Gå til innhold

[Løst] Burde jeg ta i bruk kreatin?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Penisen vil ikke minske eller noe sånt. Den eneste bivirkningen er større muskler, og det kan eventuellt begynne å klø litt i halsen når du sover etc. Men du vil også bli mye mer tørst etc. Så hvis du ellers trener riktig og spiser bra så vil du i teorien få større muskler (hvis du trener volum da) og større styrke.

Lenke til kommentar

Du har hørt mye tull. Kreatin er helt naturlig, og finnes blant annet i kjøtt. Det finnes ingen bivirkninger, annet enn at det samler vann i kroppen, og du kan få hodepine om du ikke drikker nok vann.

 

Du legger heller ikke på deg av kreatin. Den eneste grunnen til at mange øker i vekt på kreatin er fordi det binder vann i kroppen. Dette forsvinner når du slutter å ta det.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! :)

Jeg drikker rundt 2,5 - 3,5l vann hver dag så tror ikke det blir noen problem å øke dette litt eller noe.

 

Har tatt en titt på den linken jeg fikk tilsendt og virker som det ikke er noe ''farlig'' med kreatin, har alltid vært litt skeptisk til det.

 

''En teskje om dagen i væske. Ferdig arbeid.'' Står det på nettsiden, skal du ikke ta mer enn det om dagen? Hvor lenge anbefales det å bruke kreatin, heletiden? Hvor mange ganger og når skal du ta det om dagen? :)

 

Ernæring

Det viktigste under trening er væske, og da primært vann. Drikk ca 1 liter per time

med regelmessig inntak (1-2 dl per gang)

 

Husk at vann er veldig viktig for energi og hydrering, spesielt nå som du bruker kreatin ;)

 

Jo først har du en oppladningsperiode, jeg tar det på 5 dager med 1 og en halv t-skje 4 ganger om dagen. Det er anbefalt å ta pause etter x antall dager, men nyere forskning har vist seg at det ikke er skadelig å ta en til en og en halv t-skje hver dag. Så da kan du holde på selve du selv måtte ønske. Men hvis du vil være forsiktig er det bare å lese bakpå kreatin-pakken din om hvordan det skal brukes ;)

 

Og nei det er ikke noe farlig med kreatin Med mindre du mener at det er noe farlig med proteinpulver også. Kreatin og proteinpulver er bare kostilskudd som du ellers finner i matvarer, som f.eks. kylling og biff. Er bare mye enklere og ikke minst billigere å få i seg kreatin som kostilskudd enn å spise alle de biffene det trengs for å få ønsket mengde kreatin.

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

Jesus christ, hvor vanskelig skal man gjøre et lett emne? Følg den respektive produsentens linjer, enten så responderer du eller så responderer du ikke, om ikke da kan du takke høyere makter at du har et endogent produksjon som tilfredsstiller i tillegg til å tilbe kjøttdeigen og fisken du spiser som har sikret maksimale lagre og slipper å dytte i deg bokser.

Angående proteintilskudd og det du nevner med fettmassen er så svada at jeg nesten spyttet ut kaffen min her jeg sitter, nå er det jo relativt lett å få dekket behovet av protein via kosten. (Med forbehold med enkelte grupper som er dårlige på kost)

 

Endogen produksjon forekommer ifra aminosyrene arginin, metionin samt glycin og noe ish 2gram daglig blir konvertert fra kreatin til kreatinin hver dag, et typisk norsk kosthold kan vel gi 1-2 kreatin daglig, hvor veganere selvsagt har mindre. Hos noen vil den endogene syntesen være nok slik at noen ikke responderer på tilskuddet, eller har et adekvat inntak via kost-ernæring.

 

Kjente bivirkninger av kreatintilskudd har ikke forekommet for friske personer, dog personer med nedsatt nyrefunksjon bør være obs eller styre unna, ei heller vet vi langtidsvirkningene av inntak av kreatinP da dette ikke kartlagt, men innenfor litteraturen er det beskrevet som trygt.

Lenke til kommentar

Du veier 70 kg og har ikke nok ikke behov for 2g/p/kg hver dag, men liker du å være på den aller sikre siden og timer inntaket av dette riktig så er det fortsatt lett å det dekt via kosten.

 

Hva du tror på eller ikke tror på når det kommer til internett er irrelevant, at du er ukritisk til krav av kilder kan du ikke blåse over på meg. Det at han som du så vakkert beskriver har funnet en måte å unngå termodynamikkens lover ved å "blande kreatin + energiinnholdende molekyler som proteiner får meg til å spørre hvor er tryllestavens hans. Jeg forholder meg til vitenskapen og da hva litteraturen per dags dato indikerer,

 

Det er små indikasjon at kreatinP kan øke muskulær proteinsyntese (1-2%) ved å "fange" ATP ved hjelp av "celle-svelling" dog så er ikke proteinsyntese alene en faktor når det kommer til en økning av LBM(fettfri masse)

 

Edit : Så vil jeg fort nevnte at dette ikke er ment som en slags "personangrep" mot deg.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

GAWD... Kreatin øker din evne til produksjon av ATP, muskelenergi hvis du vil.

Du klarer noen flere reps og KAN øke noe i styrke, dette er IKKE muskelmasse på boks.

¨Vil du ha noe sånt så heter produktene DECA, NANDRONOL eller andre steroider... :mrgreen:

 

Kreatin, proteinpulver og alle andre kostilskudd er jo mirakelkurer ;) Hvis man benytter seg av dette blir man supersterk og får en supersexy sixpack på null komma niks!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...