Gå til innhold

Overgangen fra tredemølle til løping utendørs


Anbefalte innlegg

I hele vinter har jeg stort sett kun løpt på tredemølle, bortsett fra noen få turer utendørs. Jeg har løpt 3000-meteren på 9:40 på mølla, og jeg vil nå overføre denne tiden til utendørsløpingen.

 

Det er første vintersesongen hvor jeg primært sett kun har drevet løpetrening på mølla, og jeg ser nå at overgangen fra mølla til grus er tung. Jeg mangler den spruten som jeg har i beina når jeg løper inne.

 

Spørsmålet mitt er derfor: Hvordan takle overgangen best mulig? Og er det realistisk at jeg får samme tid ute, som jeg har inne?

Endret av Sindrehj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I hele vinter har jeg stort sett kun løpt på tredemølle, bortsett fra noen få turer utendørs. Jeg har løpt 3000-meteren på 9:40 på mølla, og jeg vil nå overføre denne tiden til utendørsløpingen.

 

Det er første vintersesongen hvor jeg primært sett kun har drevet løpetrening på mølla, og jeg ser nå at overgangen fra mølla til grus er tung. Jeg mangler den spruten som jeg har i beina når jeg løper inne.

 

Spørsmålet mitt er derfor: Hvordan takle overgangen best mulig? Og er det realistisk at jeg får samme tid ute, som jeg har inne?

 

I mitt tilfelle har jeg bedre tid ute enn inne (asfalt). På meg virker det som om det er lettere å løpe rask på asfalt enn grus, men man ødelegger knærne mye fortere. På grus er jeg tregere enn på møllen.

 

Jeg har egentlig ikke tenkt så mye på overgangen fra mølle til ute, men har og merket meg at jeg løper raskere på møllen enn på grus. Det er uansett tygre å springe på grus en på mølle, grusen tar mer av energien din, da strukturen endrer seg etter hvert som du tråkker på grusen, dermed bruker du litt mer energi pr. tråkk, og du vil på sikt løpe tregere. Dette vil ikke forekomme på mølle eller asfalt da strukturen er mye hardere.

Det er likevel ikke urealistisk å overføre mølletiden din på grus, men det er tyngre, og krever noe mer trening.

 

Dersom du skal løpe mye på grus, så kan du kanskje kjøpe noen andre sko (nå vet ikke jeg hvilke sko du har fra før da men). Jeg har noen sko som er lagd for å løpe på grus/skogsveier og disse fungerer ganske greit på grus for meg, da disse skoene er bygget opp noe anerledes, å gjør at man ikke taper så mye av energien til grusen..

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Løper på Asics gel kayano.

 

Som du selv sier så er det tyngre på grus enn på asfalt. Det sier seg selv mtp. underlaget, men jeg føler det samme på asfalt. Tror det er flere grunner til det, så som luftmotstand, og det at man faktisk må skyve seg framover i forhold til bare å løfte beina som man gjør på en tredemølle. Det er ren logikk, men jeg bare lurer på hvordan de enkelte her inne har gjort for å gjøre overgangen best mulig?

Lenke til kommentar

Løper på Asics gel kayano.

 

Som du selv sier så er det tyngre på grus enn på asfalt. Det sier seg selv mtp. underlaget, men jeg føler det samme på asfalt. Tror det er flere grunner til det, så som luftmotstand, og det at man faktisk må skyve seg framover i forhold til bare å løfte beina som man gjør på en tredemølle. Det er ren logikk, men jeg bare lurer på hvordan de enkelte her inne har gjort for å gjøre overgangen best mulig?

 

For min del har det egentlig aldri vert snakk om en overgang, da jeg alltid har løpt mest ute. Men ja, som du sier, så er det mange forhold som spiller inn på hvor fort man løper. Jeg tror dog ikke at luftmotstanden skal være den største faktoren om man kun snakker et strekke på 3 km.

 

Beste tipset jeg kan komme med er egentlig bare det å høre på noe fet musikk, å løpe. Ikke heng deg for mye opp i tiden. Mål deg opp et strekke ute, med en løype du liker. Du greier etter hvert å presse tiden din nedover.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Spørsmålet mitt er derfor: Hvordan takle overgangen best mulig? Og er det realistisk at jeg får samme tid ute, som jeg har inne?

 

I "innesesongen" så har jeg et litt større fokus på styrketrening, enn hva tilfellet er på sommeren. Samtidig så passer jeg på at styrketrenigen er konsistent; viktig å få med alle musklene i beina så det ikke blir ujevn fordeling, noe som kan gi feil belastning spesielt i kneet.

Dette fungerer i hvert fall for meg.

Jeg har også en markant bedre tid ute enn på mølle.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg springer på en 3d-mølle på hastighet 9,8 og i 55 min hvorav de første 5 min er oppvarming og midt inni så har jeg hatt en pause med 2min gåing da sprang jeg totalt litt over 8km. Når jeg begynte å jogge ute så fant jeg ut at der var bakker også :huh: hehe, men da fikk jeg en annen måte å løpe på. runden er mye kortere, den inneholder noen bakker og et par veldig bratte bakker. Jeg tipper denne er ca 3km. Bakkene er veldig tunge, og totalt tar runden meg ca 20min, denne runden har jeg i utgangspunktet ingen pauser i. Men jeg springer jo kanskje en del fortere og variert enn et jevnt tempo på møllen.

Hva tror folk om denne runden min ute ? Er dette en bedre form for kondisjonstrening?

Vil dette opprettholde min kondisjon inne på møllen?

Vil jeg få bedre trening av å springe denne fortere?

:)

Endret av Luigi85
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...