Gå til innhold

canon 50mm f/1.8 II ?


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Har en Canon 400d, og jeg bruker enda objektivet som fulgte med. Føler jeg har vokst meg fra det nå, og er klar til å utforske andre objektiver. Men hva bør jeg gå for, spørs vel så klart hva jeg tar bilde av, men det er alt og ingenting. Liker å ta nærbilder, men liker også å ta bilder av naturen/landskap.

 

Har ikke lyst til å bruke veldig mye penger i begynnelsen, men hvis jeg fortsetter å stortrives med fotografering, så kan jeg vurdere om jeg skal legge ut litt mer.

 

Da lurer jeg, hvilke objektiv bør jeg gå for?

Er Canon 50mm f/1.8 II godt nok? Er det veldig stor forskjell mellom den og Canon 50mm f/1.4? Og hvilke objektiv behøver jeg for eventuell landskapsbilder?

 

mvh en stakkars nybegynner :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis 50mm er en brennvidde du vet du vil bruke mye, så er den billige 1.8-varianten svært mye for pengene. 1.4'en er mer for de som vil ha bedre byggekvalitet og tynnere DOF. Personlig følte jeg at 50mm ble for trangt for mitt bruk, og at mennesker blir mer naturlige rundt 30mm brennvidde på crop-sensor. Kjøpte meg en Sigma 17-50 f/2.8 OS og er kjempefornøyd. 50mm'eren har stått og samlet støv siden. Tilgang på 17mm er dessuten veldig fint og perfekt for vide landskapsbilder.

Endret av robertaksland
Lenke til kommentar

http://www.circumloc...andom_pages/50/

Sigma 50mm f/1,4? Hvordan er den iforhold til Canon 50mm f/1.4?

 

@Robertaksland

Hvordan er bokeh på Sigma 17-50 f/2.8 iforhold til Canon 50mm f/1.8?

 

Sigmaen har nydelig bokeh syns jeg. Sirkulær med bare litt antydning til løkringeffekt om ringene blir virkelig store. Men da er jo Canonens 5-kantete og skarpe. Skal få postet et par testbilder.

Lenke til kommentar

50 1.8 er ganske gøy, men du merker fort at det er billig også. Med mindre du blender ned til ca f4 er det ganske uskarpt, og på f4 har du plutselig litt andre egenskaper enn på 1.8. Nå skal det sier at mitt har gått i gulvet et par ganger også, med det resultat at jeg mått finne en video som fortalte hvordan jeg skulle sette det sammen igjen. Selv om 50/1.8 er billig, ville jeg vurdert 50/1.4 om jeg skulle valgt på nytt. Jeg synes den begrensningen, i positiv forstand, en fast brennvidde gir, gir en kreativ utfordring og delvis tvinger deg til å tenke mer på komposisjonen av bildet. Slik sett kan jeg lett anbefale en 50mm, og jeg tror jeg ville valgt 1.4, fordi den er skarpere og føles mye mer ordentlig (som det også er). At 1.8 er ganske uskarp opp til f4 har ført til at jeg i større grad bruker EF 17-55 2.8, men det gir ikke den samme 50mm-følelsen.

Lenke til kommentar

Sigmaen har nydelig bokeh syns jeg. Sirkulær med bare litt antydning til løkringeffekt om ringene blir virkelig store. Men da er jo Canonens 5-kantete og skarpe. Skal få postet et par testbilder.

 

Her er 3 bilder jeg tok nå, med stativ. Jeg traff usedvanlig godt med fokus på f/1.8 og ble litt overrasket over at det kunne produsere så godt bilde faktisk. Vi ser at bokeh er sirkulær på største åpning men femkantet ellers. Sigmaen har en god del løkringeffekt men ellers rundt og fint på alle blendere. (edit:tok nye bilder ifm fokusfeil)

 

post-155910-0-20476500-1363820413_thumb.jpgpost-155910-0-57441500-1363821837_thumb.jpgpost-155910-0-55080900-1363821854_thumb.jpg

Endret av robertaksland
Lenke til kommentar

Det du kan begynne med er og sette ditt nåværende objektiv "18-55" på 50mm og se om du vil trives med kun den brennvidden.

 

Når det gjelder hvilken objektiv du burde kjøpe er også hvor interessert du er i fotografering viktig siden enkelte av ovenfornevnte objektiver krever endel forståelse, spesielt Sigma 50mm siden fokusplanet er litt buet og det er vanskeligere og få fokus korrekt.

 

Begge 50mm fra Canon har dårlig byggekvalitet men gir utrolig bra bilder, har man ingen spesielle ønsker er det like greit og kjøpe f/1.8 siden den er billigst og bruke den til og lære seg bedre forståelse av tynt fokusplan, anbefaler og bruke et fokuspunkt og rekomponere for og kunne ha bedre kontroll over hvor fokuset blir. Behandler du disse to objektivene med forsiktighet og ikke tvinger/vrir fokusringen når objektivet står i autofokus "AF" har du disse objektivene i flere år.

 

Hvis du vil ha et mer allroundobjektiv som har tilnærmelsesvis samme brennvidde som ditt nåværende objektiv bare bygget som en tanks så gir Tamron 17-50 VC utrolig mye for pengene samt meget skarpe bilder, du får også samme objektiv uten stabilisering for et tusenlapp billigere, litt skarpere er det også.

 

Ville nok gått for en av disse to Tamron objektivene hvis du ikke har andre objektiver i tillegg og heller kjøpt en Canon 50mm f/1.8 som et tillegg.

Lenke til kommentar

Utrolig mye bra info jeg fant her!!

 

Vel, det virker som man får det man betaler for. Valgte allikevel å kjøpe 50mm f/1.8 idag, ettersom jeg ikke vet hvor lenge foto interessen varer, og jeg håper virkelig det varer :) Men det må sies at jeg merker stor forskjell på den og kit-objektivet! Hadde jeg virkelig visst at forskjellen var så stor, hadde jeg gått for den tidligere!

 

Kjøpte objektivet på Japanphoto, og betalte også 299kr for 4år forsikring. Det virket som selgeres ikke hadde helt lyst til å selge med forsikring, regner med at 50mm er kjent for dårlig byggekvalitet og knyttet til en del skader? Vel vel, fikk med meg forsikringen i hvert fall :) Nå er jeg i hvert fall garantert 50mm f/1.8 objektiv, med mindre den blir stjålet:)

 

Jeg takker og takker for hjelpen, utrolig hyggelig :)!

For se om jeg kommer et-to nivå videre, før jeg eventuelt øker prisklassen, og kanskje går for nyere kamera.

Håper først og fremst at interessen varer! :)

Lenke til kommentar

Utrolig mye bra info jeg fant her!!

 

Vel, det virker som man får det man betaler for. Valgte allikevel å kjøpe 50mm f/1.8 idag, ettersom jeg ikke vet hvor lenge foto interessen varer, og jeg håper virkelig det varer :) Men det må sies at jeg merker stor forskjell på den og kit-objektivet! Hadde jeg virkelig visst at forskjellen var så stor, hadde jeg gått for den tidligere!

 

Kjøpte objektivet på Japanphoto, og betalte også 299kr for 4år forsikring. Det virket som selgeres ikke hadde helt lyst til å selge med forsikring, regner med at 50mm er kjent for dårlig byggekvalitet og knyttet til en del skader? Vel vel, fikk med meg forsikringen i hvert fall :) Nå er jeg i hvert fall garantert 50mm f/1.8 objektiv, med mindre den blir stjålet:)

 

Jeg takker og takker for hjelpen, utrolig hyggelig :)!

For se om jeg kommer et-to nivå videre, før jeg eventuelt øker prisklassen, og kanskje går for nyere kamera.

Håper først og fremst at interessen varer! :)

 

Objektivet er dritbillig, dårlig bygget, dårlig i motlys, har dårlig bokeh og kan fort gå i stykker hvis du mister det i gulvet. MEN.... Til den prisen skal det godt gjøres å finne noe bedre.

 

Mange hevder at 50mm 1,8 faktisk er skarpere enn 1,4 versjonen som også er kjent for sine svakheter. Men forskjellen er altså prisen. Og jeg vil si at du får mer for pengene med 1,8 versjonen.

 

Det er på HØY tid at canon oppgraderer 1,4 versjonen til noe som egner seg bedre til digital fotografering. (se f.eks. den nye 35mm F/2 IS som har fått strålende kritikker)

Frem til dette skjer hadde jeg holdt på 1,8 versjonen.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Det har blitt snakket om at en oppgradert versjon av f/1.4 skal komme i løpe av 2013, men det er bare rykter.

 

Tviler sterk på at vi ser en ny før sommeren, hvis det kommer nye en da.

 

Edit: f/1.4 objektivet leverer gode resultater så tror ikke det er hast for Canon og erstatte det, er mange andre objektiver som burde byttes ut før dette samt de har to nye systemer "EOS-M og 100D" som også trenger nye objektiver.

 

100D fordrer små lette objektiver så jeg tror Canon vil komme med et par små EF-S objektiver til dette, de vil også fungere på resten av EOS familien.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

 

Objektivet er dritbillig, dårlig bygget, dårlig i motlys, har dårlig bokeh og kan fort gå i stykker hvis du mister det i gulvet. MEN.... Til den prisen skal det godt gjøres å finne noe bedre.

 

Mange hevder at 50mm 1,8 faktisk er skarpere enn 1,4 versjonen som også er kjent for sine svakheter. Men forskjellen er altså prisen. Og jeg vil si at du får mer for pengene med 1,8 versjonen.

 

Det er på HØY tid at canon oppgraderer 1,4 versjonen til noe som egner seg bedre til digital fotografering. (se f.eks. den nye 35mm F/2 IS som har fått strålende kritikker)

Frem til dette skjer hadde jeg holdt på 1,8 versjonen.

 

Vel, jeg har hatt EF 50mm f1,8 og ble ikke helt fornøyd med prestasjonene på f1,8 men absolutt et supert objektiv til den prisen. Byttet til f1,4 versjonen og synes personlig at den var skarpere på 1,4 enn den billigere versjonen var på f1.8. På mindre blendere var f1.4 versjonen bedre etter min mening. Uansett byttet jeg EF 50mm f1.4 til Sigma 35mm f1.4 og jeg sier bare WOW......men selvfølgelig i en annen prisliga også.

Lenke til kommentar

Forresten hvor står er forskjellen på bildekvalitet mellom en canon 400d og 650d?

 

Bruker du autofunksjoner, JPG og ikke gjør så mye i etterkant med bildene vil du ikke merke store forskjeller, kanskje litt at du ikke får så mye støy på bildene tatt i mørke siden 650D har bedre iso egenskaper.

Lenke til kommentar

Bruker du autofunksjoner, JPG og ikke gjør så mye i etterkant med bildene vil du ikke merke store forskjeller, kanskje litt at du ikke får så mye støy på bildene tatt i mørke siden 650D har bedre iso egenskaper.

 

Bruker ikke autofunksjon, tar raw bilder og redigerer på lightroom i etterkant. Iso pleier som oftest å være på under 400, men føler kvaliteten på bildet ikke blir noe å skryte over når jeg forstørrer den på pcn, f.eks. bruker det som bakgrunnsbilde. Det virker som det er støy på den, eller kanskje er det dårlig redigering..?

Lenke til kommentar

Vel, jeg har hatt EF 50mm f1,8 og ble ikke helt fornøyd med prestasjonene på f1,8 men absolutt et supert objektiv til den prisen. Byttet til f1,4 versjonen og synes personlig at den var skarpere på 1,4 enn den billigere versjonen var på f1.8. På mindre blendere var f1.4 versjonen bedre etter min mening. Uansett byttet jeg EF 50mm f1.4 til Sigma 35mm f1.4 og jeg sier bare WOW......men selvfølgelig i en annen prisliga også.

 

Ja det må uten tvil blendes litt ned. Er ganske så elendig på 1,8.

Lenke til kommentar

Bruker ikke autofunksjon, tar raw bilder og redigerer på lightroom i etterkant. Iso pleier som oftest å være på under 400, men føler kvaliteten på bildet ikke blir noe å skryte over når jeg forstørrer den på pcn, f.eks. bruker det som bakgrunnsbilde. Det virker som det er støy på den, eller kanskje er det dårlig redigering..?

Prøv å eksportere bildet til riktig størrelse i Lightroom - med god skalering ser det bedre ut. Har du en skjerm som er 1920 piksler i bredden, så eksporter til et 1920 bredt bilde; har du en skjerm som er 1280 i bredden, så eksporter et som er 1280 i bredden etc.

 

Lenke til kommentar

Prøv å eksportere bildet til riktig størrelse i Lightroom - med god skalering ser det bedre ut. Har du en skjerm som er 1920 piksler i bredden, så eksporter til et 1920 bredt bilde; har du en skjerm som er 1280 i bredden, så eksporter et som er 1280 i bredden etc.

 

Trondster: Jeg er nybegynner i Lightroom. Har du en link til en video (eller kan du kort forklare) hvordan man eksporterer til et 1920 bredt bilde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...