Gå til innhold

[Løst] Hva slags bivirkninger kan kreatin/protein ha på meg?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er snart 15 år og 175 cm, og faren min mener jeg er for liten til å bruke kosttilskudd som kreatin og proteinpulver, og han mener det kan være skadelig siden jeg ikke er fullt utvokst. Jeg driver med styrketrening, og så fort snøen smelter så blir det løping også.

 

Jeg derimot mener at jeg ikke kan ta skade av å bruke disse kosttilskuddene. Hvis jeg kunne det, hadde det ikke vært aldersgrense på det, som med røyk, snus og alkohol? Det er jo også naturlig. Protein får jeg fra forskjellige mat, og kreatin produseres jo naturlig i kroppen.

 

Hverfall, er det noen som vet om det faktisk har noen negative bivirkninger å bruke disse kosttilskuddene? Og har du en kilde?

 

Takk på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg er snart 15 år og 175 cm, og faren min mener jeg er for liten til å bruke kosttilskudd som kreatin og proteinpulver, og han mener det kan være skadelig siden jeg ikke er fullt utvokst. Jeg driver med styrketrening, og så fort snøen smelter så blir det løping også.

 

Jeg derimot mener at jeg ikke kan ta skade av å bruke disse kosttilskuddene. Hvis jeg kunne det, hadde det ikke vært aldersgrense på det, som med røyk, snus og alkohol? Det er jo også naturlig. Protein får jeg fra forskjellige mat, og kreatin produseres jo naturlig i kroppen.

 

Hverfall, er det noen som vet om det faktisk har noen negative bivirkninger å bruke disse kosttilskuddene? Og har du en kilde?

 

Takk på forhånd. :)

 

Hør på faren din, han har helt rett.

http://www.livestrong.com/article/531780-what-are-the-dangers-of-creatine-loading/

 

Spis sunt og normalt, det er alt du trenger for å bli stor og sterk.

Lenke til kommentar

Proteinpulver er denaturert protein. Dvs protein som er mer eller mindre ferdigfordøyd. Dette er et tilskudd og ikke komplett mat. Det det er dekning for er å ta rundt 10 gram pulver etter en hard treningsøkt. Det å helle i seg store mengder proteinpulver er i stor grad unødvendig og tildels helseskadelig i tillegg til at det faktisk kan bremse treningseffekten. TheGenius har helt rett i at du bør høre på faren din.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg begynte proteinpulver da jeg var 13-14, kreatin da jeg var 14 og på bol da jeg var 15-16, sålenge du veit hva du driver med går det bra. Mye lesing og research først.

 

Hey, jeg har da ikke drept meg selv enda.

 

Det er bullshit at du ikke kan ta proteinpulver. Kreatin er ikke nødvendig, men ser ikke egentlig hvorfor du ikke skal kunne ta det. Du må ikke tro at kreatn er noe "WOW"-tilskudd. Men kreatin trekker inn vann i musklene, så de kan oppleves litt større (derav du må drikke mer vann) og jeg er rimelig sikker på at kreatin gjør slik at melkesyren blir litt forsinket slik at du klarer litt ekstra før muskelen er utslitt.

 

Det eneste med kreatin er at du burde drikke litt ekstra vann om dagen, du har jo kreatin i kroppen fra før. Jeg mener at det å si at det er farlig for deg å ta det, i kontrollerte mengder (5g-10g pr.dag) IKKE er farlig. Du har kreatin fra før i kroppen, du har allerede ATP - det er ikke noe fremmede stoffer kroppen din får i seg. kreatin finnes i negler, hår og forskjellige matvarer.

 

Samme med protein. Finnes også i mat. (Selvfølgelig).

 

Spørsmålet du må stille deg er hva som er best for deg, klarer du få i deg proteinet du trenger fra mat - og god næring rett etter trening uten proteinpulver, så ser jeg ingen grunn til at du skal kjøpe deg proteinpulver. Mange mener en shake etter trening med 30g proteiner er lettest og mest effektivt - i tillegg til å ta en shake før leggetid. Det er veldig praktisk.

mer protein -> Mer glukagon -> mer muskler.

 

Det er og kostnadene da. Så hvis du klarer deg med mat, så har du penger spart.

 

 

Jeg vet ikke hvor lenge du har trent - men jeg syns du skal ha trent litt fra før før du eventuelt kjøper deg noe.

Endret av Skyggedans
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg begynte proteinpulver da jeg var 13-14, kreatin da jeg var 14 og på bol da jeg var 15-16, sålenge du veit hva du driver med går det bra. Mye lesing og research først.

 

Hey, jeg har da ikke drept meg selv enda.

 

Det er bullshit at du ikke kan ta proteinpulver. Kreatin er ikke nødvendig, men ser ikke egentlig hvorfor du ikke skal kunne ta det. Du må ikke tro at kreatn er noe "WOW"-tilskudd. Men kreatin trekker inn vann i musklene, så de kan oppleves litt større (derav du må drikke mer vann) og jeg er rimelig sikker på at kreatin gjør slik at melkesyren blir litt forsinket slik at du klarer litt ekstra før muskelen er utslitt.

 

Det eneste med kreatin er at du burde drikke litt ekstra vann om dagen, du har jo kreatin i kroppen fra før. Jeg mener at det å si at det er farlig for deg å ta det, i kontrollerte mengder (5g-10g pr.dag) IKKE er farlig. Du har kreatin fra før i kroppen, du har allerede ATP - det er ikke noe fremmede stoffer kroppen din får i seg. kreatin finnes i negler, hår og forskjellige matvarer.

 

Samme med protein. Finnes også i mat. (Selvfølgelig).

 

Spørsmålet du må stille deg er hva som er best for deg, klarer du få i deg proteinet du trenger fra mat - og god næring rett etter trening uten proteinpulver, så ser jeg ingen grunn til at du skal kjøpe deg proteinpulver. Mange mener en shake etter trening med 30g proteiner er lettest og mest effektivt - i tillegg til å ta en shake før leggetid. Det er veldig praktisk.

mer protein -> Mer glukagon -> mer muskler.

 

Det er og kostnadene da. Så hvis du klarer deg med mat, så har du penger spart.

 

 

Jeg vet ikke hvor lenge du har trent - men jeg syns du skal ha trent litt fra før før du eventuelt kjøper deg noe.

 

Jeg har trent i ca 2-2,5 mnd. Grunnen til at jeg startet å trene var fordi jeg var tynn. Veldig tynn. Jeg veide ca 58 kilo. Siden da har jeg lagt på meg litt, nesten bare muskler :D Nå veier jeg 62.3 kg. Jeg er veldig fornøyd, men jeg vil gå opp enda mer. Det er derfor jeg vil ta kosttilskudd. "Bli stor gutt" som det heter. :green: Jeg spiser mye mer enn det jeg gjorde før, men er ikke sikker på om jeg får nok proteiner i meg. Jeg kan få i meg 100g proteiner daglig, hvis middagen er "riktig". :blush:

Lenke til kommentar

Jeg har trent i ca 2-2,5 mnd. Grunnen til at jeg startet å trene var fordi jeg var tynn. Veldig tynn. Jeg veide ca 58 kilo. Siden da har jeg lagt på meg litt, nesten bare muskler :D Nå veier jeg 62.3 kg. Jeg er veldig fornøyd, men jeg vil gå opp enda mer. Det er derfor jeg vil ta kosttilskudd. "Bli stor gutt" som det heter. :green: Jeg spiser mye mer enn det jeg gjorde før, men er ikke sikker på om jeg får nok proteiner i meg. Jeg kan få i meg 100g proteiner daglig, hvis middagen er "riktig". :blush:

 

Ideelt, sett om du veier 63 kilo, så er 100g proteiner daglig ikke nok. Det er bare 1.5g protein/pr kg kroppsvekt.

Lenke til kommentar

Hør på faren din, han har helt rett.

http://www.livestron...eatine-loading/

 

Spis sunt og normalt, det er alt du trenger for å bli stor og sterk.

 

Hvis du ikke har noe nyre og leverproblemer så er kreatin helt trygt å bruke.

 

http://www.ncbi.nlm....pubmed/15707376

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15758854

 

Finner ikke noe studier som knytter rhabdomyolysis til kreatintilskudd (linken til TheGenius).

 

Det å helle i seg store mengder proteinpulver er i stor grad unødvendig og tildels helseskadelig i tillegg til at det faktisk kan bremse treningseffekten.

 

Har du noen kilder på at for mye protein kan bremse treningseffekten? Nysgjerrig på hvorfor det skjer, og hvilke mengder det er snakk om.

Endret av Hertug1.
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noe nyre og leverproblemer så er kreatin helt trygt å bruke.

 

 

Kom igjen, slutt med sånn tullprat. Nyre og leverproblemer vet du hvor du kan få det fra? Nei? Jo, akkurat doping.

 

Sjekka du hvor gammel han er? Han er 14 år gammel. Veldig ung alder for styrketrening faktisk. Og alt for ung og feil alder å ta midler som kreatin eller noe annet kjemisk tilskudd.

 

Ungdom i denne alderen skal faktisk ta det veldig rolig og helst bare bruke egen kroppsvekt i styrketrening, fordi hvis han trener feil kan han få skader for livet (Han er ikke ferdig utvokst enda)

 

Hva slags utdanning har du at du gir sånne pseudo råd?!? Jeg har faktisk en Bachelor i idrett og jobbet på treningsstudio med ungdommer.

Lenke til kommentar
Sjekka du hvor gammel han er? Han er 14 år gammel. Veldig ung alder for styrketrening faktisk. Og alt for ung og feil alder å ta midler som kreatin eller noe annet kjemisk tilskudd.

 

14 år (snart 15)er på ingen måte for ungt for å danne et godt fysisk treningsgrunnlag.

 

 

Nyreskader... Jo, akkurat doping.

 

På hvilken måte har den gutten dopet seg? Han har ikke engsng begynt med kreatin og protein, og selv det er ikke doping.

 

Jeg har 8cyster på den ene nyren og medfødt hydronefrose og jeg har fint kunnet gå på kreatin.

 

Ungdom i denne alderen skal faktisk ta det veldig rolig og helst bare bruke egen kroppsvekt i styrketrening, fordi hvis han trener feil kan han få skader for livet (Han er ikke ferdig utvokst enda)

 

Bullshit. Ungdom skal være fysisk aktive, flere og flere treningsstudioer har laget tilbud for ungdom ned til 13år.

 

Det er en selvfølge at alle som trener må trene med riktig form. Ikke bsre 14åringer kan få treningsskader.

 

Hva slags utdanning har du at du gir sånne pseudo råd?!? Jeg har faktisk en Bachelor i idrett og jobbet på treningsstudio med ungdommer.

 

Utdanningen din var ikke mye å skryte av, da den tilsynelatende ble tatt under andre verdenskrig.

Endret av Skyggedans
Lenke til kommentar

Kom igjen, slutt med sånn tullprat. Nyre og leverproblemer vet du hvor du kan få det fra? Nei? Jo, akkurat doping.

 

Sjekka du hvor gammel han er? Han er 14 år gammel. Veldig ung alder for styrketrening faktisk. Og alt for ung og feil alder å ta midler som kreatin eller noe annet kjemisk tilskudd.

 

Ungdom i denne alderen skal faktisk ta det veldig rolig og helst bare bruke egen kroppsvekt i styrketrening, fordi hvis han trener feil kan han få skader for livet (Han er ikke ferdig utvokst enda)

 

Hva slags utdanning har du at du gir sånne pseudo råd?!? Jeg har faktisk en Bachelor i idrett og jobbet på treningsstudio med ungdommer.

 

Når ble kreatin doping? Ser at du fint ignorerte studiene jeg postet. Finn ordentlige kilder som viser at kreatin er farlig. Muligens du kanskje ikke burde ha fått godkjent bacheloren når du kommer med slikt tull.

Lenke til kommentar

Trening i en alder av 14 år er ikke skadelig.

Inntak av kreatin i en alder av 14 år er ikke skadelig.

Inntak av proteinpulver i en alder av 14 år er ikke skadelig.

 

Trening gidder jeg ikke engang finne frem kilder for at det er trygt, det er så enkelt som å sammenligne med fjortiser på gårder og i fiskeryrker før vi fikk WoW, CoD o.s.v...

Kreatin er ikke skadelig men meningsløst før man ikke får nok gjennom kosten. Det gir det nanobittelille ekstra, knapt nok merkbart med mindre ALT av treningsrutiner og kosthold er PERFEKT. Glem at det skjer EVER hos en som ikke sponses av eksempelvis Olympiatoppen.

Proteinpulver kan sammenlignes med Toro tomatsuppe, det er bare melk i pulverform minus noen karbohydrater og fett....

 

Tren slik du vil (men vær så snill, ikke bare benkpress og biceps :mrgreen: ), spis all maten moren din lager og drikk en liter melk ekstra hver dag så kommer resultatene...

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Trening i en alder av 14 år er ikke skadelig.

Inntak av kreatin i en alder av 14 år er ikke skadelig.

Inntak av proteinpulver i en alder av 14 år er ikke skadelig.

 

Trening gidder jeg ikke engang finne frem kilder for at det er trygt, det er så enkelt som å sammenligne med fjortiser på gårder og i fiskeryrker før vi fikk WoW, CoD o.s.v...

Kreatin er ikke skadelig men meningsløst før man ikke får nok gjennom kosten. Det gir det nanobittelille ekstra, knapt nok merkbart med mindre ALT av treningsrutiner og kosthold er PERFEKT. Glem at det skjer EVER hos en som ikke sponses av eksempelvis Olympiatoppen.

Proteinpulver kan sammenlignes med Toro tomatsuppe, det er bare melk i pulverform minus noen karbohydrater og fett....

 

Tren slik du vil (men vær så snill, ikke bare benkpress og biceps :mrgreen: ), spis all maten moren din lager og drikk en liter melk ekstra hver dag så kommer resultatene...

 

Lykke til! :)

 

 

Takk for svar!

Jeg spiser sikkert mer enn dobbelt så mye som det jeg gjorde før jeg startet med treninga, og jeg drikker 1 liter melk i tillegg. :-D

 

PS: Jeg er ikke en av de tullingene som bare er ute etter størst mulig biceps, jeg er ute etter å bli sterk i hele kroppen og gå opp i vekt :-)

Lenke til kommentar

Dette er den rareste tråden jeg har lest.

Det er kreatin i kjøtt, fisk og bær og det får du i deg uansett.

Det er 100% trygt hele året , hele livet.

 

Proteintilskudd er for eks melk hvor sukker, fett og vann er tatt ut for å konsentrere proteinet.

Så blander man selv ut med vann for å drikke, det er 100% naturlig det også og er like mye mat som all annen mat. Det er faktisk mer naturlig en mye annen mat.

 

Det blir for dumt å si man går på kreatin og protein, går man på kneip og nugatti også?

 

Hei, jeg går på leverpostei

 

Det er ren og sunn mat og man kan spise hva man vil.

Lenke til kommentar

Har du noen kilder på at for mye protein kan bremse treningseffekten? Nysgjerrig på hvorfor det skjer, og hvilke mengder det er snakk om.

 

Nå er det en stund siden jeg så på dette og har ikke kilden tilgjengelig, men det var snakk om de som tok store mengder pulver.

Stressresponsen av det virket negativt på tilheling av musklene, men det er nok et tidsaspekt i forhold til normal kost. Tenker også at man med proteinpulver ikke får i seg tilstrekkelig mikronæring, men værstingene i kroppsbyggermiljøet som doserer mye pulver pleier å gå for hele pakken av tilskudd og det kan jo kompensere en del, selv om jeg mener det er uoptimalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...