Gå til innhold

Forsvaret har kvalmende høyt fokus på kvinnerekruttering.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

^

Alt du sier er 100% riktig

Men Forsvaret er allerede såpass negativ i medias søkelys at det må på alle mulige måter stå fram som politisk korrekt, selv om resultatet er en svakere hær.

Ingen tvil om at med en håndfull jenter i visse administrative stillinger kunne mange ting gått mye bedre, men jenter har ingenting i felt å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

^

Alt du sier er 100% riktig

Men Forsvaret er allerede såpass negativ i medias søkelys at det må på alle mulige måter stå fram som politisk korrekt, selv om resultatet er en svakere hær.

Ingen tvil om at med en håndfull jenter i visse administrative stillinger kunne mange ting gått mye bedre, men jenter har ingenting i felt å gjøre.

 

De fleste jentene var i administrative stillinger når jeg var inne, men skulle i utgangspunktet bidra like mye til grønn tjeneste (felt) som resten av gutta, men de fleste kom seg lett unna det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

^

Alt du sier er 100% riktig

Men Forsvaret er allerede såpass negativ i medias søkelys at det må på alle mulige måter stå fram som politisk korrekt, selv om resultatet er en svakere hær.

Ingen tvil om at med en håndfull jenter i visse administrative stillinger kunne mange ting gått mye bedre, men jenter har ingenting i felt å gjøre.

 

Er nok først og fremst ett "behov" skapt av politikerne. Forsvaret trenger noen jenter, men det er ingenting som skulle tilsi at forsvaret trenger noen stor andel jenter, kun til å utfylle menn de få stedene de kan prestere bedre. Derfor anser også jeg kampanjene rettet mot jenter som bortkastede penger, og et politisk ønske, ikke noe som bedrer stridsevnen.

Lenke til kommentar

Er nok først og fremst ett "behov" skapt av politikerne. Forsvaret trenger noen jenter, men det er ingenting som skulle tilsi at forsvaret trenger noen stor andel jenter, kun til å utfylle menn de få stedene de kan prestere bedre. Derfor anser også jeg kampanjene rettet mot jenter som bortkastede penger, og et politisk ønske, ikke noe som bedrer stridsevnen.

 

Jeg prøver i grunn bare å finne ut hvorfor dette behovet er så stort. Stridsevnen blir ihvertfall ikke bedre, det kan jeg garantere. Enkelte, unike jenter bidrar til at den styrkes, men alt i alt tror jeg den blir langt verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket så var ikke førstegangstjenesten så dødens seriøst. Dere får ingen respekt av meg til å grine med at ting er urettferdig, selv om det kanskje er det. Det det norske forsvaret trenger er obligatorisk førstegangstjeneste for begge kjønn. Jenter og gutter skal behandles likt, men om forsvaret har en imaginær målsetting for å holde en motivasjon så ser jeg ingenting i veien med å sette målstreken tilsvarende hva den personen representerer. Å si at jenter ikke har noe i et felt å gjøre er en latterlig trangsynt og diskriminerende påstand, da det finnes jenter der ute så presterer mye bedre enn menn, ihvertfall om man ser utover førstegangstjeneste.

Moral of the story: Slutt å ta dere selv så høytidelig.

Endret av Gavekort
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket så var ikke førstegangstjenesten så dødens seriøst. Dere får ingen respekt av meg til å grine med at ting er urettferdig, selv om det kanskje er det. Det det norske forsvaret trenger er obligatorisk førstegangstjeneste for begge kjønn. Jenter og gutter skal behandles likt, men om forsvaret har en imaginær målsetting for å holde en motivasjon så ser jeg ingenting i veien med å sette målstreken tilsvarende hva den personen representerer. Å si at jenter ikke har noe i et felt å gjøre er en latterlig trangsynt og diskriminerende påstand, da det finnes jenter der ute så presterer mye bedre enn menn, ihvertfall om man ser utover førstegangstjenest.

Moral of the story: Slutt å ta dere selv så høytidlig.

 

De fleste her sier jo bare det at de fleste jenter som søker seg til forsvaret er mer opptatt av å ha vært i forsvaret enn å faktisk gjøre noe morsomt og utfordrende i forsvaret. Hadde ei i troppen min på luft rekrutten som vi spurte hvorfor hun søkte. Nei hun ville overraske vennene over hvor tøff hun var, tror hun var ifra Bodø og havnet som velferdsjeger i bodø. Nå er det ikke noe problem med å jobbe i velferden sånn sett men du viser ikke hvor tøff du er over å ha stilling i velferden :) De jentene som søker seg til forsvaret vilel man iallefall ha trodd er motiverte for morsomme stillinger. Jeg kan skjønne de ørten guttene som blir kalt inn mot sin vilje at de vil sleppe litt billig unna for mye fysisk stress.

 

 

Og som de fleste sier de få som har litt bein i nesa greier som regel og følge på bra eller bedre. Det jeg tror folk irriterer seg over er den ensidede rekrutteringen mot jenter når de som faktisk vil inn i militæret og være med Gutta hadde søkt uansett, når man prøver å søke enda flere jenter blir det sikkert flere som finner ut at forsvaret var litt annerledes enn det an trodde og enten skriver seg ut av tjenesten eller havner på et kontor.

Endret av Zimmerh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forsvaret er på vei ned uansett, hvorfor ikke slenge inn litt "likestilling" når man først er i gang med å legge det ned? Totalt sett har det lite å si på stridsevnen uansett.

Jenter har mye å gjøre i Forsvaret, men ett fåtall av dem har noe å gjøre i felt. Er en grunn til at det knapt er jenter i spesialstyrkene(om det er noen), for der er det skikkelige krav til personellet, ikke kvoter og lavere krav alt etter hva du har mellom bena. Selv om man antagelig vil ha en fordel som jente der, om 2 personer stiller likt ellers. Ingenting galt med jenter i Forsvaret altså, ikke i felt heller, men når de knapt klarer bære sitt eget utstyr og langt ifra sin andel av lagsutstyret har de ingenting å gjøre der.

 

Forsvaret trenger verken gutter eller jenter, men stridsdyktige personer...

 

At Forsvaret har fokus på jenter er litt naturlig, de kan ta inn samtlige gutter om de vil det, mens jenter må de "jakte" på for å få med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

artig med folk som skriver i fylla :fun:

 

Skrev det på et nettbrett, liggende på siden.

 

De fleste her sier jo bare det at de fleste jenter som søker seg til forsvaret er mer opptatt av å ha vært i forsvaret enn å faktisk gjøre noe morsomt og utfordrende i forsvaret. Hadde ei i troppen min på luft rekrutten som vi spurte hvorfor hun søkte. Nei hun ville overraske vennene over hvor tøff hun var, tror hun var ifra Bodø og havnet som velferdsjeger i bodø. Nå er det ikke noe problem med å jobbe i velferden sånn sett men du viser ikke hvor tøff du er over å ha stilling i velferden :) De jentene som søker seg til forsvaret vilel man iallefall ha trodd er motiverte for morsomme stillinger. Jeg kan skjønne de ørten guttene som blir kalt inn mot sin vilje at de vil sleppe litt billig unna for mye fysisk stress.

 

 

Og som de fleste sier de få som har litt bein i nesa greier som regel og følge på bra eller bedre. Det jeg tror folk irriterer seg over er den ensidede rekrutteringen mot jenter når de som faktisk vil inn i militæret og være med Gutta hadde søkt uansett, når man prøver å søke enda flere jenter blir det sikkert flere som finner ut at forsvaret var litt annerledes enn det an trodde og enten skriver seg ut av tjenesten eller havner på et kontor.

 

Feil personer som kommer inn i militæret finnes av begge kjønn. Det jeg sier er at kvinner og menn skal ha like muligheter til å gjøre førstegangstjeneste. Det er jo tenkelig at forsvaret rekrutterer kvinner nettopp fordi det er de som faktisk må velge om de skal i forsvaret eller ikke, ikke gutter som må, med mindre de sniker seg unna.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Æ føla mæ som et hamster med bollekinnan FULL av bokstavan i den tråden her. Æ syns det e trist at dåkker har ei sånn holdning til jente i Forsvaret. Når det e sagt: man skal bli behandla som en SOLDAT i tjeneste - ikke som ei jente. Når vi skriv under villighetserklæringa så skal vi bli stilt på lik linje med guttan. Samme ordre, samme plikta. Vi e soldata, uavhengig av kjønn. Likestillinga her handle aldri om å sy pute under jentans arma, eller omvendt, det handle om å ha like rettighete og mulighete på tvers av kjønnan.

 

 

Ja, de fysiske kravan e litt mildere enn dåkkers. Det e da ganske naturlig, sånn helt egentlig? Innerst inne e du/dåkker nok enig om det. Vi e forskjellig bygd. Det vil likavell ikke si at vi skal hoste opp all verdens med unnskyldninge om at ''æ klare ikke'' osv. Jentan bør være klar over ka dem går til når de velg å dra inn.

 

Æ syns det e påtide at holdningan til jente i Forsvaret endre sæ. Æ syns det e veldig trist sånn som det e nu. Æ syns det e råtøft når jente tørr å melde sæ til tjeneste, tørre å prøve. Dersom man oppleve at jentan blir behandla som prinsesse så e det leit - for sånn skal det ikke være. Æ e overhode ikke ute etter å bli dulla med, å få stjerne i boka fra andre - bare fordi æ e jente. Æ e der fordi æ vil og skal bli behandla som en soldat - akkurat som guttan.

 

Æ sir ja til jente i Forsvaret. Det finnes så ufattelig mange versjona av menneska der ute, og dersom de ønske å tjenestegjør - ja, så la dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Æ føla mæ som et hamster med bollekinnan FULL av bokstavan i den tråden her. Æ syns det e trist at dåkker har ei sånn holdning til jente i Forsvaret. Når det e sagt: man skal bli behandla som en SOLDAT i tjeneste - ikke som ei jente. Når vi skriv under villighetserklæringa så skal vi bli stilt på lik linje med guttan. Samme ordre, samme plikta. Vi e soldata, uavhengig av kjønn. Likestillinga her handle aldri om å sy pute under jentans arma, eller omvendt, det handle om å ha like rettighete og mulighete på tvers av kjønnan.

 

 

Ja, de fysiske kravan e litt mildere enn dåkkers. Det e da ganske naturlig, sånn helt egentlig? Innerst inne e du/dåkker nok enig om det. Vi e forskjellig bygd. Det vil likavell ikke si at vi skal hoste opp all verdens med unnskyldninge om at ''æ klare ikke'' osv. Jentan bør være klar over ka dem går til når de velg å dra inn.

 

Æ syns det e påtide at holdningan til jente i Forsvaret endre sæ. Æ syns det e veldig trist sånn som det e nu. Æ syns det e råtøft når jente tørr å melde sæ til tjeneste, tørre å prøve. Dersom man oppleve at jentan blir behandla som prinsesse så e det leit - for sånn skal det ikke være. Æ e overhode ikke ute etter å bli dulla med, å få stjerne i boka fra andre - bare fordi æ e jente. Æ e der fordi æ vil og skal bli behandla som en soldat - akkurat som guttan.

 

Æ sir ja til jente i Forsvaret. Det finnes så ufattelig mange versjona av menneska der ute, og dersom de ønske å tjenestegjør - ja, så la dem.

 

At forskjellige krav er naturlig? Ja, når det gjelder idrett, ikke når det gjelder strid i Forsvaret. Om Norge går ut i krig tar ikke fienden hensyn til at en kvinne ødelegger for resten av laget. Menn sine syn på kvinner i Forsvaret kunne vært annerledes om ting hadde blitt lagt opp på en annen måte. Selv sitter jeg igjen med et inntrykk av at mange kvinner søker seg inn i Forsvaret fordi de liker å jobbe i grønt, men at biten med grønn tjeneste frister lite.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, de fysiske kravan e litt mildere enn dåkkers. Det e da ganske naturlig, sånn helt egentlig? Innerst inne e du/dåkker nok enig om det. Vi e forskjellig bygd. Det vil likavell ikke si at vi skal hoste opp all verdens med unnskyldninge om at ''æ klare ikke'' osv. Jentan bør være klar over ka dem går til når de velg å dra inn.

Din medsoldat blir skutt og må bæres bort, veier denne soldaten mindre og veien i sikkerhet er kortere om ei jente bærer?

Nei?

 

Gutter og jenter er fysisk forskjellig ja, men i en skarp situasjon er det ganske likegyldig hvilke kjønn man er

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...