Gå til innhold

Bygging/kjøp av Utvikler PC


Anbefalte innlegg

Heisan folkens.

Jeg skal sette sammen en PC som primært skal benyttes til utvikling. Den skal også virtualisere slik at host OS'et er så beskyttet som mulig. Maskinen skal kjøre med 4 skjermer og primært er det Visual Studio 2012 som skal kjøre som utviklingsverktøy

Maskinen skal være superkjapp til å kompilere på.

Det er ingen krav til grafikk ut over normal Windows bruk. Det skal ikke spilles noe som helst på denne maskinen.

 

Tjenester som skal kjøre på maskinen ut over utviklingsprogramvare er web server, sql server m.m.

Kan dere anbefale en konfigurasjon for meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et forslag til rundt 8000 med i7. Prosessoren er viktig og mye ram. Skjermkortet så vet jeg at det er fra og med GTX 650 du får virkelig akselerasjon fra skjermkortet; allikevel tror jeg ikke det er noe du må ha. La inn et billig et som er helt ok + at det er skjermutganger på hovedkortet. Du kan vurdere en eller 2x GTX 650 dersom du har råd til det.

 

SSD, ram og CPU er de tre viktigste elementene mener jeg, dernest GPU. Kabinett litt på måfå - tenkte litt støydempning var ok - ellers tar du et som du finner er bra. Du trenger ikke så kraftig strømforsyning med bare et skjermkort - men det er ok å ha mange nok koblinger.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Bortimot alt nå til dags (socket's 1155/2011/AM3+) er rimelig raskt å kompilere på så lenge du har nok ram... kjøp ett eller annet hk med plass til 32Gb eller mer.

 

Personlig ville jeg vel lagt noen kroner i et raid kort fra LSI eller Adaptec og kjørt raid 5 el 6. Vifteløse skjermkort og en diger cpu kjøler for å få greiene stille.

Lenke til kommentar

Du har utelatt en viktig detalj: budsjett. Hvis det er snakk om en jobbmaskin så kan det argumenteres for at høyere ytelse medfører høyere produktivitet og mindre frustrasjon, og det blir opp til deg hvor mye du verdsetter den gevinsten. Hvis pris ikke er noen begrensning, så er det ingen problemer å bygge en rigg med 2x2687W (totalt 16 kjerner) i en rigg til 50k som vil være fantastisk til utvikling.

 

Jeg bruker daglig to rigger til utvikling, én med i7-2600 og én med i7-3930K, og det er absolutt en merkbar forskjell. Maskinen med i7-3930K er absolutt mye mer responsiv og idler mye mer av brukstiden siden den fordeler lasten over flere kjerner. Jeg vil sette en CPU som i7-3930K som et minimumskrav. Nest etter CPU er rikelig med minne viktig, spesielt med virtuelle maskiner. En fordel med mye minne er at operativsystemet kan bruke ledig minne til IO-cache, som er mange ganger raskere enn noen SSD. Jeg vil anbefale minimum 32 GB.

 

 

CPU: INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011 4.129 kr

Hovedkort: ASUS P9X79 WS X79 S-2011 ATX 2.519 kr

Minne: 2xCORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ CL10 (4X8GB) 2x1.499 kr

Skjermkort: ASUS GEFORCE GTX 660 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP 2.369 kr (Nvidia sier selv at GTX 660 støtter 4 skjermer)

SSD: INTEL 520 SERIES 2.5" 240GB SSD SATA/600 MLC 25NM BULK 1.749 kr

Harddisk: SEAGATE SV35 3TB 7200RPM 64MB SATA/600 1.079 kr

Kabinett: CORSAIR MIDITOWER CARBIDE 500R ATX BLACK 999 kr

PSU: COOLER MASTER SILENT PRO M2 ATX12V 2.3 720W 829 kr (har ikke erfaring med denne selv)

CPU-kjøler: CORSAIR H100I HYDRO CPU COOLER 1.199 kr

 

Skjerm: EIZO FLEXSCAN EV2416W 24.1" 2.097 kr

 

Diverse:

Mus: RAZER ABYSSUS GAMING MOUSE 3500DPI USB 315 kr

Musmatte: STEELSERIES QCK+ 149 kr

 

Av tastatur vil jeg anbefale Das Keyboard om du vil ha amerikansk eller engelsk layout, eller Filco om du vil ha norsk1. Alternativt finnes og Zowie Celeritas(med MX Brown) på det norske markedet som er solide tastaturer.

 

Jeg har bare slengt inn en disk her, men hvis du kan si noe mer om brukskrav så kan sikkert noen komme med et tilpasset forslag.

 

Bare for nysgjerrighet, hva er det som skal virtualiseres? Er det bare til testing?

Lenke til kommentar

Artig konfigurasjon... Så ikke for meg vannavkjøling og slikt på en utvikler PC ;)

 

Virtualisering skal brukes for hosting av SQL server, WEB server etc. Dessverre får jeg ikke virtualisert selve utviklings GUI'et fordi jeg bruker fire skjermer og eksempelvis så er Visual studio spredd ut over tre av dem. Har ikek sett noe virtualisering som greier dette enda. Vet at VMWare har Unity, men har ikke testet dette ordentlig enda. Kan være noe der som bør testes ut.. Det optimale her ville vært å hatt et OS i bunn som ikke kjører noe som helst annet enn hypervisoren for å gi mest mulig Power til VMene.

 

edit: Ser for meg å kjøre Visual Studio, Clarion for Windows og Eclips som utvikler verktøy. Og kansje da i hver sin VM - forutsatt at multiskjerm funker med VM så klart...

Endret av HDSoftware
Lenke til kommentar

Artig konfigurasjon... Så ikke for meg vannavkjøling og slikt på en utvikler PC ;)

Jeg har anbefalt en lukket vannkjøling, som er minst like hending som en luftkjøling. De er svært enkle å håndtere, og er mer effektive en digre luftkjølinger.

 

Virtualisering skal brukes for hosting av SQL server, WEB server etc. Dessverre får jeg ikke virtualisert selve utviklings GUI'et fordi jeg bruker fire skjermer og eksempelvis så er Visual studio spredd ut over tre av dem. Har ikek sett noe virtualisering som greier dette enda. Vet at VMWare har Unity, men har ikke testet dette ordentlig enda. Kan være noe der som bør testes ut.. Det optimale her ville vært å hatt et OS i bunn som ikke kjører noe som helst annet enn hypervisoren for å gi mest mulig Power til VMene.

 

edit: Ser for meg å kjøre Visual Studio, Clarion for Windows og Eclips som utvikler verktøy. Og kansje da i hver sin VM - forutsatt at multiskjerm funker med VM så klart...

Jeg er ening i den bruken. Virtualisering av selve utviklings-GUIet vil jeg ikke anbefale, der trenger du all ytelse du kan få.

 

Men hva synes du om oppsettet? Er det i den klassen du ønsker? Ønsker du noe ennå kraftigere?

Lenke til kommentar

Neida, trenger ikke det. Vi lander nok på en mellom ting av det du anbefalte og en anbefaling jeg fikk i en annen tråd. Går for s-2012, men tok CPU'en som var litt rimeligere. Håper den duger. Grunnen er fordi vi kjøper inn fire stykker like maskiner og da blir 60 laken litt i overkant ;) Hvis du har sterk motstand mot i7-3820 så hadde det vært genialt med en rask tilbakemelding fordi jeg bestiller maskinene senere i dag.

 

Havnet på dette:

http://www.norek.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1210656&su=FFD92110-DE11-4238-9C61-1D9F90B79F78

Total prisen her er rett under 30 laken.

Endret av HDSoftware
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...