Gå til innhold

Forkurs til ingeniør og NTNU


Anbefalte innlegg

Hei, jeg studerer forkurs til ingeniørutdanning i universitetet i Stavanger, men har lyst til å søke meg videre på NTNU når jeg er ferdig.

 

Det jeg lurer på er hva jeg kvalifiseres etter når det kommer til karakterene.

Jeg har hørt at det er karakterene fra videregående som teller av noen, mens noen andre sier at det er karakterene fra forkurset som teller.

 

Kunne noen gitt meg noe bedre forståelse på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du søker kun med karakterene fra fullt forkurs om det er dette du har tatt. Har selv gjort akkurat dette så er 100% sikker. Du får som sagt ikke egen forkurskvote, men konkurrerer med andre i ordinær kvote.

 

Vet ikke helt hvordan det funker om du bare tar matte og fysikk, men antar de bare legges til VGS vitnemålet i det tilfellet.

Endret av Intox
Lenke til kommentar

Jeg tar forkurset med alle fagene(matte,fysikk,norsk,engelsk,teknologi/kjemi)

 

Q1:

Slik jeg har forstått meg på forkurskvote så er det en prosent av studiplassene som blir satt av til studenter med forkurs, men i NTNU har de ikke forkurskvote så jeg står likt med alle andre. Stemmer det?

 

Q2:

Så det vil være karakterene mine fra dette året some teller?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+56132

Hvilke typer karakterer får en i norsk på forkurset? er det samme opplegg som på videregående med hovedmål, sidemål og muntlig eller er det bare EN norsk karakter?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Og vil det være mulig å overføre denne ene norskkarakteren til et videregående vitnemål? Eller må en ta privatisteksamen i alle de tre norskfagene for å få en gyldig norskkarakter?

 

En dårlig norskkarakter er bedre enn tre dårlige norskkarakterer.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar