Gå til innhold

Konkurranse: Se hvem som vant en Samsung Galaxy S4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper dere er ironiske eller så bør dere sette dere inn i sannsynlighetsberegning. Konkurranser og spill som ikke anerkjenner ferdigheter er stort sett bortkastet tid med mindre man kan vinne noe som ikke er mulig å skaffe på annet vis. Det er bedre å generere ressurser gjennom konstruktiv aktivitet enn å bruke tid på å ha en minimal mulighet til å bli belønnet.

 

Hvis en vanlig timelønn er 130-250 kr koster det 21,6-41,6 kr å bruke 10 minutter på å lese artikkelen og finne svarene. Hvis man gjør dette hver uke i ett år er man oppe i er beløp i tapt tid tilsvarende 1-2k og da hadde man vært godt på vei til å kjøpe en av de premiene man ikke vant. I tillegg er det ikke sikkert at man engang svarer riktig på samtlige konkurranser.

 

For at det skal svare seg å delta må premien tilsvare 5000 kr per tusende deltaker.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på hvor mange som svarte riktig, slik at vi får en viss peiling på hva oddsa var...

 

Galaxy S4-konkurransen hadde svært mange deltakere, hele 10870 av de rundt 20 000 som hadde lest artikkelen valgte å svare. Av disse svarte 79 prosent, det vil si 8573 riktig. Nå skal det sies at vinnersjansene i mange andre av våre konkurranser er vesentlig høyere enn denne - siden dette var et såpass populært produkt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Med et slikt antall deltakere må verdien på premien være 10-20 ganger høyere for at det skal svare seg, men da blir det antakelig stadig flere deltakere etter hvert som verdien på premien stiger.

 

De som deltok rotet bort tidsenheter for mer enn 200k. Dersom folk hadde brukt samme tid på en form for veridskapning kunne man ha trukket ut 40 premier mellom de 10870.

Lenke til kommentar

Med et slikt antall deltakere må verdien på premien være 10-20 ganger høyere for at det skal svare seg, men da blir det antakelig stadig flere deltakere etter hvert som verdien på premien stiger.De som deltok rotet bort tidsenheter for mer enn 200k. Dersom folk hadde brukt samme tid på en form for veridskapning kunne man ha trukket ut 40 premier mellom de 10870.

 

For at dine beregninger skal kunne regnes som reelt tap, så forutsetter dette at personene som svarer på konkurransen og bruker tid på å finne svarene faktisk ville gjort noe annet lønnet arbeid istedenfor å svare på konkurransen.

For min del svarte jeg på konkurransen på en søndag, hvor jeg ellers ikke ville gjort noe lønnet arbeid, eller noe særlig fornuftig. For meg er dermed økonomisk tap lik null.

 

Men uansett svært interessante tall og beregninger:)

Lenke til kommentar

Det er jo mulig å finne svaret betydelig fortere enn 10 min. I dette tilfellet visste jeg det allerede, så det tok under et minutt å svare. I tillegg så er jo grunnen for at vi kommer til hw.no å lære om teknologi, så jeg vet ikke om det er helt bortkastet. Skal inrømme at jeg nå kastet bort 5-10 min på å lese kommentarene og svare, men man må jo ha litt nedetid innimellom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håper dere er ironiske eller så bør dere sette dere inn i sannsynlighetsberegning. Konkurranser og spill som ikke anerkjenner ferdigheter er stort sett bortkastet tid med mindre man kan vinne noe som ikke er mulig å skaffe på annet vis. Det er bedre å generere ressurser gjennom konstruktiv aktivitet enn å bruke tid på å ha en minimal mulighet til å bli belønnet.Hvis en vanlig timelønn er 130-250 kr koster det 21,6-41,6 kr å bruke 10 minutter på å lese artikkelen og finne svarene. Hvis man gjør dette hver uke i ett år er man oppe i er beløp i tapt tid tilsvarende 1-2k og da hadde man vært godt på vei til å kjøpe en av de premiene man ikke vant. I tillegg er det ikke sikkert at man engang svarer riktig på samtlige konkurranser.For at det skal svare seg å delta må premien tilsvare 5000 kr per tusende deltaker.

 

har nok ikke ett rødt øre i timen de gangene jeg er her inne å kikker, og de som er her inne i arbeidstiden, så er det arbeidsgiver som taper de pengene, med mindre man er egen sjef. og regner med de som er egen sjef, ikke sitter her å leser når de arbeider.

sannsynligeheten for å vinne noe som helst, er lik null, om man aldri deltar på noe.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...