Gå til innhold

Blogg: ? Kan SMS løfte Afrika ut av fattigdom?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Kan SMS løfte Afrika ut av fattigdom?

Logisk tenkning tilsier at to ting må til for å "løfte noe ut av fattigdom";

  1. Verdiene må hentes utenfra (eksport).
  2. Broderlig fordeling av verdiene som finnes.

SMS kan nok kanskje hjelpe på punkt 2, men da må det i utgangspunktet finnes nok verdier som kan fordeles. Det må nok en annen strategi til for å tilføre verdier dersom disse er mangelvare i utgangspunktet.

 

Hvordan definerer man forresten et geografisk område som fattig ?

Dersom f.et område består av 100 personer hvor 99 lever på 1$ dagen, mens 1 har 100000$ dagen å bruke. Er da området definert som fattig eller rikt?

Lenke til kommentar

Jeg har et par kommentarer, Tiltman.

 

Mange Afrikanske land er relativt rike på naturressurser, og vi har i nyere tid lært at foredling av andres råvarer, eller utvikling av tjenestetilbud, er mer lønnsomt enn salg av råvarer.

Problemet ligger i punkt 2, fordeling av godene som returnerer til landet, og ikke minst et annet problem: at profitten havner i utlandet. (Ta f.eks. blodmineraler som brukes i produksjon av mobiltelefoner. Nokia tjener grovt på borgerkrig og tilnærmet slavearbeid i Kongo).

 

Et område (stat) blir som regel definert som fattig dersom bnp er lavt, og/eller fordelingen av godene (målt ved f.eks. gini koeffisient) er skjev. Libya var et veldig rikt land i BNP, men fordelingen gjorde at man absolutt kunne kalle det fattig. (eller i alle fall kalle befolkningen fattig)

I mange andre Afrikanske land har man samme problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ok, fattig befolkning, rikt land. En grei formulering.

 

Jeg er enig, Afrika har ressursene til å skape velstand. De klarer imidlerid ikke få gjennomført hverken god nok eksport eller fornuftig fordeling av inntekter. Det meste av verdiene hentes ut av andre, f.eks. Kina.

Lenke til kommentar

Ok, fattig befolkning, rikt land. En grei formulering.Jeg er enig, Afrika har ressursene til å skape velstand. De klarer imidlerid ikke få gjennomført hverken god nok eksport eller fornuftig fordeling av inntekter. Det meste av verdiene hentes ut av andre, f.eks. Kina.

 

Disse meldingsgreiene kommer til å hjelpe dem godt. På både det å fordele godene og det med eksport. Hvis ikke du tror meg så kan du prøve å grave deg litt inn i saken. Systemet med mobil"bank" er genialt! Bankene hater ideen da, de mister masse penger på denne mobil greia!

 

Kan jo alltids hende at noen korrupte folk prøver å ødelegge systemet da...

Lenke til kommentar

Disse meldingsgreiene kommer til å hjelpe dem godt. På både det å fordele godene og det med eksport. Hvis ikke du tror meg så kan du prøve å grave deg litt inn i saken. Systemet med mobil"bank" er genialt! Bankene hater ideen da, de mister masse penger på denne mobil greia!

 

Kan jo alltids hende at noen korrupte folk prøver å ødelegge systemet da...

 

Det endrer allikevel ikke på det faktum at Afrika ikke produserer selv. Det er fortsatt slik at kontinentet støvsuges av rike utenlandske selskaper. Det skjer mye positivt i Afrika, men hvordan skal de kunne konkurrere internasjonalt dersom de er avhengige av land som Kina for produksjon?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...