Gå til innhold

Utflyttet fra Norge: Ikke levert Selvangivelse paa flere aar


SurpriseM

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et sporsmaal angaande utfylling av selvangivelse.

 

Da jeg var 18 flyttet jeg til Danmark for aa studere der. Jeg registrerte meg som utflyttet.

 

Bodde 4 aar i Danmark. Forste 3 aarene hadde jeg deltidsjobb og siste aaret hadde jeg fulltidsjobb. Betalte skatt til Danmark.

 

Derretter flyttet jeg til Storbritannia og jobbet i fulltidsjobb 4 aar. Skattet til Storbritannia.

 

Naa bor jeg i New Zealand, og har jobbet i fulltidsjobb 1 aar. Skatter til New Zealand.

 

Har aldri registrert meg som tilbakeflyttet til Norge siden jeg utflyttet i 2003.

 

Frem til i dag, saa har jeg aldri endret noen poster i selvangivelsen min (men jeg faar den forstatt paa internett). Har aldri egentlig sjekket postene skikkelig heller (alt virket som det var ferdig utfyllt). Jeg husker jeg var innom skattekontoret da jeg flyttet ut av norge som 18 aaring, husker ikke noyaktig hva som ble sagt, men slik jeg forstod det saa trengte jeg ikke gjore noen endringer i selvangivelsen min fordi jeg var skattemessig utflyttet. Har noen aksjer og studielaan og har alltid betalt mer i studielaansrenter enn noen avkastning i aksjer.

 

Siden i aar kjobte jeg hus her i NZ tenkte jeg aa sjekke om dette maate rapporteres til Norge. I selvangivelsen fant jeg det er en post for formue i utlandet. Tydligvis har jeg arbeidet en del i utlandet og har opptjent en del penger. Skulle jeg ha utfyllet dette? Kan dette etterutfylles? Hva burde jeg gjore?

 

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du registrerte permanent fast opphold utenfor Norge i 2003 og emigrerte. Regner med at du da har bodd minst 10 år i Norge totalt før dette. Opphør av skattemessig bosted opphører da fra og med 2007, ditt fjerde inntektsår etter inntektsåret du tok fast opphold i utlandet, forutsatt at du eller nærstående ikke disponerer bolig i Norge (mindreårige barn, kone, samboer) og at total tid i Norge pr. år ikke overstiger 61 dager. Brøt du noe av dette, starter du på scratch igjen.

 

Forutsetter man at du oppfylte dette, var du derfor skattepliktig til Norge i inntektsårene 2003, 2004, 2005 og 2006 fordi du skattemessig er bosatt i Norge. I denne perioden må du levere selvangivelse som vanlig, samt også vise til at du ikke 1. har oppholdt deg i Norge utover 61 dager eller 2. har disponert eller hatt borett i bolig.

 

Når du nevner aksjene dine, regnes disse som realisert i det du migrerer og har fast opphold utenfor Norge, og du skal skatte av gevinsten.

 

Du mottar ikke lenger selvangivelse når ligningsmyndighetene har godkjent din opphøring av skattemessige bosettelse i Norge.

 

På bakgrunn av dette ser du vel som meg at du er fortsatt skattemessig bosatt i Norge og derfor må fylle ut selvangivelsen som en hvilken som helst nordmann. Du har tydeligvis ikke gjort dette korrekt tidligere, så jeg anbefaler deg å ta kontakt med skatteetaten og få ordnet opp litt.

Lenke til kommentar

Tusen takk alle sammen for svar. Jeg setter pris paa det!

 

Jeg burde vel ikke vaere bekymret over 2004-2006 da jeg tjente under frikort grensen... men absolutt rart at jeg fortsatt faar selvangivelse siden jeg har ikke vaert over 61 dager pr aar i norge siden 2003.

 

Hva vil skje videre? Vil skatteetaten gi meg bot/straffeskatt hvis jeg ringer og prover aa fikse opp?

Lenke til kommentar

Stort sett er skatteetaten greie dersom du selv tar kontakt og viser vilje til å ordne opp. Det er verre dersom det er de som må ta kontakt. For øvrig - mtp. bot og andre sanksjoner: dette blir, som med mange andre "problemer", værre jo lenger du venter. Så jo før, jo bedre.

Endret av exonum
Lenke til kommentar

Du har absolutt ingenting å uroe deg for. Norge har skatteavtaler med alle disse landene, og etter det skal du skatte etter hvor du har fast bosted. Jeg antar du har skattet til DK, UK, NZ. Du skylder ikke Norge noen skatt, med mindre du har hatt inntekt som stammer fra Norge (og jeg tør gjette på at den vil være så lav at den går klar av frigrensen).

 

Så kan det hende du ikke er registrert som skattemessig utflyttet. Det kan det være greit å rydde opp i, og det er mulig du må sende inn noen papirer (bostedsattest fra landet du bor i skal holde), men jeg ville ikke stresset for mye med det.

 

http://www.skatteetaten.no/nn/Person/Selvangivelse/Veiledning-til-selvangivelsen/Utland/Om-skattemessig-bosted-i-Norge-ved-inn--og-utflytting/

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...