Gå til innhold

- Vi lager en smartklokke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Myo,disse to gadgetene som kom med S4, og den burde kunne fungere i tandem med mobilen, men også som backup hvis mobilen dør. I tillegg burde den for eksempel kunne brukes med samme type funksjoner og med like stor enkelhet som Safe mate, og kan gjerne inkludere en slags ranssikringsfunksjon. Kanskje piper mobilen og båndet vibrerer når du er mer enn 10m unna, eller noe. Da skal det mye til å miste eller bli frastjålet mobilen.

 

Den burde ha hardware som feks: NFC, BT4.0, Gyro, akselerometer.

Batteritid vil være ekstremt viktig, så dersom hele reima kunne vært et bøyelig batteri, hadde vi snakket. Og det burde være solid fokus på alt som skal spare batteri.

 

Men det største problemet jeg ser med smartklokker, er at med så liten skjerm blir den som regel veldig lite funksjonell og/eller knotete å bruke.

Hvis den skal ha feks 2,5" skjerm eller større, så er design en solid utfordring. Kanskje bøyelig skjerm kan løse noe av det, men det blir veldig spennende å se :-) Jeg tipper at det er en god stund til vi ser et slikt komplett produkt, som faktisk kan ta av ordentlig.

 

Et slikt produkt, sammen med Glass, for eksempel... Og enten en mobil eller et nettbrett.

Endret av Leifen18
Lenke til kommentar

Myo,disse to gadgetene som kom med S4, og den burde kunne fungere i tandem med mobilen, men også som backup hvis mobilen dør. I tillegg burde den for eksempel kunne brukes med samme type funksjoner og med like stor enkelhet som SafeMate.

 

Den burde ha hardware som feks: NFC, BT4.0, Gyro, akselerometer.

Batteritid vil være ekstremt viktig, så dersom hele reima kunne vært et bøyelig batteri, hadde vi snakket. Og det burde være solid fokus på alt som skal spare batteri.

 

Men det største problemet jeg ser med smartklokker, er at med så liten skjerm blir den som regel veldig lite funksjonell og/eller knotete å bruke.

Hvis den skal ha feks 2,5" skjerm eller større, så er design en solid utfordring. Kanskje bøyelig skjerm kan løse noe av det, men det blir veldig spennende å se :-) Jeg tipper at det er en god stund til vi ser et slikt komplett produkt, som faktisk kan ta av ordentlig.

 

Et slikt produkt, sammen med Glass, for eksempel... Og enten en mobil eller et nettbrett.

Samsung er vel en av de selskapene som har best mulighet til å få en skjerm som er bøyelig. Med tanke på at de er ledende innenfor OLED-indstrien og har brukt teknologien i mange år allerede, så ville jeg ikke bli nevneverdig sjokkert om det viste seg at det er bøyelig. :)

 

Apple-derimot, vil måtte hente paneler fra en eller annen leverandør (samsung tipper jeg er rimelig usannsynelig).

 

Edit: Bøyelig batterier tror jeg derimot ligger et stykke frem i tid. Nå har jeg ikke inngående kunnskap om hvordan lithim-batterier er bygd opp, men ser for meg at dette vil være vanskelig å få til.

MEN! Kanskje mange små celler koblet i serie/parallell, ala slik du finner på klokker i dag med stål-reim hvor det er mange separate ledd. :)

En med et tykt håndledd vil da kunne utvide batterikapasiteten mer enn ett med lite. (krever parallell)

 

Men til syvende og sist så er det mer interessant om de klarer å få til en måte å hente ut energi ut av kroppen, enten det er via bevegelse eller varme. :)

En idee jeg kom opp med right this moment ville vært:

Bruke små peltier-elementer som reim (aka. separerte ledd), slik at varmen fra kroppen vil være noen grader varmere eller kaldere enn luften rundt.

 

Edit2: Problemet blir jo om luften på utsiden er lik den som håndleddet ditt holder. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan dette er nytt, Sony har hatt smartwatch på markedet i over ett år

 

Ja, jeg er godt fornøyd med min Smartwatch etter et par oppdateringer av firmware og apper. Bruker den daglig og lader den et par ganger i uken.

Det første forsøket fra Sony i 2010, LiveView, er ikke noe å skryte av.

Lenke til kommentar

Jeg var også litt overrasket over at ikke Sony sin var nevnt blant Pebble og i'mWatch. Så langt må vel Sony sies å være det med god margin best etablerte produktet av de tre.

 

Anyway, deg jeg gjerne skulle sett var en skjerm som er en kombinasjon av e-paper og amoled, gjerne delt med en knekk eller en hengsel for å gjøre den mer "armbånd" og mindre "kloss på armen".

Lenke til kommentar

Hvis du ser på bilde i artikkelen så ser du at samsung lagde en smart klokke i 2009, som er litt mer en ett år siden.

 

Samsung S9110 var en komplett mobiltelefon med klokkerem. Med en vekt på 91 gram var den faktisk tyngre enn mange Nokia mobiltelefoner.

http://www.phonearen...ng-S9110_id3891

 

Prisen på over 4000 kr i Europa gjorde vel sitt til at den ikke ble så populær:

http://www.amobil.no/artikler/samsung_lanserer_mobilklokke/70966

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Bortsett fra at de lanserte en i 2009 da...

 

Slike større eller mindre mobiltelefoner med klokkerem kan lett kjøpes fra Asia i dag, og tegneserien Dick Tracy viste slike klokker allerede i 1946:

http://www.cellphone...l_phones_watch/

 

Det var ikke bare Samsung som lanserte mobiltelefon med klokkerem i 2009, LG lanserte også GD910:

http://www.engadget....h-phone-review/

Til over 5000 kr var den ennå dyrere enn Samsung sin S9110.

 

Skal en smartklokke bli populær må nok prisen ligge godt under en tusenlapp. Sony SmartWatch koster kr 630, Pebble koster over kr 1000 etter Tollvesenet har lagt til moms og gebyrer. Apple vil nok selge godt uansett pris...

Endret av Frobe
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...