Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har akkurat kjøpt meg ny pc i deler fra komplett, og har bygd min pc slik at den fungerte fint, men var utrolig treg, noe som var litt rart med mine komponenter, tror jeg?. Jeg merket at cpu var sinnsykt varm, men tenkte ikke på at jeg kanskje hadde tatt for mye kjølepasta mellom vannkjølingen og cpu. Jeg gikk inn i bios for å skru opp hastigheten. Selv vet jeg ikke hva jeg trykte på, noe som er utrolig idiotisk. Det var nok noe CPU hastighet som jeg satte fra 'LOW' til 'AUTO'.

 

Da slo pc'n seg momentant av og restartet, men kortsluttet like etterpå. Jeg mistenker at jeg har tuklet med noe overclock greier i bios.. Nå har jeg fjernet kjølepastaen som jeg hadde mellom, og det er ikke noe varmt der nede lenger, men jeg har ikke lenger skjermbilde, slik som jeg hadde før, og det lyser en led lampe i hovedkortet som henviser til koden 'vttddr_cd'. Har søkt etter hjelp på google, og har også lest i manualen, uten å få noe hjelp.

 

 

Er det noen her som vet hva feilen kan være?

 

Specs

Hovedkort: ASUS RAMPAGE IV EXTREME

CPU: Intel i7-3930k

GPU: Nvidia GTX TITAN

Kjølesystem: Corsair H100i

RAM: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skjer hvis du tar ut alle RAM brikkene og starter uten RAM?

 

Hei igjen. Dessverre var det ikke noe forskjell da jeg tok ut RAM og startet maskinen. Legger ved noen bilder fra hovedkortet. Merket meg også at jeg hadde lampen BIOS2_LED tent. Ved normal start skal LED lysene som lyser 00, vise temperatur inne i kabinettet..

 

EDIT: Ved å bruke google kan det se ut som at BIOS1/BIOS2_LED alltid vil være tent, og bare forteller hvilken BIOS som er i bruk.

post-294725-0-72340300-1364577941_thumb.jpg

post-294725-0-48969400-1364577942_thumb.jpg

post-294725-0-19675200-1364577943_thumb.jpg

post-294725-0-83497100-1364577943_thumb.jpg

Endret av selvestad
Lenke til kommentar

Du har mulighet til å skifte mellom hvilken BIOS du vil bruke ved hjelp av BIOS bryteren nede i høyre hjørne på hovedkortet. De LED lysene du snakker om, jeg er ikke så sikker på at de vil vise temperatur i kabinettet. de LED lysene er debug koder som skal vise deg en bestemt kode hvis noe er galt med hovedkortet.

 

Har selv Rampage IV Formula og de hovedkortene er ganske like bortsett fra at Extreme har noe mer funksjoner. Jeg har lest gjennom manualen til Extreme, og kan ikke finne noe om CPU hastighet Low/Auto. Men selv om du satte CPU speed til Auto, skal ikke det skje noe galt. I verste fall burde du få beskjed om at "Overclocking failed. Please enter setup" eller noe slikt.

 

Men hvilke LED lyser og hva viser LED debug?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...