Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp! Har eksamen i Fysikk 1 om 3 uker og åpnet boken først i forgårs! Noen gode råd?


Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

 

Jeg skal ta R1, R2 og Fysikk 1 som privatist denne våren og har hittil viet all min tid til matematikk og er nå godt i gang med R2.

 

Jeg åpnet Fysikk 1 boken for første gang på onsdag og så for meg at det skulle gå fint med en jevn progresjon frem mot eksamen som jeg av en eller annen grunn ikke forventet før tidligst i mai. Nå fikk jeg vite i går at jeg skal opp om tre uker og jeg er veldig stresset og nesten litt fortvilet.

 

Noen gode tips til hvordan jeg kan ro i land dette? Jeg er selvsagt motivert og forberedt på LANGE arbeidsdager og lesing døgnet rundt. Spørsmålet er hvordan jeg skal angripe dette best mulig.

 

Hittil har jeg lest gjennom 4 kapittel og gjort kontrolloppgaver (ikke regning, men konseptuelle spørsmål i delkapitlene).

 

Planen er å lese gjennom hele boken og så vie resten av tiden til regning av oppgaver.

 

Håper at dette ender bra, men jeg er litt fortvilet. Noen gode tips? Noen som har hatt denne eksamenen?

 

Hva er viktig å forstå? Hvor mye regning må jeg regne med?

 

På forhånd tusen takk! :)

 

Mvh

 

Elijah

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fysikk er et regnefag så regning er helt vesentlig. Er ikke lett å plukke ut noe som ikke er viktig i fysikk siden du er borti så mange forskjellige temaer.I kapitler om bevegelse, newtons lover, krefter, arbeid og energi er regneferdigheter ganske viktig, men i kapitler om astrofysikk, kjernefysikk osv er forståelse og teori mest sentralt. Du vil jo oppdage det underveis, hvilke kapitler som har mest formler = mest regning.

 

Beklager om jeg stresser deg, men om du aldri har hatt fysikk før og skal opp til eksamen om 3 uker, burde du jobbe helt sinnsykt om du har forhåpninger om en bra karakter :S

Endret av K R U E G E R
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Du trenger ikke om å stresse meg, det er jeg fra før. Fikk et lite angstanfall når jeg fikk vite eksamensdatoen. :)

 

Jeg vet at det er et regnefag, men dette er jo en muntlig eksamen. Må jeg sette opp regnestykker på tavlen? Er det slik det fungerer?

 

Jeg ønsker selvsagt best mulig karakter, men drømmen om toppkarakter har jeg lagt fra meg enn så lenge. Å stå burde imidlertid være mulig vel?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Du må bare bruke en del tid på det. Da jeg tok det som privatist mener jeg at vi hadde en obligatorisk lab-dag. hvor man gikk gjennom en del av de eksperimentene man kan få beskjed om å gjøre på eksamen.

 

Akkurat det har jeg meldt meg opp til, men har ikke fått vite om jeg har fått plass enda.

 

Hvordan gikk din muntlige eksamen for seg? :)

Lenke til kommentar

Ta for deg kapittel for kapittel. Har du tilgang på gamle eksamner? Isåfall se på hvilke oppgaver som ble utdelt da, og se om det er noe mønster. Konsentrer deg mest om dem som går igjen.

 

Begynn på starten, jobb deg gjennom kapittel for kapittel og gjøre oppgavene. Det er disse du lærer noe av! Bør gå fint om du jobber deg halvt i hel.

Lenke til kommentar

Å lese døgnet rundt / arbeide seg i hjel for å prøve å lære mest mulig av stoffet er å skyte seg selv i foten. Du vil ikke lære noe som helst godt, og det betyr at kunnskapen ikke blir sittende i fingrene.

 

Du risikerer faktisk at du alt lærer deg blir ei stor svær smørje, hvor resultatet er at du ikke vil huske noe av det klart i ettertid. Noe som igjen vil føre til at du bare blir mer forvirret og usikker på stoffet.

 

------------------------------------------------------------------------------------

 

Siden du nå har igjen kun 3 uker er du nødt til å innse følgende: Det er igjen altfor lite tid til å gjøre ting skikkelig, derfor må du forsøke å kutte tapene dine.

 

- Finn ut hvilke temaer som går igjen oftest på eksamener, kanskje kan du begrense stoffet du er nødt til å lese ned til kun 5-7 kapitler. "Terroriser" lærerne ved videregående (der du bor, eller en annen plass) til du finner ut hva det er man bør lese mest på!

- Begynn så på starten av boka, se igjennom stoffet, og finn ut hva du kan klare på den korte tiden.

- Ikke studer mer enn 8 timer om dagen! Fysikk har mye matte i seg derfor trenger du tid på å fordøye stoffet.

- Gjør alltid mye regneoppgaver, hvor du er ærlig med deg om selv om hvordan kunnskapsnivået ditt er.

- Begrens antallet forskjellige temaer du arbeider med hver dag! Om du jobber med for mye forskjellig blir det bare et stort rot oppe i hodet på en.

- Ta korte pauser ofte, og hold energien oppe (det er lov å hive innpå god mat i slike livsperioder)!

Endret av droidy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Takker for gode tips! :)

 

Inntrykket mitt av matematikken er at den er veldig overkommelig, jeg har jo tross alt jobbet meg gjennom R1 og 1/3 av R2 pensum. Men selve formlene og symbolene går veldig i surr.

 

Jeg er dog usikker på om det er noen temaer som faktisk går igjen. Er ikke det bare et tilfeldig trekk blant alle kapitlene?

 

Jeg går fra å være optimist til å være pessimist, men jeg får vel bare kjøre på. Det skal vel uansett en del til å stryke, om jeg får en halvtime til forberedelse og har gode notater og oppgaver fra hvert kapittel.

 

Det som verre er er at jeg har fått influensa light, men håper den snur.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å regne oppgaver til hvert kapittel rett etter du har lest det. Ikke begynn å regne oppgaver etter du har lest hele boken. Virker som den klassiske mekanikken er noe som ofte går igjen på muntlig eksamen. Det vil si bevegelse, Newtons lover, krefter, energi osv. For å få god forståelse i disse kapitlene er det bare å regne hundrevis av oppgaver. Men alle temaer kan selvfølgelig komme, så man må være forberedt på alt.

 

Ikke glem at livet er langt. Du kan vel melde deg opp til høsten og helle fokusere på bare matten nå. Jeg tok selv opp fysikk 1 som privatist og fikk 6'er, men jeg hadde aldri i livet klart det på 3 uker.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ikke glem at livet er langt. Du kan vel melde deg opp til høsten og helle fokusere på bare matten nå. Jeg tok selv opp fysikk 1 som privatist og fikk 6'er, men jeg hadde aldri i livet klart det på 3 uker.

 

Men du hadde prestert å stå? :)

 

Jeg har tenkt tanken, det er bare det at jeg blir 29 år til sommeren, er forgjeldet og har sløset bort de siste årene på et forretningsforetak som gikk til helvete.

 

Jeg føler at det haster å komme seg i gang med studier med tanke på det. Planen er petroleumsteknologi og der er det ikke krav til Fysikk 1, men karaktersnittet mitt er i grenseland etter fjorårets poenggrense, så det er en risiko å ta.

 

Andrevalget da blir sannsynligvis et ingeniørstudium og da er jeg nødt til å ha Fysikk 1 i tillegg til matematikken. Kanskje er det en mulighet å gå TRES-veien og få fritak for matematikk, men ta Fysikk 1 ved siden av slik det er vanlig å gjøre.

 

Jeg kunne selvsagt undersøkt om det var en mulighet.

 

Det er selvsagt litt kjipt at jeg ikke får fokusert på matematikken de kommende ukene, da jeg egentlig virkelig trenger tiden der også.

 

Forresten, er det noen muligheter for å få utsatt en privatisteksamen om man er litt "lur"? En legeerklæring for eksempel?

 

Hadde jeg kunne tatt eksamen etter matematikken hadde det jo vært helt perfekt. :)

Lenke til kommentar

Jeg tok også fysikk som privatist, og jeg begynte lesingen bare to uker i forvegen!

 

Jeg leste igjennom det som var pensum, men fikk ikke tid til å gjøre oppgaver... (Big mistake! - Alt for mye stoff!)

 

På den muntlige eksamen fikk jeg karakter 2 (såvidt), som var det jeg trengte (eller bedre), for å begynne på den høyere utdanningen min.

 

..Da jeg gikk derifra den dagen, kjentes det ut som jeg hadde vunnet i LOTTO... (altså var det flaks, og lite skills!) :)

 

Enda et tips til trådstarter: Lag deg selv korte og enkle notater, hvor du skriver ned det viktigste med blyant på ark! Spesielt gjelder dette for matematiske formler og symboler. Om du skriver de ned (gjerne flere ganger) skal du se at de blir sittende langt bedre i fingrene, enn om du kun leser gjennom dem (da husker du ikke en dritt)!

 

Jeg har funnet ut at det er 3 måter å lære på (ihvertfall er det slik for meg) - rangert etter grad av læring:

1. plass: Å skrive ned ting, på ark (på datamaskin gir det ikke samme effekten).

2. plass: Å lese noe, uten å ta notat.

3. plass: Å lytte til noe eller noen (forelesning/foredrag), uten å ta notat.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg har fått bekreftet plass på labdag hos Sonans, så det burde være en bonus! :)

 

Notater tar jeg med PC (på grunn av at jeg skriver sent) og gjør kontrolloppgaver (som tvinger meg til å følge med og tenke gjennom hva jeg leser) og er nå ferdig med 6 kapittel. Føler jeg henger rimelig bra med.

 

Planen er å lage gode notater for hånd i tillegg til de maskinskrevne, hvor jeg summerer alle formler og lager gode stikkord slik at jeg skjønner de.

 

Egentlig er jeg ikke så negativ, men det blir definitivt hardt. :)

 

Jeg tok også fysikk som privatist, og jeg begynte lesingen bare to uker i forvegen!

 

Jeg leste igjennom det som var pensum, men fikk ikke tid til å gjøre oppgaver... (Big mistake! - Alt for mye stoff!)

 

På den muntlige eksamen fikk jeg karakter 2 (såvidt), som var det jeg trengte (eller bedre), for å begynne på den høyere utdanningen min.

 

..Da jeg gikk derifra den dagen, kjentes det ut som jeg hadde vunnet i LOTTO... (altså var det flaks, og lite skills!) :)

 

Hvor mye leste du på disse to ukene? Hvor mye kunne du egentlig når det var så vidt du fikk ståkarakter? Var du nesten helt blank om det du fikk? Kan du forklare hva du gjorde (eller skulle gjøre) under eksamen?

 

Har dine hull fra manglende Fysikk kunnskaper vært et problem på høyere utdanning (en av mine bekymringer). Regner med du studerer ingeniør eller lignende.

 

Takk! :)

 

Elijah

Lenke til kommentar

Jeg har fått bekreftet plass på labdag hos Sonans, så det burde være en bonus! :)

 

Notater tar jeg med PC (på grunn av at jeg skriver sent) og gjør kontrolloppgaver (som tvinger meg til å følge med og tenke gjennom hva jeg leser) og er nå ferdig med 6 kapittel. Føler jeg henger rimelig bra med.

 

Planen er å lage gode notater for hånd i tillegg til de maskinskrevne, hvor jeg summerer alle formler og lager gode stikkord slik at jeg skjønner de.

 

Egentlig er jeg ikke så negativ, men det blir definitivt hardt. :)

Det høres ut som du er kommet godt igang og har gode arbeidsvaner. Det er bra!

 

Hvor mye leste du på disse to ukene? Hvor mye kunne du egentlig når det var så vidt du fikk ståkarakter? Var du nesten helt blank om det du fikk? Kan du forklare hva du gjorde (eller skulle gjøre) under eksamen?

Jeg tror jeg leste hele pensumet. Jeg satt vel ca 10-11 timer hver dag, og jeg syns igrunn jeg kunne det meste. Problemet er selvsagt at man faktisk må ta i bruk det man har lært (!), og ikke bare "fortelle" om noe man leste i boka / "sette inn" opplysninger i det man har lært også lese av svaret..

 

At dette er to veldig forskjellige ting, er ikke alltid noe man tenker over. Det krever faktisk at man har (litt) erfaring i faget. Og alt dette fikk jeg merke når dagen endelig kom :sick:.

 

Eksamen var som følger: Den bestod av to deler, en hvor jeg skulle forberede et forsøk utifra en gitt oppgavetekst (første tema var elektrisitet). Den andre, hvor jeg skulle trekke et tema (det ble om lys).

 

Tilstede var en vgs. allmennlærer, og sensoren (en jeg ikke kjente).

 

Jeg fikk spørsmål fra begge temaene mot slutten, hvor jeg måtte både forklare og regne ut ting på tavla, utifra gitte opplysninger. Og det var her ting gikk utrolig tregt. Jeg hadde alt på tunga, men fikk det for pokker ikke ut! Alt sammen ble bare et rot av abstrakte idéer, hvor jeg ikke klarte å gjengi noe konkret.

 

Noe som igjen førte til at det ble lange stille pauser (opp til 5 minutter), hvor jeg bare måtte stå der og glane tomt ut i lufta mens jeg tenkte (!) :D

 

Helt til jeg sakte men sikkert såvidt klarte å regne ut det sensor spurte om (med små hint her og der). Det ble mye resonnering, verbalt, mot slutten, hvor jeg litt etter litt klarte å fiske frem det jeg hadde lest på og tenkt igjennom.

 

Etter eksamen var over, måtte jeg gå ut såvidt og vente. Etter fem minutter fikk jeg komme inn igjen, og fikk høre at dette (det lille jeg hadde fått til) var akkurat på streken til å få ståkarakter. Hadde jeg ikke klart å regne ut noe av det siste ville jeg ha strøket.

 

Gjett om jeg ble lettet, og smilte fra øre til øre!

 

Etter alt var over og sensoren hadde gått, gratulerte læreren meg og lurte spent på hvor mye tid jeg egentlig hadde brukt på dette her.. Hvor jeg svarte 14 dager. Da fikk hun latterkrampe, og gapskratet hele veien tilbake til lærerkontoret... :)

 

Har dine hull fra manglende Fysikk kunnskaper vært et problem på høyere utdanning (en av mine bekymringer). Regner med du studerer ingeniør eller lignende.

Igrunn ikke, siden det i mitt tilfelle var god lærebok (læreren: ehh, not so much). Så eneste forskjellen var at det bare ble mer arbeid (fra "scratch"), men det gikk helt greit.

 

Fysikk er tross alt morsomt å jobbe med, når man ikke må stresse.

 

Jeg er ferdig utdannet ingeniør til sommeren.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Uff! Jeg ble nesten litt uvel av den beretningen din og ser for meg at det samme kommer til å skje med meg. :)

 

Jeg er nesten litt imponert over at du fikk til å regne om du ikke hadde gjort det på forhånd.

 

Hvorfor gapskrattet læreren din? Fordi hun mente det var latterlig kort tid på å lære fysikk?

 

Har søkt litt på nettet og det virker som det varierer en god del landet over hvordan eksamen blir lagt opp. Enkelte gjennomfører forsøk, mens andre slipper unna med å forklare de, osv.

 

Etter alt var over og sensoren hadde gått, gratulerte læreren meg og lurte spent på hvor mye tid jeg egentlig hadde brukt på dette her.. Hvor jeg svarte 14 dager. Da fikk hun latterkrampe, og gapskratet hele veien tilbake til lærerkontoret... :)

 

 

Igrunn ikke, siden det i mitt tilfelle var god lærebok (læreren: ehh, not so much). Så eneste forskjellen var at det bare ble mer arbeid (fra "scratch"), men det gikk helt greit.

 

Fysikk er tross alt morsomt å jobbe med, når man ikke må stresse.

 

Jeg er ferdig utdannet ingeniør til sommeren.

 

Bra å høre! Enig i at både fysikk og matematikk er morsomt. :)

Lenke til kommentar

Med 3 uker på deg kan du klare en femmer. Men da må du faktisk jobbe jevnt og effektivt. Ta kapittel for kapittel og gjør oppgaver. Oppgaver du ikke forstår kan du alltids google for å finne løsningsforslag. Noen ting fra visse kapitler er ikke pensum, som for eksempel doppler effekten. Har fysikk nå på VG2, og synes ikke det hadde vært så ille å lære det meste på 3 uker hvis jeg jobbet jevnt og godt i 3 uker. Så ikke stress og bare fokuser på å lære deg det basiske i alle kapitlene og gjøre de lette/middels oppgavene, og når du har gått gjennom alle kapitlene så kan du jo gjøre de vanskelige oppgavene. Du klarer deg nok fint!

Lenke til kommentar

Uff! Jeg ble nesten litt uvel av den beretningen din og ser for meg at det samme kommer til å skje med meg. :)

 

Jeg er nesten litt imponert over at du fikk til å regne om du ikke hadde gjort det på forhånd.

 

Hvorfor gapskrattet læreren din? Fordi hun mente det var latterlig kort tid på å lære fysikk?

Jeg har egentlig hele livet vært en "mattetype", så derfor tror jeg utregningene faktisk lot seg gjøre. Det ble prøving & feiling der og da på labben, når jeg hadde selve eksamenen.

 

Det ble ren gambling rett og slett, jeg hadde jo overhodet ikke kontroll. Men det gikk bra til slutt, mest p.g.a. av tilfeldigheter. Hadde jeg trukket noe annet enn lys ville det kanskje ikke gått.

 

Jeg regnet ikke noe på det som var i boka, jeg studerte bare formlene veldig godt hvor jeg dannet meg "mønstre" i hodet for å huske dem til senere. Jeg delte også opp stoffet, så jeg ikke leste på for mye rart samtidig (samme dagen).

 

Angående læreren: Hun var vel like overrasket som meg at det ble ståkarakter, siden jeg var såpass blank (opp til 30 minutter med stillhet til sammen er nok til å skjønne såpass). Så jeg tror hun syns det var morsomt at noe sånt var mulig med kun 14 dager forberedelse...

 

Angående din situasjon: Det går nok fint, siden du er kommet godt igang nå med arbeidet. Jeg var helt kjørt etter 3MX-eksamenen min (tilsvarende R2) som jeg hadde brukt all tiden og energien min på. Fysikken undervurderte jeg noe grusomt, og jeg jobbet ikke med stoffet (jeg bare leste det).

Endret av droidy
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Med 3 uker på deg kan du klare en femmer. Men da må du faktisk jobbe jevnt og effektivt. Ta kapittel for kapittel og gjør oppgaver. Oppgaver du ikke forstår kan du alltids google for å finne løsningsforslag. Noen ting fra visse kapitler er ikke pensum, som for eksempel doppler effekten. Har fysikk nå på VG2, og synes ikke det hadde vært så ille å lære det meste på 3 uker hvis jeg jobbet jevnt og godt i 3 uker. Så ikke stress og bare fokuser på å lære deg det basiske i alle kapitlene og gjøre de lette/middels oppgavene, og når du har gått gjennom alle kapitlene så kan du jo gjøre de vanskelige oppgavene. Du klarer deg nok fint!

 

Thanks! Endelig et litt oppløftende svar. :)

 

Hvordan finner jeg ut hva som ikke er pensum? Akkurat slike detaljer er jo VELDIG relevant og nyttige for meg å vite. Doppler effekten leste jeg om i går.

 

Jeg har vært inne på læreplanen for Fysikk 1, men føler ikke at den gir et godt nok bilde på hva jeg kan sløyfe og ikke sløyfe, da den virker veldig generell. Hadde ikke tatt sjangsen på å droppe Doppler på bakgrunn av det. Takknemlig for gode tips. :)

 

Å gjøre de lette/middels oppgavene først og så gjøre vanskelige med tiden jeg har til overs høres ut som en god ide. :)

 

Angående læreren: Hun var vel like overrasket som meg at det ble ståkarakter, siden jeg var såpass blank (opp til 30 minutter med stillhet til sammen er nok til å skjønne såpass). Så jeg tror hun syns det var morsomt at noe sånt var mulig med kun 14 dager forberedelse...

 

30 minutt med stillhet? Såpass? :)

 

Hvordan gikk det på R2 da?

 

Jeg har kanskje også undervurdert fysikken en smule, men det er vel mest det at jeg var så skråsikker på at jeg ikke kom opp før tidligst i begynnelsen av mai. Så derfor for meg en slak progresjon med en 2 kapittel per uke ved siden av matematikken. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...