Gå til innhold

Forkurs til ingeniør og NTNU


Anbefalte innlegg

Hei, jeg studerer forkurs til ingeniørutdanning i universitetet i Stavanger, men har lyst til å søke meg videre på NTNU når jeg er ferdig.

 

Det jeg lurer på er hva jeg kvalifiseres etter når det kommer til karakterene.

Jeg har hørt at det er karakterene fra videregående som teller av noen, mens noen andre sier at det er karakterene fra forkurset som teller.

 

Kunne noen gitt meg noe bedre forståelse på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du søker kun med karakterene fra fullt forkurs om det er dette du har tatt. Har selv gjort akkurat dette så er 100% sikker. Du får som sagt ikke egen forkurskvote, men konkurrerer med andre i ordinær kvote.

 

Vet ikke helt hvordan det funker om du bare tar matte og fysikk, men antar de bare legges til VGS vitnemålet i det tilfellet.

Endret av Intox
Lenke til kommentar

Jeg tar forkurset med alle fagene(matte,fysikk,norsk,engelsk,teknologi/kjemi)

 

Q1:

Slik jeg har forstått meg på forkurskvote så er det en prosent av studiplassene som blir satt av til studenter med forkurs, men i NTNU har de ikke forkurskvote så jeg står likt med alle andre. Stemmer det?

 

Q2:

Så det vil være karakterene mine fra dette året some teller?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+56132

Hvilke typer karakterer får en i norsk på forkurset? er det samme opplegg som på videregående med hovedmål, sidemål og muntlig eller er det bare EN norsk karakter?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Og vil det være mulig å overføre denne ene norskkarakteren til et videregående vitnemål? Eller må en ta privatisteksamen i alle de tre norskfagene for å få en gyldig norskkarakter?

 

En dårlig norskkarakter er bedre enn tre dårlige norskkarakterer.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Du kan neppe overføre norsk karakteren fra forkurs til noe annet vitnemål, uten at jeg har forsøkt det noen gang. Du må nok ta det som privatist om du skulle ønske å forbedre den, men som sagt med fullt forkurs så har VGS vitnemålet ingenting å si så lenge du søker ingeniørutdanning.

Endret av Intox
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg har bare tenkt til å ta R1/R2 og Fysikk 1 til høsten på et forkurs, men jeg lurer på om jeg burde ta norsk i samme slengen.

 

Når jeg søker på NTNU til neste år så må jeg vel sikkert ta privatisteksamen i de respektive fagene for å få fagene godkjent på mitt vitnemål fra videregående, stemmer dette? eller vil jeg få behov for et "delvis" forkurs vitnemål?

Lenke til kommentar

Nå beveger du deg litt utenfor områdene jeg er 100% sikker på, bare så det er sagt.

 

Tror ikke det å ta kun norsk utenom har noe formål, det er såvidt jeg vet kun matte og fysikk karakterene som kan legges til VGS karakterene(Kun i søknads prosessen til ingeniør) . Ettersom forkurs norsk er ganske annerledes i den form at den er mer rettet mot oppgaver du kan få som ingeniør (Dvs, møtehold, formelle brev istedet for diktanalyse og Ibsen), er det vel mer sannsynlig at den kanskje legges til som en fjerde norsk karakter om den i det hele tatt kan legges til.

 

Det jeg er helt sikker på er at å ta fullt forkurs (Matte, fysikk, Norsk, Engelsk og Teknologi og Samfunn) er en sikker måte å bli kvitt de dårlige VGS karakterene. Så vil råde deg til å ta det om du er usikker på å komme inn med VGS karakterer medregnet. Utover det får du ett mye bedre samhold i klassen for fullt forkurs, lettere å finne studiegrupper osv. Om du tenker å ta Norsk også så mangler du kun de to letteste fagene, Engelsk og Tek Sam, 4 timer hver i uken, veldig lett å få A i begge.

 

Det er en del synsing her ettersom jeg tok fullt forkurs og ikke realfagkurs som du tenker å ta. Ville ringt å hørt med Høyskolen du skal ta kurset ved eller NTNU for å være sikker.

Endret av Intox
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...