Gå til innhold

Fullført bachelor. Rett i jobb og så master eller rett på master?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Til neste år er jeg ferdig med min bachelor i økonomi og adm ved handelshøyskolen BI (stavanger). Jeg er på 3. året nå, men på grunn av idrett og dårlige prioriteringer er jeg nødt til å ta opp noen fag for å kunne "skyte" over en bachelor.

 

Jeg tenker veldig mye på veien videre etter fullført bachelor. Studere videre, eller starte karrieren min. Målet er uansett en master, med spesialisering innen økonomisk analyse eller anvendt finans.

 

Har ambisjoner om god inntekt, dette er min største drivkraft. (Synes hva dere vil, det er det som motiverer meg :) )

 

Spørsmålene:

 

1. Næringslivet setter pris på utdannede individer, men jeg har inntrykk av at erfaring innen aktuelle bransjer henger like høyt. Vil det da ikke være fordelaktig å gå ut i arbeid med en bachelor, for så å ta en master når en har en del mer erfaring? Vil nå tro at en med master + 2-3 års arbeidserfaring er mer attraktiv i markedet enn en fersking med master uten nevneverdig arbeidserfaring.

 

2. Om jeg velger å jobbe etter fullført bachelor for så å ta master etter å ha tilegnet meg arbeidserfaring. Er det da mulig å kunne ta masteren på deltid? Slik jeg ser det er det bare BI som tilbyr deltidsmaster, og dette innen marketing management eller liknende. Det er ikke det jeg sikter etter. Har som mål å være sivøk med spesialisering innen økonomisk analyse eller finans. Ser ikke for meg at jeg skal kunne gå fra jobb og inn i et fulltidsstudium, da en legger opp til et høyere forbruk osv når man har fast jobb.

 

Og til slutt, det evige diskusjonstemaet: MBA vs. sivøk mtp. inntekt, anseelse i næringslivet, karrieremuligheter osv osv. Pros and cons!

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønnskurven i Norge er ganske flat, så dersom du får en jobb du trives med etter "kun" bachelor er det sikkert like greit å ta den jobben.

 

Vanskelig og komme seg oppover i bedriften senere. Vil på aller høyeste grad anbefale en master om du har ambisjoner om en høy posisjon med god inntekt.

Lenke til kommentar

Og innebærer mange års arbeid. Du må også ha en veldig stor interesse for feltet du skal forske på.

 

Tja, må ikke ta mange år, kan ta en PhD på 2 år, (fra master) hvis du gjør det gjennom offisielle kanaler.

 

Kan man fortsatt bli rik som aksjemegler?

 

Ja

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...