Gå til innhold

Kjøp av russebil - Heve kjøpet.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg og kompisene mine kjøpte en russebil for litt siden for 25.000 kr, vi ble vist bilen, ble informert på stedet at alt var perfekt med bilen, utenom at bilen trengte startgass for å starte og at det var anbefalt å bytte ut hjulene.

Vi skrev kontrakt, å i kontrakten står det at den er EU-godkjent til 2014, ingen mangellapp og at alt er i orden, men i ettertid viser det seg at det var mangellapp på bilen, + det problemet med startinga av bilen utviklet seg at dynamoen var ødelagt, noe vi ikke ante noe om, dette blir vesentlig dyrere enn det vi har råd til, og vil herved heve kjøpet fordi bilen er ikke i den stand som vi ble lovet og kontrakten sier. Men problemet er det at vi har rivd litt av gulvet som er lagt i bilen, og dermed er ikke bilen slik den var når vi kjøpte den. Noen som har greie på regler angående dette? Har vi fortsatt retten på vår side?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvifor gå direkte på heving av kjøpet? Då står dere jo uten bil.

 

I kjøpsloven § 34 fyrste ledd står det "Kjøperen kan kreve at selgeren for egen rekning retter mangel dersom dette kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe. Selgeren kan isteden foreta omlevering etter § 36."

 

Dere blei solgt ein EU godkjent bil, den enklaste måten å få ordna dette på er at selger betaler kostadane ved å få bilen EU-godkjent.

Selger har uansett rett til å kreve å få rette mangelen sjølv om kjøparen ber om heving.

 

Dersom dere krever retting så vil ikkje eventuelle utberdinger eller skader som dere har gjort på bilen få noken betydning.

 

 

 

Det som eventuellt teller mot dere i ei slik sak er at også kjøper har ein undersøkelsesplikt. Så forhold som dere visste om, eller som dere måtte ha visst om kan ikkje gjerast tellande som mangel.

Som f.eks dette med dynamoen så er nok dette forhold som ikkje kan gjerast tellande som mangel, når dere får opplyst om at bilen må startast med startgass så er dette ensbetydande med at det er eit problem med motoren.

I tillegg må ein sjå på bilens forventa tilstand i forhold til prisen. Det er nok urealistisk å forvente seg at bilen er i "perfekt" stand, men at bilen som minimum skal være EU-godkjent og uten mangellapp slik som selger opplyste burde ikkje være for mykje å forvente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi vil heve kjøpet fordi det er en mnd til russetiden starter, og vi vil ha pengene fort slik at vi kan kjøpe en annen bil. Tydeligvis var dynamoen ødelagt når vi prøvekjørte bilen, men vi fant det ikke ut før batteriet ble gåent, i tillegg kom mangellappen fram, og dette er vesentlige feil.

 

Kvifor gå direkte på heving av kjøpet? Då står dere jo uten bil.

 

I kjøpsloven § 34 fyrste ledd står det "Kjøperen kan kreve at selgeren for egen rekning retter mangel dersom dette kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe. Selgeren kan isteden foreta omlevering etter § 36."

 

Dere blei solgt ein EU godkjent bil, den enklaste måten å få ordna dette på er at selger betaler kostadane ved å få bilen EU-godkjent.

Selger har uansett rett til å kreve å få rette mangelen sjølv om kjøparen ber om heving.

 

Dersom dere krever retting så vil ikkje eventuelle utberdinger eller skader som dere har gjort på bilen få noken betydning.

 

 

Vi vil heve kjøpet fordi reperasjonene vil ta tid å få fikset, å det er drøyt en måned til russetiden er igang. Så vi har ingen rett til å heve kjøpet? Jeg snakket med jus-læreren min, han sa det som kanskje kom til å skje, var at dem betalte for at bilen skulle være EU godkjent, det vil si at dem fikser dynamoen og mangellapp?

 

Det som eventuellt teller mot dere i ei slik sak er at også kjøper har ein undersøkelsesplikt. Så forhold som dere visste om, eller som dere måtte ha visst om kan ikkje gjerast tellande som mangel.

Som f.eks dette med dynamoen så er nok dette forhold som ikkje kan gjerast tellande som mangel, når dere får opplyst om at bilen må startast med startgass så er dette ensbetydande med at det er eit problem med motoren.

I tillegg må ein sjå på bilens forventa tilstand i forhold til prisen. Det er nok urealistisk å forvente seg at bilen er i "perfekt" stand, men at bilen som minimum skal være EU-godkjent og uten mangellapp slik som selger opplyste burde ikkje være for mykje å forvente.

Endret av aQlol
Lenke til kommentar

Vi vil heve kjøpet fordi det er en mnd til russetiden starter, og vi vil ha pengene fort slik at vi kan kjøpe en annen bil. Tydeligvis var dynamoen ødelagt når vi prøvekjørte bilen, men vi fant det ikke ut før batteriet ble gåent, i tillegg kom mangellappen fram, og dette er vesentlige feil.

 

Hva man vil og hva man har rett på er desverre to veldig forskjellige ting.

Som The Avatar sier: Dere kan reklamere mot selger og kreve at manglene rettes, såfremt det ikke var mangler dere burde ha oppdaget selv, jfr undersøkelsesplikten, og det ikke volder selgeren urimelig kostnad, da kan selger velge å heller omlevere produkt, eller altså å heve kjøpet som er det relevante her.

 

Hvis tilfellet er at selgeren ønsker å heve kjøpet framfor å reparere kan han såvidt meg bekjent gjøre kreve fradrag i kjøpesummen basert på at dere har skadet produktet, men jeg finner ingenting om dette i lovteksten.

Lenke til kommentar

Gratulerer med ny bil, og jeg håper virkelig dere alle har lært litt om det å kjøpe ny bruktbil. Det er en bruktbil, og selv om den fremstår som et kupp er det gjerne ikke det.

 

Når det er sagt så kan det høres ut som dere kan ha rett til prisavslag, hvorvidt dere har ret tpå heving er nok en litt bredere vurdering som ikke kan tas på den informasjonen som finnes i tråden.

 

Til informasjon vil dere nok ikke klare å løse denne tvisten endelig før etter russetiden hvis selger er litt vrang, og det pleier de å være når man krever heving.

 

Det første dere må gjøre er å informere vedkommende at bilen har en mangel i henhold til kontrakten, og at det kan være aktuelt å reklamere som følge av dette. Hvis ikke dette skjer kan dere fort risikere at mulighetene til å få et oppgjør forsvinner.

 

Dernest er det viktig å få oversikt over hvor mye det kommer til å koste for å få bilen på veien. Selvfølgelig kjøper man ikke bruktbil uten å ha budsjettert med utgifter til reservedeler/ reparasjoner. Det er en del av det å faktisk eie en bil.

 

Når det gjelder en dynamo pleier det i 80% av tilfellene å være børstene som er slitt. Disse koster alt fra en 100 kroner til ca. 500 kroner. Av billigkjeder som fører dette kan jeg nevne Biltema og Thorshov. Har dem ikke det, er det en god sjangs at Mekonomen har dette.

 

Når det gjelder resten av manglene så vil jeg bare informere om at dere kan spare mye ved å gå til en hugger. Er det en kurant bil er det en stor mulighet for at en eller annen hugger har en liknende bil dere kan plukke deler av for en billigere penge. da får dere også litt erfaring med skrujobb.

 

Når det gjelder utgifter så er det slik her i verden at man ikke kan få alt. Slik at pengene dere bruker på deler må nok ta fra et annet budsjett. uansett er det ikke sikkert en annen bil er bedre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det skjer hvert eneste år at russen ser på bruktbil og blir lurt til å kjøpe den. Jeg var og så på en russebil som skulle være så bra etter bytte av topplokk og bilen var verdt minst 70,000. Han skulle ha 30,000 for en bil med ødelagt topp. Bilen var en Mazda bensin varebil og skrap i mine øyne og verdt vrakpant.

Eieren mistrivdes og kunne ikke komme med en forklaring på taksten på 70,000 kroner....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...