Gå til innhold

Stamcelleforskning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en stund siden jeg hadde denne problemstillingen oppe i skolesammenheng, men jeg kan gjøre et forsøk på å forklare hva jeg syns.

 

I utgangspunktet så er ikke stamcelleforskning en dum ting. Det beror på hva man har til hensikt å få ut av forskningen. Hvis målet er å skape nye, selvstendige individer (f.eks. et "reservedels-menneske") så har vi et problem med både etikk og moral. Derimot hvis man ønsker å bruke stamceller til å dyrke friskt blod i laboratorie slik at noen med laukemi kan bli friske - da er det fullstendig innenfor alle grenser.

 

En annen sak er jo hvor forskningsmateriellet kommer fra. Per dags dato mener jeg å huske at man benytter navlestrengsblod og prøverørsbefruktninger som man ikke nødvendigvis går videre med. Usikker på om andre måter er noe å satse på forløpig.

 

Grunnen til at vi har reguleringer på hva som og ikke er lov med tanke på bioteknologien er jo ikke for å hindre kunnskapsvekst, men for å beholde noe av den respekten som alle burde ha for liv. Jo flere muligheter vi har innen vitenskapen, jo større ansvar sitter vi igjen med i forhold til hvordan vi velger å bruke de.

 

Bioteknologinemda (http://www.bion.no/) vi nok ha mange bedre svar enn hva jeg kan gi deg. Håper dette var til litt hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...