Gå til innhold

Hvordan skal jeg sette opp en DNS server og to modem fra samme leverandør?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal sette opp en ny DNS server hjemme. Problemet er at det er ingen fiber her og den eneste leverandøren er Get som bare leverer 10 Mb ut. Jeg kan tenke meg å sette opp to 30/10 eller 75/10 modem og koble dem sammen slik at jeg får 20 Mb ut til sammen. Hva trenger jeg for å koble modemene sammen og koble dem til serveren? Eller er det andre muligheter jeg har gått glipp av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh... Her roter du noe jævlig for å si det på godt norsk.....!

 

Vet du hva en DNS server i det hele tatt er? Det er ikke noe en privatperson trenger eller har brukt for, og hvertfall ikke en med to linjer med så store hastigheter som du snakker om!

 

For det første, for å sette opp to modem, så må du ha to fysiske linjer inn i huset ditt, samt to abonnement. Og for å kunne loadbalance mellom de to linjene, så må du ha utstyr (routere) som støtter dette, og det er ikke standard hjemmeutstyr vi snakker om da...

 

Få begrepene dine på stell og prøv igjen og forklar hva det er du ønsker så oppnå, så vi kanskje har en mulighet til å forstå hva du trenger hjelp til, så vi kan prøve å få hjulpet deg best mulig ;)

 

 

Christian :)

Endret av _Christian_N
Lenke til kommentar

ok, er litt noob til dette forstår jeg. Jeg har en DNS server som er koblet opp til et domene. på dette domenet skal det kunne vises filmer forhåpentligvis i 720-1080p. jeg vet ikke hvor mye jeg trenger av opplastning og nedlastning for å kunne kjøre dette. Jeg har også en filserver som jeg tidligere har brukt som hjemmeserver. Denne vil jeg nå bruke som en filserver for denne DNS serveren, slik at jeg får mere plass.

 

Det jeg hadde tenkt til å gjøre var å bestille to forskjellige modem fra get med begge to 30/10. jeg vet ikke om 10 mb var nok når jeg skulle drive å vise film og slikt så bestemte meg for å ta to modem (grunnet at get ikke støtter mer enn 10mb opp.

 

spørsmålet mitt er da: "hvordan får jeg dette til å henge sammen, altså fungere?"

 

MB :)

 

ps. håper dette ble bedre!

Lenke til kommentar

Ja skjønner en del mer nå...;P Men det jeg ikke skjønner, er hva du skal med DNS server..

 

Hvis du skal få et domene til å vise til filserveren din, f.eks: www.minfilserver.no-ip.com, så er det beste at du skaffer deg en DDNS tjeneste (bruker selv no-ip.com som er gratis).

 

Når du har gjort dette, så konfigurer du routeren din (antar at du har en egen router?) med DDNS infoen din som du registrerte hos no-ip.com. Da vil domenenavnet, www.minfilserver.no-ip.com (som et eksempel), gå rett til serveren din, med forbehold om at du også har forwardet porten servern din bruker, i routeren din...

 

Som jeg sa i forrige post, så må du mest sannsynlig ha to linjer, to abonnement og to modem fra Get for å kunne koble dem sammen.. Men dette er også noe du burde bare legge på hylla å glemme... Da trenger du ganske avansert utstyr, bedriftsroutere f.eks., for å kunne loadbalance.

 

10 Mbit opp-hastighet skal være mer enn nok til å kunne streame HD filmer fra serveren din over nettet.

Har selv en NAS-server på 70/10 linje fra Canal Digital, og har aldri hatt problemer med å streame HD filmer over internett fra den.. ;)

 

 

Så glem to linjer og to modem og dns servere og alt det der.....:p Skaff deg en DDNS tjeneste og enjoy istedet! ;):p

 

 

Christian :)

Lenke til kommentar

skjønner hva du mener, har egentlig ikke orket å styre med noe eget domene enda. Ville først få dette på plass. Har et Domene hos hostgator, men det er jo ikke nok plass til mange HD filmer på serveren hos dem. Ville det da vært mulig å bruke min egen fileserver som lagringsplass for disse filmene, og koble den til serveren hos hostgator? :)

 

MB

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at du skulle kunne sette opp domain-forwarding på sida di hos Hostgator (har ingen kjennskap til dem). Men jeg vil tro at det enkleste vil være at du bare fikser deg en DDNS tjeneste og nytt domene hos no-ip.com og legger inn DDNS konfigen i routern din.... Minst slit og minst trøbbel...;) Da kan du bare sette opp filserveren din og stappe inn så mange harddisker du får til :p

 

 

Christian :)

Lenke til kommentar

Ja tror det er greiest ja.. By a longshot! ;P

 

Bare lag en konto hos no-ip.com og et domene og legg dette inn under DDNS innstillingene i routeren din, samt portforward den aktuelle porten serveren din bruker. Sett også opp fast IP i routeren til serveren din under LAN (eller lignende avhengig av router), så du slipper å tenke noe mere på det ;)

 

Er det noe mer du lurer på eller ikke får til så bare spør! :)

 

 

 

Christian :)

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig med to linjer hvis det er kabel det er snakk om. Man trenger bare flere antenneuttak i huset, eventuelt en splitter man kjører i ett uttak. På kabel deler man de samme signalene med hundrevis av andre kunder, og man kan fint ta sitt eget modem med til f.eks naboen, og bruke derfra uten at Get på noen måte kan se at trafikken faktisk stammer fra et annet sted i nettet. Ute i gaten består kabelnettet bare av "dumme" splittere (avgrenere) og forsterkere som enkelt og greit fordeler og forsterker opp signalet uten å behandle det.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...