Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Energi i gravitasjonsfeltet


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven?

 

En kule blir skutt vertikalt opp fra jordoverflaten med begynnelsesfarten 10 km/s. Hvor høyt vil kula komme når vi ser bort fra luftmotstand?

 

Jeg har tenkt at jeg må bruke bevaring av mek. energi i gravitasjonsfeltet. Kula har Ek ved start og Ep på toppen. Har da satt Ek=Ep og løst med hensyn på r da jeg har tenkt at dette vil gi meg høyden.

 

Jeg får da feil svar i forhold til fasit som er 2,5*10^7m.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du at chart?cht=tx&chl=E_p=mgh? Hvis ja, så blir det feil. chart?cht=tx&chl=E_p=mgh fungerer bare i et homogent gravitasjonsfelt ved jordoverflaten. Når det er snakk om s vil gravitasjonsfeltet variere gjennom bevegelsen. Da må du bruke at chart?cht=tx&chl=E_p=-\frac{\gamma{Mm}}{r}. Nå kan du sette opp at chart?cht=tx&chl=E_{for}=E_{etter}:

 

chart?cht=tx&chl=E_{k0}+E_{p0}=E_k+E_p

 

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}mv^2-\frac{\gamma{Mm}}{r}=0-\frac{\gamma{Mm}}{x+r}

 

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}mv^2-\frac{\gamma{Mm}}{r}=-\frac{\gamma{Mm}}{x+r}

 

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}v^2-\frac{\gamma{M}}{r}=-\frac{\gamma{M}}{x+r}

 

M er massen til jorda, og r er radius til jorda. Du skal finne x. Og x er den avstanden kula tilbakelegger fra jordoverflaten og opp til x.

 

Greier du videre?

Endret av metyo
Lenke til kommentar

Kan du ikke bare bruke bevegelselsligningene?

 

men energibevaring fungerer også, men det er enklere å bruke bevegelselsligning. Så setter du bare aksellerasjonen lik tyngdeaksellerasjonen.

 

2as = v^2 - v0^2

 

og blir s = (v^2 - v0^2) / 2a

Endret av glad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du ikke bare bruke bevegelselsligningene?

 

men energibevaring fungerer også, men det er enklere å bruke bevegelselsligning. Så setter du bare aksellerasjonen lik tyngdeaksellerasjonen.

 

2as = v^2 - v0^2

 

og blir s = (v^2 - v0^2) / 2a

 

Akselerasjonen er ikke konstant. Den vil hele tiden variere, avhengig av hvor høyt over jordoverflaten kulen er. Så du kan ikke bruke at chart?cht=tx&chl=s=\frac{v_0^2}{2a}

Lenke til kommentar

Akselerasjonen er ikke konstant. Den vil hele tiden variere, avhengig av hvor høyt over jordoverflaten kulen er. Så du kan ikke bruke at chart?cht=tx&chl=s=\frac{v_0^2}{2a}

 

Hehe, skjønner. Da er det nok over mitt nivå i fysikk. Går forkurset, og der ser vi på akselerasjonen som konstant selv om den ikke egentlig er det.

Lenke til kommentar

Bruker du at chart?cht=tx&chl=E_p=mgh? Hvis ja, så blir det feil. chart?cht=tx&chl=E_p=mgh fungerer bare i et homogent gravitasjonsfelt ved jordoverflaten. Når det er snakk om s vil gravitasjonsfeltet variere gjennom bevegelsen. Da må du bruke at chart?cht=tx&chl=E_p=-\frac{\gamma{Mm}}{r}. Nå kan du sette opp at chart?cht=tx&chl=E_{for}=E_{etter}:

 

chart?cht=tx&chl=E_{k0}+E_{p0}=E_k+E_p

 

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}mv^2-\frac{\gamma{Mm}}{r}=0+\frac{\gamma{Mm}}{x+r}

 

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}mv^2-\frac{\gamma{Mm}}{r}=\frac{\gamma{Mm}}{x+r}

 

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}v^2-\frac{\gamma{M}}{r}=\frac{\gamma{M}}{x+r}

 

M er massen til jorda, og r er radius til jorda. Du skal finne x. Og x er den avstanden kula tilbakelegger fra jordoverflaten og opp til x.

 

Greier du videre?

 

Tkk for et godt svar!

 

Jeg har også brukt Ep i et inhomogent gravitasjonsfelt og har da fått samme likning som du har satt opp, men jeg får fremdeles feil svar. Antar da at v0=10km/s gjøres om til 10*10^3m/s?

 

Jeg får som svar 2,5 m, mens fasit sier 2,5*10^7m.

Mulig det er det å løse likningen med hensyn på x jeg gjør feil? Når jeg løser likningen får jeg at

X= 2(gravitasjonskonstanten*M)/r*0,5*v^2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...