Gå til innhold

Opteron med 30W effektforbruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Pr. dags dato forbruker en vanlig Opteron-prosessor ca. 85W."

 

Så feil så feil.

http://www.aceshardware.com/forum?read=105037821

Jeg er visst litt sent ute. (Skulle si akkurat det samme)

 

At effektforbruket er lavt er ikke noe nytt, men det er først nå Aceshardware tydelig har utdypet dette. Etter å ha lest reviews og sett kjøleløsninger på forskjellige Opteron'er og sammenlignet med temperaturer og kjøleløsninger med Athlon'er og P4'er har leg for lenge siden anslått effektforbruket til en standard Opteron 244 (1,8GHz) til å være rundt 30-40W. Å velge ut noen CPU'er med max wattage under 30W skal ikke være noe problem selv, med raske opteron'er. Til sammenligning lager Intel P4'er som er rundt max 100W på 3,2GHz. De samme CPU'ene underklokker og undervolter de til rundt 2,2GHz for å få de strømgjerrige nok til å kalle de P4 mobile LV (35W-design for bærbare) Opteronene kan nok enkelt bli bærbare CPU'er selv på høyeste eller nest høyeste hastighet. Slik skal det være AMD! Stå på! Selv grøsser jeg med tanke på 130W prescott... ikke fordi jeg er noen "dum" AMD-fanboy, men fordi jeg ser fordelen av en rask lav-effekt CPU som opteron/Athlon64/FX.

 

Pr. dags dato forbruker en vanlig Opteron-prosessor ca. 85W.
So where does the 89 Watt number come from? Well, I asked AMD. AMD has made - IMHO - a very good move: for all "Hammer cores", motherboard/heatsink manufactures have to design for a "worst-case" CPU that dissipates up to 89 Watt.

 

...

 

So while we don't know the exact power dissipation right now, I can safely say that even maximum dissipation is nowhere near 89 Watt. More on the 23rd...

Siden jeg har ganske nytt system nå så får jeg heller være tolmodig og vente på de ennå raskere, mer overklokkingsvennlige og ennå kjøligere Athlon FX'ene med 90nm SOI prosess. Dette er absolutt et vendepunkt for meg fra å helle mot Pentium 4 til de nye AMD-CPU'ene.

Lenke til kommentar

Dette er AMDs svar på Intels nye LV (Low Voltage) Itanium2 prosessorer som ble lansert tidligere denne måneden. Intel måtte gjøre noe for å stoppe AMD64 fra å ta over fullstendig i 'high-end workstation' og 'desktop' markedet, og svarer altså med LV Itanium2 (som bare leveres av HP) og P4 extreme edition.

 

Mens Intels prosessorer øker effektforbruket mer og mer (LV Itanium2 har betydelig høyere effektforbruk enn en dagens Opteron), så går heldigvis AMD andre veien. Det betyr kjøligere og roligere maskiner for folk flest, mens de stakkarene som kjøper Prescott kan forberede seg på å steike egg på kabinettet eller bruke hørselsvern.

 

:lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...