Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler og krav for utleie/bof​elleskap


O S Øverland

Anbefalte innlegg

Jeg har et juridisk spørsmål som det er noe vanskelig å finne informasjon om, fordi reglene om "bofelleskap" virker ikke helt klare.

 

Nabohuset her er regulert som "enebolig m/hybel/sokkelleilighet". Ut fra hva jeg forstår er det da meningen at hoveddelen av huset skal disponeres av huseieren og en mindre del skal leies ut som hybel. Dette er ikke tilfelle i dag. I dag benytter eieren en mindre del av huset, ca halvparten av 1. etg til egen bolig mens resten av 1.etg, hele 2. etg og loftetasjen brukes til utleieformål. Ut fra hva jeg har forstått er dette organisert ved at huseieren leier ut enkeltrom som del av «bofellesskap». Dette innebærer at det estimert er 8 rom som leies ut i huset til ulike beboere. Det virker som om det leies rom som overhode ikke er beregnet som oppholdsrom; det oppholder seg folk f eks på loftet og på garasjeloftet. Det finnes ingen boder ellers.

 

I tillegg til ulempen ved at det til stadighet flytter inn og ut mennesker i huset (ingen blir der lenge), er det også flere praktiske problemer.

 

Er dette er lov ut fra det formål eiendommen er regulert til; i utgangspunktet regner jeg med at en slik regulering innebærer at eieren selv skal disponere en vesentlig del av boligen og ikke 20-25% av arealet? Er dette er lovlig ut fra kravet til nok utearealer og bodplasser i forhold tilantallet beboere (noe praktiske forhold ikke tyder på). Videre bekymrer dette meg ut fra et brannvernsperpektiv. En ting er at boligene ligger forholdsvis tett og at en brann kan spre seg lett, noe annet er antallet rømningsveier i et slikt hus med så mange leietakere. F eks på loftet hvor folk helt klart oppholder seg, er det bare små takvinduer som ikke kan brukes som rømningsveier.

 

Og sist men ikke minst – en stor del av leieboerne har biler og eiendommen er ikke dimensjonert med tilstrekkelig antall biloppstillingsplasser. Dette innebærer for det første at det parkeres på ledige plasser i nabolaget, noe som er både trafikksikkerhetsmessig tvilsomt på et lite privat stikkvei og ikke noe andre naboer har gitt eksplisitt tillatelse til. Videre skjer det en omfattende kjøring via vei over min eiendom. Tilgang til huset over tomten er tinglyst, men det var da ikke forutsatt en slik omfattende utleievirksomhet, og er åpenbart en stor ulempe fordi tomten i seg selv ikke er veldig stor.

 

Det er helt klart at begrepet "bofelleskap" brukes her bare som skalkeskjul for å kunne leie ut så mye som mulig. Det som fikk begeret til å flyte over var at de tok i bruk en yttergang på 6-7 kvm uten vindu som utleierom, med det å åpne døren som eneste luftemulighet.

 

Spørsmålet er kort og godt om det er lovlig av naboen å drive utleie på denne måten og i dette omfang – et omfang som til de grader minner om organisert næringsvirksomhet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...