Gå til innhold

Obligatorisk finans undervisning?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Så fint at du vil tvinge meg til å mates med akkurat DINE synspunkter! - Flott initiativ.

 

Du har vel heller ingenting i mot at jeg binder deg fast i en stol og viser deg YouTube klipp? Eller tvinger deg inn på "ord delings skolen"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du har vel heller ingenting i mot at jeg binder deg fast i en stol og viser deg YouTube klipp? Eller tvinger deg inn på "ord delings skolen"?

  1. Har jeg tvunget deg?
  2. Tar du en elementær undervisning i finans?

Personlig setter jeg større lit til NrK2's kvalitetssikrede sendinger av profesjonelle journalister med solid bakgrunn som intervjuer fagfolk enn ikke kvalitetssikrede vidoer om hummer og kanari fra YouTube.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  1. Har jeg tvunget deg?
  2. Tar du en elementær undervisning i finans?

Personlig setter jeg større lit til NrK2's kvalitetssikrede sendinger av profesjonelle journalister med solid bakgrunn som intervjuer fagfolk enn ikke kvalitetssikrede vidoer om hummer og kanari fra YouTube.

 

"Obligatorisk undervisning" er et meningsløst begrep uten implisitt tvang.

Jeg har to års høyskoleutdannelse innen økonomi. - Ikke det at det har den minste relevans for spørsmålet.

 

Hvorvidt du "tror" på NRK2 mer enn "hummer og kanari" på youtube, har jeg problemer med å fatte interesse for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja, men du velger vel selv:

  1. Hvor du vil ta undervisningen din.
  2. Hvilke kilder du vil bruker i utdannelsen din.

Bruker man YouTube som kilde, må man være i stand til å skille klinten fra hveten.

 

Hvorvidt du "tror" på NRK2 mer enn "hummer og kanari" på youtube, har jeg problemer med å fatte interesse for.

 

Med det utsagnet kunne jeg strøket deg til eksamen på den høyskolen. Jeg har utdannelse på Dr. Scientnivå i matematisk finans.

 

Læreok: av http://www.darrellduffie.com/ mer presist denne:

 

http://www.amazon.co.../dp/069109022X/

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Når det kommer til økonomi, hva skal det være fokus på? - Markedsøkonomi, eller planøkonomi?

Jeg tror at vi burde løse problemet med unøytral skole først.

 

Er det noen steder det undervises i planøkonomi? Jeg kan tenke meg Nord Korea. Har du tenkt å ta utdannelsen der?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Med det utsagnet kunne jeg strøket deg til eksamen på den høyskolen. Jeg har utdannelse på Dr. Scientnivå i matematisk finans.

 

Så fint. - Jeg kan varmt anbefale et kurs i logikk som din neste akademiske utfordring. Tydeligvis et undervurdert område for en "scientnivå i matematisk finans".

 

Er det noen steder det undervises i planøkonomi? Jeg kan tenke meg Nord Korea. Har du tenkt å ta utdannelsen der?

 

Planøkonomi = det Keynesianske tøvet du sitter og regner på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så fint. - Jeg kan varmt anbefale et kurs i logikk som din neste akademiske utfordring. Tydeligvis et undervurdert område for en "scientnivå i matematisk finans".

 

Hvilken form for logikk tenker du da på

  1. Mamematisk?
  2. Fuzzy?
  3. Elementær?
  4. Arne Ness sin litt spesielle?

Planøkonomi = det Keynesianske tøvet du sitter og regner på.

 

Vitner om fundamental mangel på forståelse og må bli stryk. Det er ingen spøk.

Lenke til kommentar

Er det noen steder det undervises i planøkonomi? Jeg kan tenke meg Nord Korea. Har du tenkt å ta utdannelsen der?

 

Alle skoler som rører ved økonomi: underviser i planøkonomi, goddagmanøkseskaft.

 

 

Når det kommer til økonomi, hva skal det være fokus på? - Markedsøkonomi, eller planøkonomi?

Jeg tror at vi burde løse problemet med unøytral skole først.

 

Vil påstå statestikk er viktigere. Det øyeblikket du får borgerne til å innse at den selvoppfyllende profetien er selvoppfyllende, er den dagen man kanskje får drept defaktopartier, og derav kanskje få resket opp noen få % av regjeringen. Det høres ut som en meget fin start.

Godt mulig en befolkning med god utdannelse i økonomi vil motarbeide diverse internasjonale interresseorganer for banker, og ha forståelse for at hardt arbeid ikke lønner seg for en befolkning. Gudene vet om det vil påvirke befolkningen.

Lenke til kommentar

Når det kommer til økonomi, hva skal det være fokus på? - Markedsøkonomi, eller planøkonomi?

Jeg tror at vi burde løse problemet med unøytral skole først.

 

Vel, det er viktig å få på plass de grunnleggende forutsetningene:

 

"Markedsøkonomi" er bare et fancy ord for: "Fri handel mellom individer uten bruk av tvang"

"Planøkonomi" er bare et fancy ord for: "Innskrenket handlefrihet mellom individer, og bruk av makt for å tvinge frem endringer mot andres vilje."

 

Så hvis planøkonomi skal kunne forsvares, bør det kunne vise til drastisk forbedrede resultater. - Men økonomene i dag ignorerer hele spørsmålet om legitimiteten ved inngripen i økonomien.

 

 

Jeg vil si, ingenting har forandret mitt syn på verden mer, enn når brikkene falt på plass, og jeg grunnleggende forsto, hvordan et fritt marked fungerer. Markedslikevekt hindrer prisutnyttelse, prissignaler sikrer fornuftig prioritering av ressurser, rentennivået bestemmer langsiktigheten av investeringene, og oppspart kapital hjelper oss i dårlige tider.

 

Det er akkurat som "magien" ved menneskelig språk: Så snart man innser hvor fantastisk systemet fungerer, uten noe sentralisert oversyn, er det vanskelig å gå tilbake til å tro på at velstand bygges gjennom reguleringer og offentlig pengesløsing.

Endret av Weyoun
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Alle skoler som rører ved økonomi: underviser i planøkonomi, goddagmanøkseskaft.

 

Nei akkurat den grenen innen sosialøkonomien kalles offentlig økonomi, hvor det undervises i nasjonalregnskap, statsregnskap, økonomisk sirkulasjon og markoøkonomiske modeller. Mener du at et land ikke trenger offentlige budsjetter, regnskap, samt markoøkonomiske modeller?

 

Ordet planøkonomi forbindes med tidligere østeuropeisk og sovjetisk kommandoøkonomi. Mange vil hevde at Kina benytter planøkonomi. Det er en litt for enkel beskrivesle av Kina som noen kaller:

  1. Statskapitalistisk.
  2. Den røde kapitalismen.
     
    Se omtale av boken her: http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704132204576190864046071514.html

Ytterligere informasjon: http://www.chinalawblog.com/2012/04/financial-reform-in-china-dont-bet-on-it.html

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

"Markedsøkonomi" er bare et fancy ord for: "Fri handel mellom individer uten bruk av tvang"

"Planøkonomi" er bare et fancy ord for: "Innskrenket handlefrihet mellom individer, og bruk av makt for å tvinge frem endringer mot andres vilje."

 

Står igjen til stryk.

 

Frihandel er ikke det samme som markedsøkonomi. Ordet planøkonomi ble forklart i forrige post.

Lenke til kommentar

 

 

Står igjen til stryk.

 

Frihandel er ikke det samme som markedsøkonomi. Ordet planøkonomi ble forklart i forrige post.

 

Oj, der tok jeg jammen feil gitt. Det er godt vi har deg her som kan fortelle meg når Wikipedia formidler vranglære.

 

«A market economy is an economy in which decisions regarding investment, production and distribution are based on supply and demand,[1] and prices of goods and services are determined in a free price system.»

http://en.wikipedia.org/wiki/Market_economy

 

Mon tro hva de mener med et «free price system»...

 

Stryk sier du? Bra! Jeg hadde blitt mer skeptisk til egne tanker dersom du bifalt mine påstander. :)

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Altfor enkelt. Frihandel forbindes som regel med utenriskhandel. Firkonkurranse er en teoretisk skrivebordsmodell.

 

I forrige post skrev du

 

"Markedsøkonomi" er bare et fancy ord for: "Fri handel mellom individer uten bruk av tvang" ...

 

Nå siterer du fra Wikipedia.

 

A market economy is an economy in which decisions regarding investment, production and distribution are based on supply and demand

 

Dersom du er forvirret bør du dra til Amazon å kjøpe noen bøker om

  1. Mikro økonomi.
  2. Makro økonomi.
  3. Utenrikshandels teori.

Jeg har ikke tid til å være din privalærer. Jeg skriver kortere og kortere innlegg her inne hvor man sloss med vindmøller med et ego som ikke står iforhold til kunnskaper. Man blir ikke økonom av å klippe og lime fra nettet.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Altfor enkelt. Frihandel forbindes som regel med utenriskhandel. Firkonkurranse er en teoretisk skrivebordsmodell.

 

I forrige post skrev du

 

 

 

Nå siterer du fra Wikipedia.

 

 

 

Dersom du er forvirret bør du dra til Amazon å kjøpe noen bøker om

  1. Mikro økonomi.
  2. Makro økonomi.
  3. Utenrikshandels teori.

Jeg har ikke tid til å være din privalærer. Jeg skriver kortere og kortere innlegg her inne hvor man sloss med vindmøller med et ego som ikke står iforhold til kunnskaper. Man blir ikke økonom av å klippe og lime fra nettet.

 

Og ens visdom blir ikke trodd, hvis den ikke kan demonstreres. Jeg har møtt 8 åringer som fremviser mer refleksjon enn deg... Din blinde tiltro til læren du har blitt indoktrinert med, er intet mindre enn skremmende.

 

Yet you label ME quixotic....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei akkurat den grenen innen sosialøkonomien kalles offentlig økonomi, hvor det undervises i nasjonalregnskap, statsregnskap, økonomisk sirkulasjon og markoøkonomiske modeller. Mener du at et land ikke trenger offentlige budsjetter, regnskap, samt markoøkonomiske modeller?

 

 

Feil igjen, og kom deg tilbake til skolebenken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Og ens visdom blir ikke trodd, hvis den ikke kan demonstreres. Jeg har møtt 8 åringer som fremviser mer refleksjon enn deg... Din blinde tiltro til læren du har blitt indoktrinert med, er intet mindre enn skremmende.

 

Yet you label ME quixotic....

 

Hva er substansen i det svaret? Bruker snart ikke flere tastetrykk på deg.

 

Feil igjen, og kom deg tilbake til skolebenken.

 

Og du til sandkassen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Supplement til første post:

 

En knusende, men halv seier

 

Når man vinner 11-0 i Høyesteretts storkammer, vinner man knusende. Likevel, Røeggen-dommen oppleves litt som en halv seier fordi man felte banken på informasjonen og ikke selve produktet.

 

Bankene fikk folk til å lånefinansiere et høyrentekontoinnskudd, uten noen annen god grunn enn at bankene dermed kunne tjene mer penger. Kunden fikk ingenting ut av denne konstruksjonen.

 

Ved siden av la man inn et opsjonselement i produktet, et veddemål, som kunne slå begge veier.

 

 

Veddemålet, nemlig opsjonen, er det fortsatt min oppfatning at kunden selv burde bære ansvaret for. Røeggen burde med andre ord ikke fått tilbake alle pengene. Han burde fått tilbake pengene for alt det andre, de skjulte kostnadselementene og kostnadene for den oppblåste konstruksjonen.

 

Men Høyesterett har ikke gått inn i denne vurderingen. De godkjenner på mange måter produktet, selv om det i praksis er blitt forbudt solgt.

 

Høyesterett feller DNB på å ha gitt utilstrekkelig og feilaktig informasjon.

 

 

..............................................................................................................

 

Viktig lærdom. Det kanskje viktigste Høyesterett har gjort med sin dom i dag, er å markere tydelig at det det kreves lettfattelig, riktig og god informasjon for produkter de selger nå og kommer til å selge i fremtiden.

 

 

Farer man med halvsannheter og bløff, blir det dyrt for bankene.

 

 

 

Se også:

 

Røeggen vant enstemmig!

 

Det var Tom Staavi i Dine Penger som først tok denne saken opp i offentligheten.

 

En økonom ville kort si at produktene hadde negativ (matematisk) forventet avkastning.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...