Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med drøftingsoppgave


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal skrive en drøftingsoppgave på minimum 3 sider. Jeg har valgt problemstillingen: Jordbruk(Primærnæring) i et tertiærsamfunn.

Jeg prøver å finne argument for å beholde jordbruket våres og argument mot å beholde jordbruket våres men jeg sitter ganske så fast nå etter to sider.

 

Noen som har forslag til argument? Eller forslag til en annen primærnæring jeg kan skrive om som omhandles mye i disse dager?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå aner jo ikke jeg hvilke argumenter du allerede har tenkt på, men her er noen for:

 

*Selvberging (ift krigstid, eller krisetid i land som vi er avhengige av). Kornlagre i Norge.

http://e24.no/makro-og-politikk/bondelaget-vil-ha-kornlagre/3852845

 

*Opprettholde kunnskapen, så man ikke plutselig må gjøre nybrottsarbeid for å rydde skog, uten at noen i det hele tatt har anelse om hvordan man skal dyrke korn og andre ting.

 

*Kortreist mat. Mindre energi til transport, og mer kontroll over kvaliteten.

 

*Bedre kontroll innenlands på medisinering av dyr, og/eller genmanipulering, og dyrevelferd.

 

*Det er en del kultur knyttet til landbruket, som ysting, seterdrift, pinnekjøtt, skinke, saueskinnsfeller, osv.

 

*En del "vanskelig" ungdom har godt av å bli sendt til gårder, der de kan få kontakt med dyr og natur.

 

Noen argumenter mot:

 

Er ikke vant til å argumentere mot landbruket, men:

 

*Hvis man plages av tanken på subsidiene til landbruket, vil man nok mene det er et argument for å trekke dem tilbake og la landbruket lide.

 

*Hvis man tiltrekkes av ideen om at dagens landbruksområder skal bli overgrodd av store skoger, med ulv, bjørn og elg.

 

*Hvis man tiltrekkes av ideen om at dagens landbruksområder skal bli dekket av byggefelt og andre bygninger.

Lenke til kommentar

Motargument:

 

Det største motargumentet er at landbruket blir subsidiert ganske kraftig, det er en betydelig kostnad for skattebetalerne.

 

I tillegg kan man vel si at siden tollen på utenlandsk mat er såpass høy for å beskytte norsk landbruk, er utvalget i norske store dagligvarebutikker ganske beskjedent

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...