Gå til innhold

Nytt Skjermkort - ingen 8pin


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte et nytt skjermkort (XFX 7950) for en liten stund siden, men manglet en 8pin kontakt til å få nok strøm på det (brukte 6pin og 8pin). - vises under

9ftez6.jpg

 

Jeg kontaktet komplett.no med saken, og etter en lang samtale på telefon ble jeg sendt en kabel/adapter som skulle passe til min maskin. - vises under

afhdua.jpg

 

8pin kontakten passer selvfølgelig i Skjermkortet, men den 2x 3pin adapteren jeg ble tilsendt passer ingenplass.

 

Da er mitt spørsmål; finnes det noen kabel som kan være passende for min situasjon, eller må jeg kjøpe ny power supply også?

- bilde av Power Supply

10hovmx.jpg

 

Jeg takker for all tilbakemelding! :)

 

- Isak

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ha mollex kabel på PSU, adapteren du har fåt skal selvfølgelig ikke kobles rett i PSU men på kablen som har de rette kontaktene. Adapteren du har fått har mollex-hun kontakt så da må du finne kablen somhører til din PSU som har mollex-han.

 

Lurt om du også skriver hvilken PSU du har.

Endret av Minhund
Lenke til kommentar

Jeg takker for kjapp tilbakemelding!

Jeg er på jobb akkuratt nå, men skal ta med tid til litt "research" etterpå. (Med tanke på hva PSU osv)

 

Etter det jeg kan se på PSU, så er det visst en ledig PCIe (rød) kontakt, så du bør har en kabel et eller annet sted som passer der.

Jeg har en ledig 8pin, men den har ulikt mønster enn hva grafikk kortet godtar

Lenke til kommentar

Jeg takker for kjapp tilbakemelding!

Jeg er på jobb akkuratt nå, men skal ta med tid til litt "research" etterpå. (Med tanke på hva PSU osv)

 

Jeg har en ledig 8pin, men den har ulikt mønster enn hva grafikk kortet godtar

 

Det hadde vært kjekt å vite hvilken PSU det er du har, så som du sier en liten "research" hadde vært konge.

Lenke til kommentar

Det er det at du har avtakbare kabler på psu (Strømforsyninga). Så dei kablene som ikke er i bruk ligger sikkert i hovedkort eska, vist du kjøpte pcen ferdigbygd hos komplett. Den du skal leite etter er rød i pluggen og er merka med PCIe.

Jeg kjøpte deler hos Dustin.no en stund siden, og er litt usikker på hvor jeg kan ha lagd denne eska som du sier kabelen skal ligge i.

Hvis jeg ikke finner denne esken.. Er det fortsatt mulig for meg å kjøpe en lik kabel til min PSU? Hvis ja; noe tips om hvor? :)

 

Det hadde vært kjekt å vite hvilken PSU det er du har, så som du sier en liten "research" hadde vært konge.

OCZ 600w MXSP :)

 

Takk så veldig mye for bra hjelp! Har googla, og kontakta komplett (2ganger), men har aldri fått så god og kjapp tilbakemelding noen gang før! Dere er konge!

 

- Isak

Lenke til kommentar

Her ser du alle kablene som kommer med den PSU'en din.

 

post-179662-0-39626700-1363761990_thumb.jpg

 

De kablene med røde kontakter er 8 pin og 6 pin PCIe strømkabler. De helt til venstre er molex kabler, det er faktisk 4 av dem, så det bør du har tilgjengelig for å koble til de 2 x 3pin adapterne du fikk.

Alle disse kablene kommer sammen med PSU'en i en liten svart veske, så den har du sikkert liggende et eller annet sted.

 

Rene PCIe strømkabler er det sikkert noen som selger, men jeg vet ikke hvor dessverre.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Her ser du alle kablene som kommer med den PSU'en din.

Takk! Jeg trenger nok en av den andre kabelen (8pin rød male-male).

 

Enten kan dustin kontakte OCZ for kabelerstatninger, eller så kan du selv prøve. Det finnes ingen standard for modulære kabler, så du kan ikke bruke kabler fra Corsair, Antec, eller til og med andre OCZ-PSUer.

Jeg skal forsøke å kontakte Dustin ja :) Takk!

Lenke til kommentar

1420024.jpeg

 

Koble til den kabelen med rødpil

Den kabelen jeg har som ser sånn ut, har ikke noe hull som disse 3pin molexene kan komme til. Disse kablene har bare en.. umh.. "lang side?" Som kobles til cd-rom eller noe sånt om jeg ikke tar helt feil.

Jeg er på hotell for tiden, men kommer jeg i morgen så kan kikke litt mer nøye da.

Men som sagt; jeg satt i en time eller to og prøvde å finne ut forskjellige løsninger på hvorfor denne molex adapteren ble sendt meg, og hvordan jeg kunne koble opp mitt nye skjermkort.

Jeg skal se litt nermere når jeg kommer hjem, men jeg vil vite om det er noe jeg har missforstått.

 

De molex 3pins adapterene (male) ser jeg for meg skal inn i en annen molex kabel (female) som da går inn i strømforsyningen som en 6/8pins kabel.

Denne female molex kabelen ser jeg for meg ser noenlunde sånn ut: (den til venstre)

31qxa20ahkl.jpg

 

Men ingenting i likhet av dette finnes i mitt kabinett så vidt jeg så de 1-2 timene jeg hadde pcen oppe mens jeg snakket med komplett/venner som har peiling så sånt.

 

Si ifra om jeg har missforstått, men jeg trodde det bare var mulig å kjøpe en ekstra kabel til ~100kr som gikk direkte fra PCUen til mitt nye skjermkorts 8-pin port.

Men nå etter en uke med forskjellige bestillinger, forum innlegg og telefonsamtaler har jeg mistet alt håp om en sånn enkel kabel.

 

Nå virker det som om jeg først trenger en 2x3pins male-molex kabel (som jeg allerede har) som skal kobles til skjermkortets 8pin port for så å kjøpe en ekstra molex (som tydligvis ikke finnes) for skal gå fra PCUen til male-molexen som er koblet mot skjermkortet.

 

Jeg har nå sendt en god del mail til en fra Dustin som inneholder en god del bilder av både min strømforsyning og skjermkort som jeg tok før jeg reiste på jobbreise og ble vist til en youtube film jeg allerede har vert innom:

 

Heavy stuff.

Så mye slit bare for å få strøm på et skjermkort :p

 

Takker fortsatt for bra svar! :)

- Isak

Lenke til kommentar

Altså det andre bildet ditt i den første posten din viser en PCIe til molex x 2 kabel, det er den du bør bruke. PSU'en din kommer med, var det 4 x Molex kabler, så du kobler de 2 x Molex/PCIe kontaktene til 2 av molex kontaktene som kommer fra PSU.

De to svarte kablene fra PCUen? De passer ikke med molex kablene så vidt jeg kan huske. Disse ser mer ut som det som heter SATA kabler eller noe sånt, om det kan stemme.

 

Så mye unødvendig styr , hadde du bare tatt vare på kablene som fulgte med :)

Ja. Haha :p

Skal ta en skikkelig sjekk når jeg kommer hjem. Se om jeg finner esken med det rare i. Å få gang!

Virker som om hvis jeg ikke finner denne esken i det hele, så er jeg fucked.

 

Det virker som jeg må ha dette med teskje.

 

Som du sa; jeg har PCIe til molex x 2 kabel, men hvis jeg trenger en kabel som går fra strømforsyningen til å bruke denne kabelen - hvor kan jeg få tak i en sånn kabel? :)

 

- Isak

Lenke til kommentar

De to svarte kablene fra PCUen? De passer ikke med molex kablene så vidt jeg kan huske. Disse ser mer ut som det som heter SATA kabler eller noe sånt, om det kan stemme.

 

 

Ja. Haha :p

Skal ta en skikkelig sjekk når jeg kommer hjem. Se om jeg finner esken med det rare i. Å få gang!

Virker som om hvis jeg ikke finner denne esken i det hele, så er jeg fucked.

 

Det virker som jeg må ha dette med teskje.

 

Som du sa; jeg har PCIe til molex x 2 kabel, men hvis jeg trenger en kabel som går fra strømforsyningen til å bruke denne kabelen - hvor kan jeg få tak i en sånn kabel? :)

 

- Isak

 

Alle PSU'er kommer normalt med 5 typer kabler, 4 - 9 SATA (de svarte flate du nevnte), 4 - 6 Molex og 2 - 4 PCIe, 20/24 pin ATX og 4/8 pin ATX kabler

Har du ikke de molex kablene som kom med PSU'en, er det mulig du har et "lite" problem. Nå er jeg ikke helt sikker, men som arni90 sa så er det nok ingen standard for hvordan kontaktene i en PSU skal være. Dermed er det neppe mulig for deg å bruke andre kabler enn OCZ sine kabler. Så to muligheter, kontakte Dustin eller OCZ for å få tak i de kablene som du mangler, eller kjøpe ny PSU, dessverre

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

De to svarte kablene fra PCUen? De passer ikke med molex kablene så vidt jeg kan huske. Disse ser mer ut som det som heter SATA kabler eller noe sånt, om det kan stemme.

 

 

Ja. Haha :p

Skal ta en skikkelig sjekk når jeg kommer hjem. Se om jeg finner esken med det rare i. Å få gang!

Virker som om hvis jeg ikke finner denne esken i det hele, så er jeg fucked.

 

Det virker som jeg må ha dette med teskje.

 

Som du sa; jeg har PCIe til molex x 2 kabel, men hvis jeg trenger en kabel som går fra strømforsyningen til å bruke denne kabelen - hvor kan jeg få tak i en sånn kabel? :)

 

- Isak

Idag lånte jeg måde en 2x3pin molex female og en 8pin to 2x 6+2pin, men maskinen ville ikke på ved bruk av noen av dem.

Er det da noe galt med skjermkortet?

 

edit:

Jeg legger til et bilde hvor jeg har de to forskjellige type kabler jeg har brukt ved siden av skjermkortet mitt:

30kejv8.jpg

Som du kan se på bildet har jeg både prøvd å koble til skjermkortets 8pin slot med 8pin to 2x 6+2 pins og 6pin to 2x molex to 8pin, men uten hell.

Hvis noen hadde klart å hjelpe meg med mitt nåværende problem hadde det vært supert!

Er det kanskje en defect på skjermkortet?

 

Jeg sitter nå på den PCen problemet er på, bare med mitt gamle skjermkort.

Any suggestions? Jeg har prøvd å ringe både Dustin og Komplett, men begge telefonlinjene er for tiden nede (Lørdag)

Endret av totemized
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...