommentar: - Elevene fra IKT-faget har ikke nok teknisk kompetanse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er jeg 100 % kjent med! ( jeg er er 2 måneder fra fagbrevet som dataleletronikker) det er litt rart de som tenker ut de planene med skolegang og hva de ser på som hensiksmessig! jeg har prøvd og søke lærlingsplasser men fått bare negative svar til tross for at de likte søknaden min og har en del god erfaring innen ikt! jeg ser det helt klart at folk ikke vet hva en dataeletronikker gjør men. jeg får vel bare jobbe vidre til krapa tar meg!

Endret av haakkern
Lenke til kommentar

IKT servicefag-året skulle vært 1. året.

I klassen jeg gikk i var 98% av elevene totalt inkompetente og hadde varierende/laber interesse ved skolestart, og hadde svært liten utvikling gjennom året.

Da i tillegg til at undervisningen var så å si uten struktur og kompetansemålene satt i kunnskapsløftet er helt latterlig utformet hjalp heller ikke på...

 

Jævelig kjipt å gå i en klasse hvor ingen kan noe fra før.

Hadde håpet på en skikkelig old school nerdeklasse :(

 

Min erfaring i hvert fall.

 

•.•

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser ikke poenget, det er VGS , gå teorifag eller det man vil med påbygg og ta dataen på høyskole/uni.

 

Jeg gikk mekaniske fag, elektromekanisne og finmekanikerlære før påbygg og så data på høyskole/uni.

Det er helt latterlig i dag 6 år skole etter VGS å tenke at jeg kunne lært tilsvarende på 1 år VGS + lærling i random bedrift.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig i dine synspunkter og her bør det ryddes opp! Jeg mener avstanden mellom IKT-servicefag og dataelektroniker er alt for stor og det er en unaturlig splitting av to såpass nærliggende utdanninger.

Sånn som jeg forstår forslaget til artikkelforfatter vil Vg3 IKT-driftstekniker inneholde omtrent det som i dag er dekket i Dataelektronikerfaget. Jeg kan ikke forstå at det er hensiktsmessig å ha to såpass like utdanninger på to forskjellige "steder" i videregående skole.

Jeg underviser i dataelektronikerfaget og våre elever får masse undervisning om nettverk, operativsystemer, virtualisering, Active Directory, Windows Server, etc. I tillegg får de undervisning i elektronikk (apparat og utstyr) der vi jobber med oppkobling og testing av elektroniske apparater (f,eks quadkopter og alarmsystemer), programmering av microkontrollere, feilsøking, bruk av måleutstyr, etc.

Jeg mener dette burde gjøre dem attraktive for de fleste IKT-avdelinger i mange små og mellomstore bedrifter, men vi ser dessverre at disse bedriftene heller rekrutterer folk fra IKT-servicefag som har en mye mindre ballast på det tekniske. Årsaken kan som artikkelforfatter nevner være at det er en mangel på support-kompetanse, men jeg tror det minst like mye handler om en uvitenhet hos bransjen.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ser ikke poenget, det er VGS , gå teorifag eller det man vil med påbygg og ta dataen på høyskole/uni.

Poenget er at det er behov for mange som er en mellomting mellom ganske udugelig (dagens IKT-servicefag) og de med 3+ år høyere utdannelse.

 

Førstenevnte gruppe må man stort sett lære opp selv for å få noe nytte ut av.

Sistnevnte gruppe har som regel en alt for teoretisk utdannelse og generelt lav motivasjon til å gjøre de jobbene som trengs.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet med og gitt opplæring til mange ferske folk rett fra fagbrevet i IKT-Servicefag, da innen support og salg de siste 3 årene, og fellestrekket er at de er generelt svake på de fleste felter innen IT.

Må si jeg blir noe sjokkert når man har gått 1 år skole og 2 år i læra og enda ikke kan bygge en maskin fra grunn av, gjøre basic feilsøking eller tenke ut mulige løsninger på selv de simpleste problem.

 

Det enste fellestrekket jeg finner med de er at de alle har rå spillkunnskaper, noe de tydligvis har fått fra skolen..

Lenke til kommentar

Isåfall høres det ut som de kunne ha lært opp selv, de har jo tross alt gått 1 år og 2 år lære og liker data.

Hvor avanserte ting skal de jobbe med om de ikke kan læres opp innen kort tid.

Ta de isåfall inn som lærlinger selv (de som klager) og bruk den tiden godt.

Blir det fortsatt forlite krutt så burde de vel ansette en siv.ing?

 

Edit:

Det er litt sånn hakket ovenfor også, ingeniører sitter å trykker på kalkulatoren hele dagen så kommer de ut i arbeidslivet så klarer de ingenting da det blir for lite teoretisk.

Det er en av grunnene til at jeg valgte å gå data på en høgskole og ikke uni(første 3 årene) så det ikke bare er forelesninger.

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet med og gitt opplæring til mange ferske folk rett fra fagbrevet i IKT-Servicefag, da innen support og salg de siste 3 årene, og fellestrekket er at de er generelt svake på de fleste felter innen IT.

Må si jeg blir noe sjokkert når man har gått 1 år skole og 2 år i læra og enda ikke kan bygge en maskin fra grunn av, gjøre basic feilsøking eller tenke ut mulige løsninger på selv de simpleste problem.

 

Det enste fellestrekket jeg finner med de er at de alle har rå spillkunnskaper, noe de tydligvis har fått fra skolen..

 

Tro meg har fremdeles persjoner i klassen min som har problemer med og forstå generell it! som du heviser til. mange som ikke kan sette opp og konfigurere en dhcp riktig en gang! og tror det er mange som ikke kan fortelle forskjell på en svitch og en ruter. kanskje litt værre det siste men dog. men mange som her mye intresse hos oss også¨og har storsett mye erfaring fra før av. tror det har en sammenheng med mange av de som spiller har vært borti mye av det som går igjen.. da gjerne lan og ip adresser og konflikter osv osv.

Lenke til kommentar

Helt enig i dine synspunkter og her bør det ryddes opp! Jeg mener avstanden mellom IKT-servicefag og dataelektroniker er alt for stor og det er en unaturlig splitting av to såpass nærliggende utdanninger.

Sånn som jeg forstår forslaget til artikkelforfatter vil Vg3 IKT-driftstekniker inneholde omtrent det som i dag er dekket i Dataelektronikerfaget. Jeg kan ikke forstå at det er hensiktsmessig å ha to såpass like utdanninger på to forskjellige "steder" i videregående skole.

Jeg underviser i dataelektronikerfaget og våre elever får masse undervisning om nettverk, operativsystemer, virtualisering, Active Directory, Windows Server, etc. I tillegg får de undervisning i elektronikk (apparat og utstyr) der vi jobber med oppkobling og testing av elektroniske apparater (f,eks quadkopter og alarmsystemer), programmering av microkontrollere, feilsøking, bruk av måleutstyr, etc.

Jeg mener dette burde gjøre dem attraktive for de fleste IKT-avdelinger i mange små og mellomstore bedrifter, men vi ser dessverre at disse bedriftene heller rekrutterer folk fra IKT-servicefag som har en mye mindre ballast på det tekniske. Årsaken kan som artikkelforfatter nevner være at det er en mangel på support-kompetanse, men jeg tror det minst like mye handler om en uvitenhet hos bransjen.

 

Støtter deg 100% i dette. jeg har levert drøssevis med søknader og nesten vær gang får jeg spørsmål om hva vi driver med. det er ganske storforskjell på en dataeletronikker og en Ikt lærling alså..

Lenke til kommentar

Router, switch, aksesspunkt , Windows xp -7/8 og den slags regner jeg som før VGS.

Ting man kan pga man har adsl hjemme.

 

Til en viss grad ! alså har som sagt folk som er blitt hevist til linja jeg går fordi de har litt intresse av det og har hørt det er greit betalt. har også folk som ikke har satt opp noe selv fordi det er storsett ferdig opsett fra isp! plug i en kabel og kryss fingrene oplegget. en ruter er jo stortsett plug and pray. mens et AP er kanskje litt mere tricky kanskje. men jeg er sjokkert over hvor lite informasjon det er rundt om kring på forskjellige bedrifter..

Endret av haakkern
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet med og gitt opplæring til mange ferske folk rett fra fagbrevet i IKT-Servicefag, da innen support og salg de siste 3 årene, og fellestrekket er at de er generelt svake på de fleste felter innen IT.Må si jeg blir noe sjokkert når man har gått 1 år skole og 2 år i læra og enda ikke kan bygge en maskin fra grunn av, gjøre basic feilsøking eller tenke ut mulige løsninger på selv de simpleste problem. Det enste fellestrekket jeg finner med de er at de alle har rå spillkunnskaper, noe de tydligvis har fått fra skolen..

 

Nå skal du ikke ta alle under samme fjøl her, har selv gått ikt servicefag og må si det var skuffende for min del som drev på med pc på fritiden og bygd egen maskin fra jeg var 14 år.

Det enkleste året jeg har hatt med tanke på at jeg kunne det meste fra før av fra selvlæring, angrer litt på at jeg ikke gikk ikt tidligere før det nye kunnskapsløftet, for fagene for min del var skuffende, altså når alt du lærer om server på et år kommer fra et ukesprosjekt som lærerne setter opp så sier det seg selv det er ikke noe dyptgående de kommer med å jeg har lyst til å spørre dem hvorfor de går så lite inn på server, og det mer tekniske, lærte mer av å holde på på egenhånd enn på skolen.

 

Eksamen i seg selv gikk jo på å sette opp en maskin og klient med home mappe sharing så svare på spørsmål fra sensor, kan du svare på det som sensoren spør om utdypende så har du en 6er som er litt mind blowing, etter dette så skal du kjøres inn i en bedrift der de fleste er litt skeptisk til å slippe deg løs på serverne med det første noe som jeg forstår helt fint når de kan så jævelig lite om de ikke har holdt på med det utenom skolen også.

 

Men ja du har også de håpløse studentene som sitter å spiller hver eneste sjanse de får på skolen samtidig det er ofte de som stryker heldigvis for bedriftene, har sett min del av tullinger som skulket i en uke eller to for å trene til lan så har de de som skulker noen dager i ny og ne for å spille wow, måtte flire litt når jeg og en anna kar var de eneste som møtte opp på skola etter wrath of the lich king releasen.

Lenke til kommentar

Har gått sjøl på service elektroniker linja, kan ikke si jeg lærte så veldig mye men jeg vil anbefalle folk som har tatt fagbrevet og ønsker å videreurdanne seg men ikke orker med almen påbygging og flere år med høyskole/universitet, ta et eller to årig fagskole. Ja det koster litt men jeg syns det var verdt det da man faktisk lærer ting man har bruk for i arbeidslivet og for min del var det lettere å få jobb enn da jeg kun hadde fagbrevet.

Lenke til kommentar

Router, switch, aksesspunkt , Windows xp -7/8 og den slags regner jeg som før VGS.Ting man kan pga man har adsl hjemme.

Tja, ikke sånn som man bruker det i "the real life" i næringslivet. Det er de færreste som kan sette opp VLAN, "ekte" routing (RIP, OSPF, EIGRP el.l.) og WPA2 Enterprise (basert på f.eks TACACS+, Radius eller NPS), og de færreste har dessuten noen forståelse av hvordan både DHCP og DNS _fungerer_ basert på erfaringer de har opparbeidet på privat hjemmeutstyr. De skjønner hva som skjer, men ikke hvordan det virker.

 

De har heller ikke installert operativsystem over nettverk, håndtert user policies, eller noen forståelse av hvordan arbeidsstasjon-OS fungerer i domene.

 

Dét er ting de bør ha jobbet med når de kommer ut i lære, slik jeg ser det - i tillegg til en hel masse annet naturligvis :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VGs3 har for lite supportkompetanse? Hahah. Ja, krever rikelig med kompetanse for å sitte support.

Hvis du faktisk har jobbet med support, så ser du det at ja - det kreves faktisk en hel del kompetanse for å jobbe på support.

 

Det kreves kompetanse for å kunne loggføre ordentlig (hva som må loggføres, hvorfor forskjellige ting må loggføres etc), det kreves kompetanse for å kommunisere med brukerne på en god måte, slik at brukeren både føler seg ivaretatt og tatt på alvor, det kreves kompetanse for å skjære gjennom og sende saken videre til neste nivå, og det kreves ganske mye teknisk/OS/programvare-kompetanse for å kunne løse alle sakene som forventes løst på førstelinje kjappest mulig.

 

Ingenting av dette er ivaretatt av dataelektroniker-læreplanene, og dersom de allikevel har kompetansen, er det "flaks" mer enn noe annet. Skolesystemet vårt kan ikke basere seg på flaks - selv om det dessverre i altfor stor grad gjør det... Det er altfor mange håpløse reformer som er blitt "reddet" fra katastrofe pga dyktige lærere og elever som strekker seg lenger enn de skal i forhold til rammene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+152

IKT-faget på vår skole var totalt fiasko, læreren hadde mindre data-kompetanse enn hver og en i klassen. Timen besto i at hun leste fra et Word-dokument hun selv ikke forsto noe av, før vi ble satt til å gjøre oppgaver.

Lenke til kommentar

Nivået på elever fra IKT-servicefag er skremmende lavt, og nå er det definitivt på tide å gjøre noe med det. Det er mange elementer å ta tak i, alt fra læreplaner, rådgivere, og helheten i studieløpet. Det viktigste er at IKT blir en attraktiv og inspirerende utdanning fra A til Å, og ikke et oppsamlingssted for alle som er usikre på hva de skal gjøre etter VG1.

 

En typisk elev som søker på læreplass i IKT-servicefag hos oss kommer fra elektrofag eller medier og kommunikasjon, har deretter valgt IKT-servicefag basert på (en viss) interesse for IT og data. Heldigvis finner vi hvert år også kandidater som bruker mye tid på å utforske dataverdenen på fritiden og skaffer seg kunnskap ut over læreplanen på den måten.

 

Etter to år i lære håper vi de fleste ønsker å ta ytterligere utdanning. Vi har stor tro på kombinasjonen av læretid etterfulgt av mer teori på fagskole, høgskole eller universitet, og oppfordrer derfor lærlingene til å satse på studielivet etter fagprøven. Den forholdsvis nye Y-veien er i så måte et veldig godt tiltak som gjør at elevene "sparer" et år med almennfaglig påbygning og kommer raskt igang med en utdanning som interesserer dem.

 

Vurderer du Y-veien som et alternativ etter læretiden må du imidlertid være klar over at denne starter allerede i midten av juni, og at du derfor må ha avsluttet læretiden så tidlig som mulig om du skal unngå et "venteår". For vår del betyr dette at vi nå må legge om praksisen med inntak av lærlinger slik at de kan starte i juni/juli i stedet for august slik vi har gjort tidligere.

 

Vi trenger dem som vil forstå hvordan PC-en virker, og ikke bare bruker den til gaming. Om det tenkes mer helhetlig rundt IKT-utdanningen vil man automatisk tiltrekke seg de elevene som er interesserte og nysgjerrige. Utdanningsilbudet og mulighetene er til dels der allerede, men fremstår verken spesielt smidig sammensatt eller lukerativt i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...