Gå til innhold

Dette romskipet er på størrelse med et hårstrå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet at det lages materiale i dag uten 3D printere via nano teknologi; der et hårstråds tykkelse er sterkt nok til å bære vekten av en bil. Vet også at det lages filtre med nano teknologi

som kommer til å revolusjonere filtreringen av saltvann til ferskvann. Blir litt spennende å se om 3D printing kan brukes til noen av disse oppgavene,

Lenke til kommentar

Dette er svært spennende men det finnes dog viktige ting og tenke på synes jeg. Hva skjer med disse nanopartiklene når de blir søppel eller kommer ut i naturen? Terrorister kan lage biologiske våpen med dette eller bare bli farlig ved en uheldighet. Dette er vel den neste industri revolusjonen men kommer med mange spørsmål synes jeg.

Lenke til kommentar
Vet også at det lages filtre med nano teknologi som kommer til å revolusjonere filtreringen av saltvann til ferskvann.

Hvor mange liter sjøvann kan du filtrere før filteret går tett?

Hvor ofte må filteret byttes?

Hva koster et nytt filter?

 

Det er nok litt for tidlig å snakke om revolusjon her ...

Lenke til kommentar

Hvor mange liter sjøvann kan du filtrere før filteret går tett?

Hvor ofte må filteret byttes?

Hva koster et nytt filter?

 

Det er nok litt for tidlig å snakke om revolusjon her ...

 

Det han refererer til er nok denne artikkelen.

 

Angående styrken til nanorør er dette 10 ganger sterkere en stål, og kan lede strøm 1000 ganger bedre en kobber.

Kilde1, og kilde2.

Lenke til kommentar

Det han refererer til er nok denne artikkelen.

Ja, jeg har også hørt om dette på TV/radio - men spørsmålene mine er fortsatt ikke besvart.

Vil nano-filteret tette seg litt etter litt, eller vil salt-ionene og andre partikler på en eller annen måte transporteres bort i en praktisk anlagt tank eller noe sånt? Et vannverk krever ofte litt annen teknolgi enn et dialyseapparat (eller en kaffetrakter: kanskje får vi en ny måte å lage decaf på?).

Lenke til kommentar

Ja, jeg har også hørt om dette på TV/radio - men spørsmålene mine er fortsatt ikke besvart.

Vil nano-filteret tette seg litt etter litt, eller vil salt-ionene og andre partikler på en eller annen måte transporteres bort i en praktisk anlagt tank eller noe sånt? Et vannverk krever ofte litt annen teknolgi enn et dialyseapparat (eller en kaffetrakter: kanskje får vi en ny måte å lage decaf på?).

 

Du skal ikke se bort i fra det nei. :)

Men her er artikkelen fra Lockheed Martin. Kanskje noen av spørsmålene dine blir besvart der. Jeg orket ikke å lese igjennom det. =)

Lenke til kommentar

Det han refererer til er nok denne artikkelen.

 

Angående styrken til nanorør er dette 10 ganger sterkere en stål, og kan lede strøm 1000 ganger bedre en kobber.

Kilde1, og kilde2.

 

Karbonnanorør - Materialets struktur ligner mest på hønsenetting. Det er lett å bøye og svært vanskelig å rive i to. Det er potensielt 100 ganger sterkere enn stål og veier samtidig mye mindre. Tester med nanorør med en tykkelse på 50 000 -del av et menneskehår viste at rørene kan strekkes med opptil 14 prosent av normal lengde uten å briste. Når materialet flettes til bånd på 1 meter bredde og tykkelse mindre enn et papir så har det teoretisk styrke til å løfte en vekt på 20 tonn(+).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vet at det lages materiale i dag uten 3D printere via nano teknologi; der et hårstråds tykkelse er sterkt nok til å bære vekten av en bil. Vet også at det lages filtre med nano teknologisom kommer til å revolusjonere filtreringen av saltvann til ferskvann. Blir litt spennende å se om 3D printing kan brukes til noen av disse oppgavene,

 

Enkel leting på nett ga meg at et tykt hårstrå er 90 mikrometer i diameter, la oss si 100 for enkelhets skyld. Dette gir A=7.8*10^-9 m^2. Og la oss si at vi snakker om en lett bil, si, 500kg (5 kN) - dette gir ei kraft på godt over 600 mPa. Dette er ikke realistisk. Dette er over teoretisk bæreevne for de fleste ikke-keramiske stoffer som finnes i universet. Ringer en bullshitalarm her altså!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...