Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. vurderer å kjøpe ny racer. fra før har jeg en monoc vipera fra 2006.

 

Da har jeg et par nødvendige kriterier:

Siden jeg allerede har en sykkel, og jeg ikke er "nødt til" å bruke en formue på en ny, har utseende noe å si. Har derfor kikket på Battaglin, siden jeg syns de er pene å se på :) Jeg tror det også vil bli lette å gidde å vedlikeholde en slik sykkel, enn om jeg fks hadde kjøpt en knæsj gul sykkel.

 

Jeg bryr meg også om vekt. Jeg vet at Hushovd, Edvald og co ikke sykler på sykler helt ned i minste grensa...... Men de er jo tross alt sponsa med sykler. Og som sagt så MÅ jeg jo ikke kjøpe ny. så hvorfor ikke gå for en lett en? Hva skulle i så fall være ulempen?

 

Derfor har jeg kikket på denne.

http://www.battaglin-usa.com/road/c12_plus_force.php

 

Hva syns dere om SRAM FORCE 10S? hvor bra er dette? har shimano fra før av. og vil en så lett sykkel ikke gi like god stivhet som en tyngre sykkel?

 

Takker for alle innspill:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Force ligger ca mellom ultegra og dura ace sammenlignet med Shimano. SRAM er generellt litt lettere men også litt mer bråkete enn shimano. Hendlene girer litt anneledes, der hendlene bak bremsene girer både opp og ned. Kort bevegelse girer opp, lang bevegelse girer ned 1-3 gir.

 

Når det gjelder stivhet er det fullt mulig å lage svært stive rammer svært lett med god karbonfiberdesign. Jeg har lite kjennskap til den aktuelle rammen, men jeg bruker selv en cannondale i samme vektklasse uten noe problemer med stivhet.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se noen forskjell på de to. 10s/10v gjetter jeg står for 10 speed/10 veloce.

Intressant med så forskjellig vektangivelse naturligvis, det er ikke helt ukjent at vektangivelser kan variere en del men en hel kilo er drøyt. På den annen side virker det optimistisk å si 6.3kg med force, 970g ramme og cosmic carbone sl hjul. Min cannondale har lettere ramme, sram red og ble solgt med ksyrium elite (litt lettere hjul) og markedsført på 6.8kg. Det er naturligvis andre deler der, men det er litt mye avvik, så for meg virker 7.3 som den mer sannsynlige vekten.

Lenke til kommentar

Ok

Hva hadde du gjort hvis du var meg? Hva med å for eksempel kjøpe ramma fra den amerikanske nettsida (siden jeg likte design) men da må jeg selvsagt få en forhandler til å skru sammen delene for meg her i Norge.

 

Ellers vurderer jeg den på 7.3 selv om jeg syns det er rimelig tungt.

Eller om det er noe annet jeg heller bør kjøpe, blir jeg glad for råd. siden du sitter inne med kunnskap.

Vil prøve å holde det innenfor 30k og så lett som mulig. Takk for råd så langt:)

Endret av Moland_NOR
Lenke til kommentar

Det er nok den samme sykkelen og vil neppe veie noe mindre om du kjøper den fra USA. Noe av det letteste du finner er cannondale supersix evo med sram RED. 2013 modeller ser jeg på ca 35000, for ca samme pris kan du imidlertid også å de med ultegra di2. Om du finner noen 2012 overliggere kan det hende du kan få de innenfor budsjett.

Husk det er mer til en sykkel enn bare vekt. De fleste sykler kommer med relativt tunge hjulsett så det er ofte mulig å kutte 2-500g på å legge 8-12k i nye hjul, spesiellt om du går til tubular dekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...