Gå til innhold

[Løst] Asus Sabertooth X79/ boot problemer/ Boot-device-led


Kim'Ern

Anbefalte innlegg

Jeg har skaft meg nye pc, og setter opp alt installerte windows 7 kom innpå pcen fikk installert motherboard driverene. Så restarter jeg pcen så kommer den ikke på den kommer forbi den første boot skjermen med det der Tuf bilde

 

Så blir skjermen svart thats it, ikke noe mer fremdrift. Siden det sto i boken at det var boot-device-led, så tok jeg ut alle hardiskene men jeg får samme feilen da klarer ikke engang og boote det klarte jeg ikke engang i utgangspunktet

 

 

Hva kan være gale?

N1

Kan det være cpu? (litt rart siden cpu led ikke kommer på)

 

N2

Kan det være hovedkortet i seg selv som ikke fungerer som det skal maybe det er ødelagt?

 

N3

Kan det være rammen som er ødelagt?

 

N4

Kan det være skjermkortet som buger det til på en eller annen rar måte?

 

 

 

 

Hva skal jeg gjøre for og fikse dette?

N1

Jumpe biosen? ( altså ikke og hoppe over den)

 

N2

Skal jeg ta ut cmos batteriet?

 

N3

Skal jeg flashe biosen med usb update hele greia? ( om det er mulig da)

 

 

 

 

Jeg vil gi den som klarer og løse dette mysteriet en 20 dollar gift code på steam eller et spill som er nærmere 20 dollar i verdi, jeg trenger og få denne pcen oppe og gå til neste tirsdag, for de som vet hva det betyr så bør de nesten hjelpe

 

 

Min pc spesifikasjon

Intel core i7 3930k

Asus Sabertooth x79

Ocz vertex 4 256gb

Zotac gtx titan

16 Gb Kingston HyperX 2400mhz ram

 

PS! det er bioshock infinite

 

 

 

help a fellow nerd out

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at du installerte riktige drivere? Merkelig at det skulle skje etter du hadde gjort det mener jeg. Prøv å installere på nytt kanskje? Tipper det kan løse seg da, på meg høres det ut som drivere i alle fall. Oppdatere bios først kanskje, hvis du ikke har gjort det?

 

Ville flashet biosen, installert Windows på nytt også drivere til hk fra denne siden http://www.asus.com/Motherboards/SABERTOOTH_X79/#support

Endret av otl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812734

Clock ned RAM til 1866 MHz eller prøv med brikker som er maks 1866 MHz, ser at HK ikke er lagd for mer. Skru av ECC på north bridge og les litt på volt og timing som hovedkort og RAM 'symfonerer' best sammen på.

Lenke til kommentar

Clock ned RAM til 1866 MHz eller prøv med brikker som er maks 1866 MHz, ser at HK ikke er lagd for mer. Skru av ECC på north bridge og les litt på volt og timing som hovedkort og RAM 'symfonerer' best sammen på.

 

Det skal ikke være et problem. Sabertooth er ikke markedsført med OC verdier, slik som andre Asus hovedkort. Sabertooth klarer 2400 mhz på lik linje med de.

Lenke til kommentar

Nesten sikker på at det er feil prioritering i BIOS. Sjekk at harddisken står øverst i boot listen :) Gjør den det så er det ikke umulig at feilen ligger på prosessoren, men siden du fikk lagt inn W7 også klikka det etter det så virker det litt rart også at det bare skjer helt uten videre. Kan også være noen av boot filene i OS som har blitt lagt inn feil, så hvis du fortsatt ikke får liv i den selv om harddisken har øverste prioritet så prøv å legg inn Windows på nytt. Eventuelt kan du prøve å boote med Ubuntu så ser du fort hvor problemet ligger!

 

Link til hvordan du kan prøve med Ubuntu uten å faktisk installere det her.

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812734

Det skal ikke være et problem. Sabertooth er ikke markedsført med OC verdier, slik som andre Asus hovedkort. Sabertooth klarer 2400 mhz på lik linje med de.

 

Ja der har du jo rett, men jeg vil kanskje fortsette å gjette på at det er et problem med RAM.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812734

Du burde jo få opp en feilmelding eller lignende vis maskinen faktisk kommer seg så langt som å boote på et device. Da vil den jo som oftest be deg om å foreta deg noe som å sette inn et bootbart medie og siden du allerede har bootet på windowsen en gang og vet at den fungerer ville jeg utelukket SSD/HDD. Siden du ikke kommer opp i OS og får lastet inn drivere har nok ikke det noe med saken heller.

 

Prøv det ChristofferRudi skriver for da kan du eliminere flere komponenter.

 

Prøv eventuelt å plugg ut alt unødvendig for å kunne boote på et live OS hvis du bruker minnepenn. SSD/HDD. en eller flere RAM brikker, ODD, vifter ol. Får du fortsatt feil etter en total ned stripping av komponenter så bytt ut gjenstående komponenter, en om gangen så du kan forsikre deg med en gang om hva som er feil.

Lenke til kommentar

Ja der har du jo rett, men jeg vil kanskje fortsette å gjette på at det er et problem med RAM.

 

Du kan uten problemer ha raskere RAM enn hovedkort og prosessor støtter, men minnet vil ikke kjøre med en høyere frekvens enn det komponentene støtter. Så det har ingenting å si :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det var, ramen fordi den lå på 1600mhz sist gang jeg var inni bios og så

 

Jeg har satt cd leseren som master og så hdd, slik at jeg skulle klare og fine boot cden, men om jeg tar vekk cd leseren så vil jo hdd- en gå som master med en gang right?

 

Hvorfor kan det være cpuen når cpu led godkjente den under den self testen i oppstarten jeg har også mini problemer med å komme inn i biosen ved oppstart

Endret av Kim'Ern
Lenke til kommentar

Nettopp det som er så rart. Derfor han skal prøve å starte opp maskinen med Ubuntu for å finne ut på en enkel å kjapp måte hvor problemet ligger. Fungerer det da er det feil i operativsystemet sånn det er nå og hvis det ikke fungerer så er det mest sannsynlig feil på komponentene i maskinen, blir jo ikke enklere å finne svaret på et problem enn det.

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812734

Du kan uten problemer ha raskere RAM enn hovedkort og prosessor støtter, men minnet vil ikke kjøre med en høyere frekvens enn det komponentene støtter. Så det har ingenting å si :)

 

Ja men en del Sabertooth kort har hatt generelle problemer med en del RAM brikker, ihvertfall på AMD kortene. Tenkte det kunne være noe der.

Endret av Slettet+9812734
Lenke til kommentar

Åja. det vet jeg ikke noe om, men du har helt sikkert rett :) Du sa tidligere at han burde clocke ned rammen siden hovedkortet ikke støttet RAM-brikkene TS har og det er ikke nødvendig da det ikke har noe å si.

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar

Jeg takker for all hjelp, nå har jeg klart det. Det var bare og jumpe biosen, clrtc så starta pcen. Så klarte jeg og komme inn på biosen, og da ordna ting seg. Jeg fikk samme problem 1 gang til etter en ny installasjon. Så gjorde jeg det samme, jumpa clrtc så var det good og nå har jeg klart og starta og restarta pcen 5-6 ganger uten problemer.

 

Men som lovet så skal den som løste det få premie, men ingen hadde det direkte rektige svaret så skal den siste som svarte på problemet få premien og det er ChristofferRudi.

 

Åja. det vet jeg ikke noe om, men du har helt sikkert rett :) Du sa tidligere at han burde clocke ned rammen siden hovedkortet ikke støttet RAM-brikkene TS har og det er ikke nødvendig da det ikke har noe å si.

Trenger bare steambrukeren din eller mail så kan du få et spill på steam til en verdi av 20$
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...