Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangsbil - Hva bør en tenke på?


HOK

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Skal snart kjøpe min første bil. Som mange andre har jeg null peiling på hva jeg skal se etter. Tenker først og fremst å bruke rundt 50-80k, avhengig av hvilken jobb jeg klarer å skaffe meg.

 

Så, i den prisklassen, hva bør jeg se etter? Aller helst kunne jeg tenkt meg stasjonsvogn, da det er mer praktisk i min situasjon(sykkel, ski osv). Alle sier at man bør kjøpe japansk, er det fasiten, og/eller finnes det unntak?

 

-HOK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, hadde jo vert kjekt med noen kritterier her... ?

 

Gi poeng etter viktighetsgrad (1-5) hvor 5 er viktigst:

 

1. Er motorstørrelse viktig?

2. Driftsikkerhet?

3. Bør den være så ny som mulig?

4. Drivstoff forbruk?

5. Utseende? (Subjektivt, men dog...)

6. generell tilstand med tanke på lakk/rust/mangler etc.?

 

7. Ønsker du bensin eller diesel?

8. Manuell eller automat?

Lenke til kommentar

Det aller viktigste er at jeg får en bil som ikke trenger mye vedlikehold og som det generelt er lite galt med. Da jeg ikke kan noe om bil selv, så vil det bli mye verkstedregninger.

 

Når det kommer til motorstørrelse hadde det jo vært morsomt med en bil som sparker fra litt, men for å være helt ærlig er ikke dette noe særlig avgjørende for meg.

 

Driftsikkerhet er jeg ikke spesielt opptatt av egentlig, men det er jo klart en fordel, men heller ikke noe must. Jeg er faktisk ikke veldig kresen på noe. Dette skal først og fremst være en bil jeg skal bruke for å komme meg fra A til B, og ikke noe vidunder jeg skal vise frem.

 

Derfor vil det viktigste for meg være, som nevnt, at bilen er i god stand og at det vil være kurant vedlikeholdsmessig. Jo mindre jeg trenger å gjøre med bilen, jo bedre er det.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39826768 tittet litt på denne. Hvordan er den?

Lenke til kommentar

Bakhjulstrekk og sekssylindret motor bør være på enhver prioriteringsliste! :D

 

Jeg ville på død og liv unngått merker fra Frankrike og Italia som Citroen, Peugot, Renault og lignende. Kan ikke vise til noen fakta eller noe, men slike bruktbiler er sjeldent konstruert for nordiske forhold. De er også ofte HÅPLØST dårlig konstruerte. Med Renault må du for eksempel på verksted for å bytte lyspære.

 

Har du ikke peiling på bil kjøper du en bil fra Japan eller Tyskland, henholdvis Nissan/Mazda/Mitsubishi og Audi/Volkswagen. Framhjulstrekker med liten (1.6-2.0 liter) motor og manuelt gir. Da får du nyest bil for pengene. Stor (turbo)motor er dyrt i innkjøp og latterlig dyrt å forsikre. Firehjulstrekk er også veldig dyrt, så kjøp heller en nyere bil med framhjulstrekk til samme prisen, med mindre du bor i et område med særdeles glatte og bratte bakker. Automatgir kan bli katastrofalt dyrt (evt reparasjon/bytte) på bruktbiler. De er også ofte trege og øker drivstofforbruket såvel som å drepe kjøregleden.

 

Et par forslag

Billig og praktisk (og dermed kjip som juling)

http://www.finn.no/f...nnkode=39788612

 

Kurant, mellomstor bil med OK design og billige reservedeler. Se bort ifra de stygge vinterfelgene.

http://www.finn.no/f...nnkode=40270467

 

Unngå å kjøp biler som har levd sørpå, saltede veier betyr rust. Mange er skeptiske til importbiler, men sålenge komplett servicehefte og all dokumentasjon medfølger er som oftest dette bare et pluss.

Endret av oleforfa*n
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Med Renault må du for eksempel på verksted for å bytte lyspære.

Det "må" du også med en nyere Golf :-)

"Må" fordi du må ingenting, men det er veldig mye arbeid og kan være vanskelig for en uerfaren sjel.

 

TS: Galanten du linker er veldig kurant bortsett fra at den oppleves som veldig gammel til å være solgt i 2003.

Ellers har Mitsubishi litt dyre karosseri deler, noe som min bror fikk hardt medfare i vinter med sin Carisma.

Lenke til kommentar

Vanskelig og mye arbeid er greit, så lenge jeg faktisk får det til, og ikke risikerer å ødelegge mer enn jeg fikser.

 

Det vil jo fortsatt gå noen måneder før jeg kjøper bil. Må jo se hvilken jobb jeg får, hvor mye jeg får igjen på skatten osv.

 

Aller helst ønsker jeg å kjøpe bil fra forhandler. Da jeg som sagt ikke har særlig peiling på hva jeg skal se etter, føler jeg meg mye sikrere på å kjøpe fra forhandler, enn fra privatperson.

Lenke til kommentar

Kjøper du fra en autorisert forhandler med godt rykte på seg er det nesten umulig å gjøre feil, du får som regel det du betaler for. Mitt forslag er å prøve mange forskjellige biler før du bestemmer deg. "Alle" får lov å prøvekjøre bruktbiler til under 100K.

 

Den Mitsubishien du lenker til er grei, men det er ganske mye penger for en såppass "gammel" bil. Den galanten så nesten slik ut i 1996 også, og mesteparten av teknologien er deretter også. På den gode siden er Galanten også videreutviklet siden da, og mest sannsynlig kvittet seg med en del "barnesykdommer" underveis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...