Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ibux og paracet


Gjest Slettet-lYlo5C

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-lYlo5C

Hvor mange kan man ta før det blir skadelig? Jeg tenker ikke på hvor mange man kan ta før man dør liksom, men hvor mange man kan ta uten det blir utenom anbefalingene osv. Er det greit å ta 2 ibux og 2 paracet samtidig fks? Har ikke eskene forresten.

 

og er det noen som har noen bra tips mot mensensmerter og sånn før jeg ikke klarer mer av dette drittet?

Endret av Slettet-lYlo5C
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Paracet:

Voksne og barn >40 kg (12 år):

1-2 tabletter à 500 mg 3 ganger i døgnet

Altså maks 6 tabletter i døgnet.

 

Ibux:

Initialt 400-800 mg, deretter 400 mg hver 6.-8. time etter behov.
Maks ca 1600 mg i døgnet.

 

Du kan ta Paracet sammen med Ibux uten å redusere dosen. Du kan ikke ta full dose Ibux sammen med full dose Naproxen.

Lenke til kommentar

Hvor mange kan man ta før det blir skadelig? Jeg tenker ikke på hvor mange man kan ta før man dør liksom, men hvor mange man kan ta uten det blir utenom anbefalingene osv. Er det greit å ta 2 ibux og 2 paracet samtidig fks? Har ikke eskene forresten.

 

og er det noen som har noen bra tips mot mensensmerter og sånn før jeg ikke klarer mer av dette drittet?

 

Som alternativ kan jeg anbefale 1 tbl fanalgin 500mg (+50mg koffein, som er i samme tablett) kombinert med 1 tbl paracet 500mg.

 

Oppnår du ikke tilfredsstillende smertelindring ville jeg tatt nye 500mg (1 tbl) paracet etter to timer.

 

Oppnår du fortsatt ikke smertelindring ville jeg forsøkt 400mg Ibux, 6 timer etter du tok fanalgin.

 

Dersom dette ikke hjelper ville jeg tatt kontakt med lege før jeg økte dosen noe mer (innenfor tidsrommet) eller blandet medisiner på andre måter.

 

Forskjellige kroppsstillinger; sitte- og liggestillinger vil også kunne ha en positiv effekt mot menstruasjonsmerter. Prøv en stilling som ikke gir for mye trykk i buken, og unngå fysiske pågjenninger og fysisk/psykisk stress. Pusteteknikker bærer også mye nytte.

 

Note: jeg er ikke utdannet lege, så mine råd må sees i den sammenheng

 

 

 

(ps: fanalgin (blå pakke) får du kjøpt nesten overalt hvor de også har paracet og ibux)

Endret av Diafragma
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Som alternativ kan jeg anbefale 1 tbl fanalgin 500mg (+50mg koffein, som er i samme tablett) kombinert med 1 tbl paracet 500mg.

 

Oppnår du ikke tilfredsstillende smertelindring ville jeg tatt nye 500mg (1 tbl) paracet etter to timer.

 

Oppnår du fortsatt ikke smertelindring ville jeg forsøkt 400mg Ibux, 6 timer etter du tok fanalgin.

 

Dersom dette ikke hjelper ville jeg tatt kontakt med lege før jeg økte dosen noe mer (innenfor tidsrommet) eller blandet medisiner på andre måter.

 

Forskjellige kroppsstillinger; sitte- og liggestillinger vil også kunne ha en positiv effekt mot menstruasjonsmerter. Prøv en stilling som ikke gir for mye trykk i buken, og unngå fysiske pågjenninger og fysisk/psykisk stress. Pusteteknikker bærer også mye nytte.

 

Note: jeg er ikke utdannet lege, så mine råd må sees i den sammenheng

 

 

 

(ps: fanalgin (blå pakke) får du kjøpt nesten overalt hvor de også har paracet og ibux)

Tusen takk for tips!

Lenke til kommentar

Må bare skyte inn at det er tunge kjemiske stoffer vi snakker om...

 

Smerte er kroppens måte å fortelle deg at noe ikke er som det skal være. Å fjerne smertene i stedet for å gjøre noe med årsaken til de kan få uante og alvorlige konsekvenser.

 

Menssmerter kan komme av forskjellige ting, bl.a. stress, for lite fysisk aktivitet, vitamin- og/eller mineralmangel og feil kosthold. For å nevne noen.

 

Det finnes helt naturlige og helt ufarlige måter å fjerne årsaken til smertene på...

 

http://natural-fertility-info.com/painful-menstruation-natural-remedies.html

http://altmedicine.about.com/od/womensmenshealth/a/menstrualcramps.htm

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Man får mensensmerter fordi hele kroppen blir spent og prøver å presse ut ett ubrukt egg. Det er ingenting å gjøre med det bortsett fra å lindre smertene på en eller annen måte.

 

Stress og slikt kan ha en innvirkning, men det å slappe helt av vil ikke fjerne smertene. Det gjør derimot paracetamol og ibux sammen, eller naproxen.

 

Du leste kanskje ikke godt nok det jeg skrev? Jeg påstår på ingen måte at "å slappe helt av" vil fjerne smertene. Det jeg sier er at menssmerter, eller rettere sagt hvor intense de oppleves, kan avhenge av mange forskjellige faktorer. Smertestillende er dessuten bevist senker folks smerteterskel, slik at man etterhvert opplever smerte mer intenst enn om man ikke hadde tatt de.

Lenke til kommentar

Jeg vil fremdeles anbefale jenter som lider av kraftige mensensmerter å ta smertestillende. Når man har vært tett innpå folk som har hengt over toalettet hele tiden og som har fryktelige smerter all the time så syns jeg at de bare burde helle på. Mensensmerter kan være lammende.. Det er ganske forjævlig egentlig.

 

Og jeg vil fremdeles anbefale folk (deg selv inkludert) å prøve å finne ut av de(n) underliggende årsaken(e) til at menssmertene er så kraftige, og gjøre noe med årsaken(e) fremfor å "helle på" med giftige kjemikalier. Så kan vi la folk få avgjøre selv hva de ønsker å gjøre...?

Lenke til kommentar

Det er enkelt å si for en mann, eller kvinne som ikke lider av sterke mensensmerter. Vi har hatt mensen i noen år nå, tror du virkelig at hvis det var en annen måte å få bukt med det så hadde vi ikke visst om det som allmennkunnskap?

 

Det finnes et kort svar, og et meget langt svar på det spørsmålet. Det korte svaret er: "Ikke nødvendigvis". Det lange svaret kan vi ta et annet sted hvis du er interessert.

 

Det er åpenbart en betydelig aldersforskjell mellom oss, og selv om jeg ikke er kvinne har jeg hatt en særdeles sterk interesse for vitenskap generelt, og medisinsk vitenskap spesielt, i over 10 år.

 

Etterhvert som du får mer livserfaring kommer du til å finne ut at ikke alt er slik det tilsynelatende virker som..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

eh jeg vet ikke helt hva jeg skal si jeg. Jeg tror ikke jeg kan finne ut de underliggene årsakene til smertene så tror jeg bare forsetter å bruke smertestillende.Takk for tipset uansett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...