Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[haster] Audi A3 1997 lever sitt eget liv etter luftfilterskifte.


Anbefalte innlegg

Skrudde litt på audien igår, skulle skifte luftfilter og ryggelysbryter, men fikk bare til å skifte luftfiler. Fant rett og slett ikke ut hvor ryggelysbryteren var plassert. Har en haynesbok, men hjalp meg ikke så mye. Hvor sitter den? Vet det er på girkassa, men fant den ikke uansett.

 

Uansett, det jeg gjorde var å skru av noen plastdeksel, tok ut en tennplugg-kabel og koblet fra minuspolen på batteriet. Hadde også løs noen få kontakter, men de satt jeg på plass igjen. Rørte også litt på en svart handel, vet ikke hva den er til. (rød pil). Ellers gjorde jeg ikke noe annet.

 

Demonterte alt som det var fra før av, og etter å ha kjørt noen minutter så fikk jeg problemer. Når bilen er i fri eller jeg holder inne clutchen i mer enn 3 sekunder så låser rattet seg nesten helt, og bilen holder på å dø. Når jeg skulle parkere så kveltes motoren sikkert 10 ganger før jeg kom meg fram til parkeringsplassen. Turtallet gikk opp og ned hele tiden. Lysene ble også litt mindre skarpe i korte perioder når jeg girte.

Noe jeg merket da jeg skiftet luftfilter var at plastrøret fra luftfilteret var mye større enn det som kommer fra grillen, så det var svære åpninger, men det har jo funket før.

 

Hva kan dette være for noe? Jeg satt tennplugg-kabelen skikkelig på plass igjen. Fant for noen dager siden et hull i eksosanlegget, men jeg er 90% sikker på at det har vært der i over et halvt år, og det er neppe relatert til problemet. Skal fikse dette imorgen, hvis jeg får start på bilen.

 

Håper noen kan svare meg, må nesten ha bilen i orden til mandag. Verksted frister lite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er før luftmassemåleren, og før luftfilteret. Det er to plastrørender, en fra luftfilteret og en som går fram mot grillen. Men igjen, det må ha vært en åpning der lenge, så ser ikke hvorfor det skal bli et problem akkurat nå.

 

Hadde fantastisk nok glemt å koble tilbake 2 ledninger idag når jeg sjekka under panseret, men plugga begge tilbake og problemet er der enda, men ikke like ofte. Men må uansett skru videre på bilen idag og skal se på ekstra nøye på luftmassemåleren, jeg har merket at min ikke er identisk med de andre A3'ene jeg finner på google :3

Lenke til kommentar

Hadde tenkt å gjøre det, men glemte det av.

 

Men jeg mistenker at tomgangsregulatoren fusker, den gjorde jeg strengt tatt ikke noe med, utenom å flytte den litt. Men ser mange andre som har samme problem med clutchen og der har det vært tomgangsregulatoren som er synderen.

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Sprekken har null å si. Den er før luftmassemåleren. Grunnen til at rattet blir tregt er fordi motoren kveles og servopumpen slutter å dra rundt.

 

Det som betyr noe er om du finner noen sprekker/huller i slangen/koblingene som går FRA Luftmassemåleren (LMM) til innsuget, samt at alle kontakter er rene og ordentlig satt i.

 

Se bildet.

post-75305-0-06623000-1364173670_thumb.jpg

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Sjekket LMM kontakten flere ganger, den sitter skikkelig å ser grei ut. Men den utstikker du har tegnet rundt, hva gjør det for noe? Ser at det er to ledninger koblet til en bryter som lukkes når panseret er nede der.

 

Men takk for hjelpa så langt!

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Jeg husker helt ærlig ikke hva den var til. Er en stund siden jeg sto under panseret til en slik bil.

 

Problemet ditt er uansett, etter all sannsynlighet, kommet av at du har prøvd å skifte luftfilter. Det skal store tilfeldigheter til for at dette skal skje på grunn av noe annet.

 

Likevel, så kan det være en liten odds for dette, men slik du beskriver problemet, så kan det tenkes at det er dårlig kontakt noen plasser eller at du har satt på en kontakt på feil plass. Har du sjekket at det ikke er to identiske kontakter på noen av de komponentene du har koblet fra?

 

Går bilen på tomgang i det hele tatt?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Har du tatt en diagnose? En defekt luftmassemåler skal gi feilkode G70. Hvis det er en bensinbil, kan releet til bensinpumpa gi en G70 feil og et relee koster mye mindre enn en luftmassemåler. Ta en tur til hoggeren og trekke ut et rele merket 167 til VAG-biler.....de presses uansett så ta noen med god samvittighet.

Hvis du bor i nærheten av Østfold stiller jeg gjerne opp med diagnose og prøverele for en pils.

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Idag var problemet tilbake...

Har ikke tatt diagnose nei, har nok ikke utstyr til det. Bor i Nord-Norge, men takk for tilbudet ;)

 

Men jeg veit fra en tidligere diagnose (fra verksted) at slangen fra veishusventilasjon er sprukket, og vet at noen andre diverse slanger også er i dårlig stand. Får fikse dette med tape eller noe, som en midlertidig fiks. En Audiforhandler i nrheten skulle ha over 700 kroner for en ny veishus-slange, det er uaktuelt ettersom man sikkert får den for 1/4 av prisen i utlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...