Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Merkelig høy bot for ordensforstyrrelse


Olum

Anbefalte innlegg

Jeg var på en Brann-VIF i helgen og ble taua av politiet for ordensforstyrrelse. Jeg hadde høylydt klaget og bannet over at pølsekøen gikk for tregt. Ble en natt på glattcella, noe som var forventet, men fikk totalt hakeslepp da jeg fikk forelegget dagen etter, 15.000. Altså for litt støying og "forstyrrelse av den alminnelige ro og orden" som det heter i forelegget.

 

Da jeg spurte politiadvokaten som skrev ut forelegget om størrelsen på boten, fikk jeg først til svar at det var fordi de mente jeg hadde kommet til Bergen kun for å lage kvalme (noe som ikke kunne vært lenger fra sannheten). Etterpå sa betjenten at grunnen til at bota var så høy, var pga. den enorme ressursbruken de hadde på matchen. Dette synes jeg virker som en tynn suppe, og at de prøver å statuere et eksempel.

 

Det jeg da lurer på er om det i det hele tatt er noe vits i å prøve å krysse av på "Jeg godtar ikke botens størrelse"? Det vil da bli sendt tingretten for forenklet rettergang (tilståelsesdom). Blir det da en tingrett i Bergen jeg må møte opp i? Og må jeg dekke eventuelle reisekostnader på egenhånd? Og om jeg velger en en tilståelsesdom for å forsøke å få forelegget ned på et mer vettugt nivå (5-6.000 slik jeg ser det), må jeg da også betale for saksomkostninger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forventet det ikke der og da, men da jeg ble satt på håndjern og tatt med ut fra stadion, skjønte jeg jo fort at det kom til å ende på glatta. Jeg var også ganske bedugga, så man kan vel kalle det fyllearresten.

 

Politiet mente de hadde fulgt med på meg siden jeg gikk av bussen, men jeg var ikke spesielt mye mer utagerende enn det man gjerne er i slike hatkamper. Vi synger jo trusler om å drepe, voldta og slikt, men det må da kunne ses i konteksten. Hadde jeg ropt slike ting til folk midt i Karl Johans gate, hadde jeg vedtatt forelegget uten å mukke, men på en fotballstadion er det noe høyere takhøyde for hva som er lov til å rope/synge. Se for deg om dommere faktisk hadde politianmeldt hele Klanen når vi synger "Etter matchen skal du dø!"

 

Edit: Jeg ble plukket ut da jeg ropte "Men i helvete! Er det bare innavla frivillig dugnadsbasert arbeid her?!" eller noe i den duren. At det var noen nervøse tenåringer fra et av guttelaga som jobba i kiosken, gjorde vel ikke saken noe bedre, men jeg er ikke akkurat en svær, truende fyr heller.

Endret av Olum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilståelsesdom går vanligvis for tingretten på forbrytelsesstedet, jfr. straffeprosessloven pgf 10, så det blir tingretten i Bergen. Retten/påtalemyndigheten kan bestemme at det offentlige skal dekke reiseutgifter hvis du er ute av stand til å gjøre det selv eller hvis de blir betydelige i forhold til din økonomiske situasjon, jfr. straffeprosessloven pgf 89, og skal med visse unntak gjøre det hvis du frifinnes, jfr. pgf 438.

 

Det blir såvidt jeg vet vanligvis ikke idømt saksomkostninger i tilståelsessaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel på grunn av ordensproblemene ellers de har senket lista for å gripe inn og sette folk i arrest. Og øke satsene.

 

Samme argumentet gjelder når det koster 10.000 å urinere på offentlig sted i Tønsberg.

 

Så de 15.000 er du nok ikke alene om å vinne. Hvorfor skal du og ikke de andre slippe? :)

Lenke til kommentar

Men de kan gjøre slikt? Altså sette opp bøtesatsene etter dagsformen? Trodde det var noe som het rettspraksis?

 

Takk skal du ha, krikkert, fikk endel svar der. En frifinnelse får jeg nok uansett ikke, men den bota burde aldri vært på mer en 6.000.

Lenke til kommentar

Vet det var et tema da plata - aksjonen i Oslo startet opp. Narkotikaforbrytelser ble straffet med høyere forelegg innenfor et geografisk område hvor det var et stort og økende problem.

 

Hvem som argumenterte med hva vet jeg ikke, men praksisen består fortsatt, to år etter.

Endret av OscarMike1
Lenke til kommentar

Hvis det du skriver stemmer, så skal du ikke ha noe forelegg, overhodet.

Beløpet er uansett også alt for høyt, noe retten sannsynligvis også vil forstå. Du har uansett mulighet til å anke en eventuell avgjørelse du ikke er 100% fornøyd med. Mitt forslag er at du derfor selvfølgelig ikke vedtar forelegget.

Lenke til kommentar
Vi synger jo trusler om å drepe, voldta og slikt, men det må da kunne ses i konteksten.

(...)

"Men i helvete! Er det bare innavla frivillig dugnadsbasert arbeid her?!" (til "nervøse tenåringer")

Du høres ut som en skikkelig hyggelig fyr :p

 

15.000 høres ut som en moralsk riktig bot, men det er sjelden at vanlige ordensforstyrrelser fører til bøter av den størrelsen.

 

Når det er sagt, å true med drap og voldtekt er moralsk forkastelig uansett kontekst, og er straffbart uansett om du mener det eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...