Gå til innhold

Har utviklet superraske optiske fibre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det jeg leser?

 

Finnes det fiber kabler som ikke lar lyset reise i lysets hastighet?

 

Hvordan "bremser" man lyset?

 

 

Dette hørtes for min del ut som noe særdeles ulogisk ut. Lys har en gitt bølgelengde og den vil reise så langt som den vil uten påvirkning av ytre kilder. Ja, lyset blir svakere over større lengder og om det må passere materialer og til og med luft, men det går ikke saktere såvidt jeg forstår.

 

Håper jeg bare misforstod artikkelen.

Lenke til kommentar
Forskerne brukte fibrene til å overføre vanvittige 73,7 terabit, eller rundt 10 terabyte, i sekundet.

Siden de bukte omtrent et sekund på å overføre denne datamengden kunne dere jo like gjerne regnet det om til terabit per sekund.

 

Dette skulle dekke de aller fleste husholdningsbehov.

Antyder dere at dette er et husholdningsprodukt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Finnes det fiber kabler som ikke lar lyset reise i lysets hastighet?

Lys reiser alltid i lysets hastighet, akkurat som en bil alltid reiser i bilens hastighet, enten den kjører sakte, raskt eller står i ro.

 

Artikkelforfatteren roter litt og burde nok presisert at lyshastigheten sammenlignes med lyshastigheten i vakuum. Lysets hastighet i vakuum er 299 792 458 m/s, men i andre materialer vil den alltid være tregere. Det er lysets ulike hastighet i ulike materialer som er opphavet til brytningsindeks.

 

 

På et litt dypere fysisk plan hevdes det vist at lyshastigheten er den samme i alle materialer, mens det er økt reisevei som er opphavet til brytningsindeksen.

 

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva er det jeg leser?Finnes det fiber kabler som ikke lar lyset reise i lysets hastighet?Hvordan "bremser" man lyset?Dette hørtes for min del ut som noe særdeles ulogisk ut. Lys har en gitt bølgelengde og den vil reise så langt som den vil uten påvirkning av ytre kilder. Ja, lyset blir svakere over større lengder og om det må passere materialer og til og med luft, men det går ikke saktere såvidt jeg forstår.Håper jeg bare misforstod artikkelen.

 

Lys beveger seg saktere i vann enn i luft. C (lysets hastighet) er en konstant, lysets hastighet i vakuum.

Lenke til kommentar

Hva er det jeg leser?Finnes det fiber kabler som ikke lar lyset reise i lysets hastighet?Hvordan "bremser" man lyset?Dette hørtes for min del ut som noe særdeles ulogisk ut. Lys har en gitt bølgelengde og den vil reise så langt som den vil uten påvirkning av ytre kilder. Ja, lyset blir svakere over større lengder og om det må passere materialer og til og med luft, men det går ikke saktere såvidt jeg forstår.Håper jeg bare misforstod artikkelen.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Slow_light

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Hva er det jeg leser?Finnes det fiber kabler som ikke lar lyset reise i lysets hastighet?Hvordan "bremser" man lyset?Dette hørtes for min del ut som noe særdeles ulogisk ut. Lys har en gitt bølgelengde og den vil reise så langt som den vil uten påvirkning av ytre kilder. Ja, lyset blir svakere over større lengder og om det må passere materialer og til og med luft, men det går ikke saktere såvidt jeg forstår.Håper jeg bare misforstod artikkelen.

 

Lysets hastighet som vi kjenner det, er målt i vakuum.

Lyset bremses i fast stoff og har dermed ikke lysets hastighet.

 

Jeg tror overføringen her gjøres ved å redusere bølgelengden på lyset som sendes. Dermed mer informasjon på kortere tid. Muligens sendes lys med flere bølgelengder samtidig?

Lenke til kommentar

Hva er det jeg leser?

 

Finnes det fiber kabler som ikke lar lyset reise i lysets hastighet?

 

Hvordan "bremser" man lyset?

 

 

Dette hørtes for min del ut som noe særdeles ulogisk ut. Lys har en gitt bølgelengde og den vil reise så langt som den vil uten påvirkning av ytre kilder. Ja, lyset blir svakere over større lengder og om det må passere materialer og til og med luft, men det går ikke saktere såvidt jeg forstår.

 

Håper jeg bare misforstod artikkelen.

 

Det er riktig at vakum gir lyset best vilkår for å nå fram hurtigst mulig. Lyset kan bevege seg i vakum også. Lyd kan ikke bevege seg i vakum da det trenger gass eller bedre fast stoff å bevege seg.

 

Svaret finner du her:

The effective velocity of light in various transparent substances containing ordinary matter, is less than in vacuum. For example the speed of light in water is about 3/4 of that in vacuum. However, the slowing process in matter is thought to result not from actual slowing of particles of light, but rather from their absorption and re-emission from charged particles in matter.

 

 

Lys er både "bølge og partikkel" samtidig. En optisk fiber har en dopet kjerne og et ytre lag som ikke er dopet. Skillet som følger fiberen som et røraktig speil langs hele dens lengderetning. Kjernen har i eksperimentet blitt erstattet med luft, og rørveggen er kanskje ikke noen rørvegg, for de hinter om at de har forbedret designet så fiberkabelen kan bøyes litt uten å ødelegge for mye av "lysledningsevnen".

 

Eventually the modern theory of quantum quantum mechanics came to picture light as (in some sense) both a particle and a wave, and (in another sense), as a phenomenon which is neither a particle nor a wave (which actually are macroscopic phenomena, such as baseballs or ocean waves). Instead, modern physics sees light as something that can be described sometimes with mathematics appropriate to one type of macroscopic metaphor (particles), and sometimes another macroscopic metaphor (water waves), but is actually something that cannot be fully imagined. As in the case for radio waves and the X-rays involved in Compton scattering, physicists have noted that electromagnetic radiation tends to behave more like a classical wave at lower frequencies, but more like a classical particle at higher frequencies, but never completely loses all qualities of one or the other. Visible light, which occupies a middle ground in frequency, can easily be shown in experiments to be describable using either a wave or particle model, or sometimes both.

 

Siden speilet ligger mellom dopet kjerne og ytre del, så trakk jeg konklusjonen at det likner på et speil krøllet som et rør langs hele lengderetning:

 

http://upload.wikime...tical-fibre.svg

 

Og her en vanlig acrylstang (acrylbolt, acrylsylinder), uten en dopet kjerne:

Laser_in_fibre.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Du må huske på at lyset ikke går i ei rett linje igjennom fiberen Den kræsjer med veggene så mye og bouncher fram og tilbake at farten i realiteten er ca. 2/3 deler av lysfartenhttp://www.howstuffworks.com/fiber-optic2.htmhttp://blog.advaoptical.com/speed-light-fiber-first-building-block-low-latency-trading-infrastructure/

 

For singel mode fiber, så går lyset rett frem i fiberen, og spretter ikke mellom veggene slik som multi mode. Det er glasset i seg selv som bremser lyset, gitt av brytningsindeksen.

Lenke til kommentar
post

Ikke for å påstå at jeg vet veldig mye om dette, men "Lysets hastighet i Vakuum" er den vanlige målestokken. Best du sjekker linkene under på egen hånd om du er interessert:

 

The speed of light in vacuum, commonly denoted c, is a universal physical constant important in many areas of physics. Its value is 299,792,458 metres per second

( http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_light )

 

Speed of light in vacuum, air, glass

Speed of Light in a Vacuum: 299,792,458 meters per second

Speed of Light in Air: 298,925,574 meters per second

Speed of Light in Glass: ~ 2x10^8 meters per second

(http://cadlab6.mit.edu/2.009.wiki/anchor/index.php?title=Speed_of_light_in_vacuum%2C_air%2C_glass )

 

Lenke til kommentar

Siden mange har hevet seg på en vitenskapelig diskusjon rundt lysets egenskaper, det er noen ting man "must set straight" her:

Lyset er fotoner, eller "energipakker" om man vi.

Og "speil" i optisk fiber... det finnes ingen. Det som finnes derimot, noe som er veldig godt illustrert i det billdet med akryllstaven - er forskjellig brytningsindeks mellom mediene, akkurat som det er i lysfiberen og akkurat som det er mellom akryllstaven og luften.

Lenke til kommentar

Siden mange har hevet seg på en vitenskapelig diskusjon rundt lysets egenskaper, det er noen ting man "must set straight" her:

Lyset er fotoner, eller "energipakker" om man vi.

Og "speil" i optisk fiber... det finnes ingen. Det som finnes derimot, noe som er veldig godt illustrert i det billdet med akryllstaven - er forskjellig brytningsindeks mellom mediene, akkurat som det er i lysfiberen og akkurat som det er mellom akryllstaven og luften.

 

Må si jeg ikke har kunnskap nok. Har bare forsøkt å illustrere det jeg har hørt og så presentere noe.

 

Brytningsindeks vet jeg hva er. Så til at du er i mot å kalle det et speil:

 

Speil er en fin analogi. Kan godt hende du har rett. Kan du forklare hvordan en brytningsindeks så kan klare en speiling som jeg er ute etter i eksempelet med fiberoptikken?

 

Altså ren skuring rett fram i vakum ville gitt en brytningsindeks på nøyaktig 0 grader. I et tenkt tilfelle hvor man får "spesiell tillatelse" til å endre på realitetene ved å la innfallsvinkelen bli svært nær 0 grader, og brytningen blir over 90 eller minus 90 om du vil (i grader). Da tenker jeg at noe unaturlig er i ferd med å skje. Kan hende jeg føler feil her. Men, kan man fremdeles kalle det for brytning og ikke speiling?

 

Jeg er helt enig i at brytningen nok er det som skjer i fiberen, når jeg nå får tenkt meg om.

 

Da lurer jeg på om "lystrafikken", om man singler ut en stråle, vil brytes 2 ganger per materialgjennomgang? Altså om lyset også vandrer utenfor den dopede kjernen og brytes nok en gang når den finner veggen ytterst på sylinderen inn i mot ytterisolasjonen? For så å altså ha 2 lysbrytninger som hjelper strålen i å endre retning så radikalt som i speilanalogien? Er det det som virkelig skjer, eller må en annen forklaring til?

Lenke til kommentar

Hva er det jeg leser?Finnes det fiber kabler som ikke lar lyset reise i lysets hastighet?Hvordan "bremser" man lyset?Dette hørtes for min del ut som noe særdeles ulogisk ut. Lys har en gitt bølgelengde og den vil reise så langt som den vil uten påvirkning av ytre kilder. Ja, lyset blir svakere over større lengder og om det må passere materialer og til og med luft, men det går ikke saktere såvidt jeg forstår.Håper jeg bare misforstod artikkelen.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Slow_light

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hva er det jeg leser?Finnes det fiber kabler som ikke lar lyset reise i lysets hastighet?Hvordan "bremser" man lyset?Dette hørtes for min del ut som noe særdeles ulogisk ut. Lys har en gitt bølgelengde og den vil reise så langt som den vil uten påvirkning av ytre kilder. Ja, lyset blir svakere over større lengder og om det må passere materialer og til og med luft, men det går ikke saktere såvidt jeg forstår.Håper jeg bare misforstod artikkelen.

 

Når vi til daglig snakker om lysets hastighet så mener vi lysets hastighet i vakum. I alle andre medier som luft, glass, plast, er lyshastigheten lavere og bestemt de optiske egenskapene. I optiske fibre som brukes i fiberkabler er det typisk 0,68 av hastigheten i vakum.

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var elktronikken i begge ender som var begrensningen på hastgheten, og at kvalitet/teknologi dvs tapet i fiberen, begrenset lengden på fiberen.

 

Du har egentlig rett, det er i høyeste grad elektronikken inkludert de optiske komponentene som bestemmer dette. Forvirringen skyldes kanskje at vi bruker "hastighet" i to ulike betydninger her; (1) om hastigheten på det optiske signalel gjennom fiberen i "m/s", og (2) om kapasiteten i systemet i "bit/s". Det er den optiske dempningen i "dB/km" som bestemmer rekkevidden for det optiske signalet, akkurat som du antyder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...