Gå til innhold

AMD har vist frem sin nye toppmodell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får håpe at det knuser Nvidia GTX Titan til en lavere pris. Da blir det kjøp!

Ytelsen blir selvsagt bedre en Titan, men du vil fremdeles få "smertene" med et dual-GPU system, som mange er villig til å betale ekstra for å slippe inkludert meg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sapphire ga jo ut et 7990 i sommer. AMD la prosjektet på hylla og ga Sapphire lov til og lage sine egene.

AMD sier selv at de har funnet en løsning på micro stuttering for multi-gpu og den kommer med en driveroppdatering rundt Juli. 7990 blir sikkert lansert samtidig med denne.

Tror vi slipper og vente så lenge. Det er godt over et år siden 7970 ble sluppet og det blir meningsløst for AMD og slippe et tokjernekort basert på samme chipen rett før den neste genrasjonen av kort kommer.

Endret av oddsmurf
Lenke til kommentar

Det blir litt som de gamle metaforene om xeon vs. vanlige mainstream prosessorer. 690 er allerede, og 7990 blir som racerbiler, mens Titan er som en kapabel offroader. Litt langsommere enn de raskeste, men bærer større laster og bremser ikke like ofte. Dermed kan snitt fps. ligge i samme leiet for Titan som for 690/7990, selv om maks fps i mange tilfeller er høyere på sistnevnte. Bare et "educated guess" foreløpig, 7990 er jo ikke testet i det fri ennå.

Lenke til kommentar

Skal ikke se bort i fra at dette blir sluppet for å prøve å holde interessen oppe for AMD sine skjermkort. De har tross alt sakt at de ikke vil lansere en ny serie med desktop skjermkort i 2013 (HD 8xxx, blir kun mobile og RTM skjermkort som alle re rebrandet fra 7xxx serien). På denne måten kan AMD fortsatt offisielt holde ytelses tronen over skjermkort, selv om det da krever 2 GPU for å få det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nok interessen for amd kort er grei, så lenge de har det toppkortet de har. Men skal det ikke lanseres noe nytt i år, hvorfor ikke produsere et tokjernekort? AMD har da kjørt med det de tre foregående generasjonene, så noe spesielt er da ikke dette.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

selv om interessen fortsatt er stor så kan den dabbe av om AMD ikke viser at de fortsatt slipper kort. 7990 er for øvrig ikke noe forskjellig fra Radeon HD 3870x2, 4870x2, HD 5970 og HD 6990. De baserer seg alltid på 2 GPU på skjermkortet, så slik sett er det ikke overraskende at det blir sluppet en offisiell versjon. Det som derimot er overraskende er at den nå slippes mye senere enn de andre kortene i 7xxx serien, så dette kan jo kansje begrunnes med problemer med å produsere de eller rett og slett fordi de ikke hadde nødvendighet til å slippe det før nå (Titan viser muskler som AMD ikke kan slå uten 2 stk GPU). Men dette er jo bare mine tanker om saken, så det kan jo for all del være helt andre grunner til den sene lanseringen.

 

Edit: er selvfølgelig HD5970 og ikke HD5890 som Secondarykid påpekte.

Endret av __Rainmaker__
Lenke til kommentar

AMD sliter jo økonomisk, det er vel ingen i tvil om.

Og nå, cirka 1 års utsatt neste generasjon desktop-grafikk, samt en mulig krevende produksjon av APU-er for PS4 med svært dårlig fortjeneste. Det er jo nok av eksempler på firmaer som har gått konkurs etter å ha tatt omfattende jobber for store firmaer (nå tenker jeg ikke utelukkende innen IT, men generelt).

Det ser stygt ut om jeg må si det, nå har nVidia alle tiders mulighet til å komme i førersetet, noe de forsåvidt er allerede med Titan, men ikke til hvilken som helst pris.

Lenke til kommentar

selv om interessen fortsatt er stor så kan den dabbe av om AMD ikke viser at de fortsatt slipper kort. 7990 er for øvrig ikke noe forskjellig fra Radeon HD 3870x2, 4870x2, HD 5890 og HD 6990. De baserer seg alltid på 2 GPU på skjermkortet, så slik sett er det ikke overraskende at det blir sluppet en offisiell versjon. Det som derimot er overraskende er at den nå slippes mye senere enn de andre kortene i 7xxx serien, så dette kan jo kansje begrunnes med problemer med å produsere de eller rett og slett fordi de ikke hadde nødvendighet til å slippe det før nå (Titan viser muskler som AMD ikke kan slå uten 2 stk GPU). Men dette er jo bare mine tanker om saken, så det kan jo for all del være helt andre grunner til den sene lanseringen.

 

Liten rettelse. 5890 finnes ikke. Det er derimot 5970 du tenker på. Har sistnevnte selv!

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar
selv om interessen fortsatt er stor så kan den dabbe av om AMD ikke viser at de fortsatt slipper kort. 7990 er for øvrig ikke noe forskjellig fra Radeon HD 3870x2, 4870x2, HD 5890 og HD 6990. De baserer seg alltid på 2 GPU på skjermkortet, så slik sett er det ikke overraskende at det blir sluppet en offisiell versjon. Det som derimot er overraskende er at den nå slippes mye senere enn de andre kortene i 7xxx serien, så dette kan jo kansje begrunnes med problemer med å produsere de eller rett og slett fordi de ikke hadde nødvendighet til å slippe det før nå (Titan viser muskler som AMD ikke kan slå uten 2 stk GPU). Men dette er jo bare mine tanker om saken, så det kan jo for all del være helt andre grunner til den sene lanseringen.
Liten rettelse. 5890 finnes ikke. Det er derimot 5970 du tenker på. Har sistnevnte selv!

 

Du har selvfølgelig helt rett, det går litt i surr for meg noen ganger med disse titlene til AMD. Kan jo for øvrig også nevne 3850x2 da som også er dobbel GPU :p

Lenke til kommentar

AMD sliter jo økonomisk, det er vel ingen i tvil om.

Og nå, cirka 1 års utsatt neste generasjon desktop-grafikk, samt en mulig krevende produksjon av APU-er for PS4 med svært dårlig fortjeneste.

 

Jeg er ikke skråsikker på at amd produserer for ps4 med dårlig fortjeneste.

 

Jeg tror etterhvert at amd skiller ut gpu divisjonen fra resten, hvis det ikker retter seg med totalen. GPU delen klarer seg nok fint på egenhånd..

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Jeg er ikke skråsikker på at amd produserer for ps4 med dårlig fortjeneste.

 

Jeg tror etterhvert at amd skiller ut gpu divisjonen fra resten, hvis det ikker retter seg med totalen. GPU delen klarer seg nok fint på egenhånd..

 

Kan hende siden GPU-delen (tidligere ATI) gjør det godkjent, men atpåtil virker det rart siden AMD slå sammen CPU og GPU under ett og fjernet ATI-merket i slutten av 2010.

 

Opteron-serien gjør det vel nokså kurrant? Har i tillegg tro på a10-serien og kommende Jaguar-arkitekturen som kommer bla. i PS4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...