Gå til innhold

Nå kan du få HD-lyd på mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HD-lyd liksom. Det finnes ennå ingen reelle spesifikasjoner på "HD-lyd", så dette er som vanlig bare en hype for å presse inn enda en "HD". At det er snakk om flerkanalslyd med høyoppløselig materiale er klart. Men det kommer til å ta plass. såkalt høyoppløselig lyd er i dag 192.000kHz mot CDens 44.100kHz. Størrelsesendringen er enorm.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan man kan se/sjekke om man har HD Voice. Eventuelt hvilke mobiltelefoner/OS som er støttet?

 

 

Her er listen

http://www.dinside.no/913729/hd-voice-kompatible-smartmobiler-pr-mars-2013

 

De fleste Samsung Galaxy telefoner har HD fra Galaxy S2. Det er bare en iphone som har det, iphone 5. Det var vel ingen bombe. Enda ett bevis på at Samsung ligger langt foran iphone når det gjelder teknologi som vi har bruk for.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HD-lyd liksom. Det finnes ennå ingen reelle spesifikasjoner på "HD-lyd", så dette er som vanlig bare en hype for å presse inn enda en "HD". At det er snakk om flerkanalslyd med høyoppløselig materiale er klart. Men det kommer til å ta plass. såkalt høyoppløselig lyd er i dag 192.000kHz mot CDens 44.100kHz. Størrelsesendringen er enorm.

Akkurat det jeg skulle til å si! HD-lyd er bare en gimmick og en dårlig måte å trekke til seg kunder på! Men det selger jo...

Bra å se at de likevel har doblet de "høye" frekvensene!

 

Lenke til kommentar

HD-lyd liksom. Det finnes ennå ingen reelle spesifikasjoner på "HD-lyd", så dette er som vanlig bare en hype for å presse inn enda en "HD". At det er snakk om flerkanalslyd med høyoppløselig materiale er klart. Men det kommer til å ta plass. såkalt høyoppløselig lyd er i dag 192.000kHz mot CDens 44.100kHz. Størrelsesendringen er enorm.

 

Hva snakker du om? Dette er jo ikke flerkanals, og det er ihvertfall ikke 192 000 khz, det er ikke engang 44.1?

 

Gjelder dette telenors nett, eller telenors kunder? Og hvordan kan man se om det er aktivert.

 

AtW

Lenke til kommentar

Å få et litt større spekter i frekvensområdet, fikser også et annet problem. Jeg sliter å høre hva folk sier når lyder rundt meg er høye, og det blir mye vanskeligere via en telefon som har et snevert frekvensbånd. Dette tror jeg vil hjelpe på, men må imidlertid vente, da jeg ikke lenger har telenor.

Lenke til kommentar
HD-lyd liksom. Det finnes ennå ingen reelle spesifikasjoner på "HD-lyd", så dette er som vanlig bare en hype for å presse inn enda en "HD". At det er snakk om flerkanalslyd med høyoppløselig materiale er klart. Men det kommer til å ta plass. såkalt høyoppløselig lyd er i dag 192.000kHz mot CDens 44.100kHz. Størrelsesendringen er enorm.
Hva snakker du om? Dette er jo ikke flerkanals, og det er ihvertfall ikke 192 000 khz, det er ikke engang 44.1?Gjelder dette telenors nett, eller telenors kunder? Og hvordan kan man se om det er aktivert.AtW

 

Jeg refererte til at de skryter på seg HD-lyd. Intel har lagd sine egne spesifikasjoner til "HD-lyd", men den profesjonelle bransjen har ikke støttet dette. Og høyoppløselig lyd, altså 192k ER bransjestandard.

Lenke til kommentar

Gleder meg til jeg får tatt i bruk HD-lyden for dagens lydkvalitet i telefonene synes jeg er temmelig kjip. Så kjip at det kan være vanskelig å høre hva folk sier til tider.

 

Helt enig med deg. Føler at jeg til tider ikke skjønner halvparten av hva folk sier.

Lenke til kommentar

Innebærer dette at også One Call kunder på Telenor sitt nett får HD voice? Noen som har testet?

 

Edit: ser at Dinside.no har skrevet om saken og de bekrefter at kunder hos One Call ikke får HD voice siden trafikken rutes via Network Norway sitt nett.

Endret av Huni
Lenke til kommentar

On topic:

Standarden Telenor nå går vekk ifra er på 13bit og 8khz sampling (!) Ikke rart man merker forskjell.

 

Off topic:

Som en som jobber i lydbransjen kan jeg trygt fortelle deg at 192 khz er ikke bransjestandarden. De fleste bruker 24 bit, og 48khz på tv/film. (Hvor taletydelighet er en av de viktigeste tingene) I musikk har man vel stort sett begynt å bruke 96 khz.

 

Det har blitt debattert hvorvidt det har noen hensikt å gå over 16bit, men nå som diskplass er så billig og maskinene og programvaren lett håndterer 24 bit så har alle hoppet opp. Men lydkvaliteten som ender opp på tv og kino har ikke blit spes mye bedre. Rett og slett fordi det var ganske bra ifra før.

 

De som lager lydkort til datamaskiner skryter av 192 khz speks for å selge mer, men kildematerialet som de spiller av er aldri i verden i nærheten av sånne samplingfrekvenser. Mesteparten av lydeffektene i spill er hentet ifra lydeffektcder med gode gamle 44.1 khz som samplingsfrekvens og 16 bit. Snakkinga er nok tatt opp i 24 bit. Lydkortet kan ikke levere bedre lyd enn det kildematerialet er spilt inn i.

Lenke til kommentar

HD lyden er faktisk reelt jeg fikk dette på fredagen til min nexus 4 og syntes det er helt fantastisk. ikke helt ferdig ennå fordi det er litt metalisk lyd men absolutt mye mye bedre:)

 

Samme her! Jeg trodde det var noe feil med høytaleren på mobilen min ;) Har S3 med Talkmore-abonnement. Veldig metallisk lyd ja, men utrolig mye klarere. Kan sammenligne det med lyd-forskjellen man hører med og uten øreklokker. Før hørtes lyden ut som i et vakuum, nå er den helt klar (men med litt ekstra skurring). Merket dette veldig godt igår, jeg ringte da min mor som har en Nokia-telefon, halvveis ut i samtalen gikk lyden tilbake til vakuum plutselig, jeg skjønte ingenting.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...