Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

merkelig "synsforstyrrelse" ...?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Har ikke fjerneste anelse. Men nevn det for øyelegen. Det kan jo være relevant.

 

 

Blir det ikke bra, selv med briller?

Det er jo lov med kjørebriller?

 

Jo, jeg har tenkt på øyelegen, men man må vente minst 1 år for å få time ...

 

Nei, det hjelper ikke med briller eller linser - synet er som det har vært, og kommer forhåpentligvis ikke til å forverres - det er fremtidsutsiktene som øyelegen serverte siste gangen jeg hadde time/undersøkelse

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det der var rart ja, men har hørt lignende før. En i familien min opplevde noe, han slo seg kraftig i hodet når han falt, senere har han ikke trengt å bruke briller.

 

Har hørt om sånne hendelser, men selv har jeg altså ikke gjort noe fysisk eller vært borti hendelser som kan forklare den pussige tilstanden av "ørneblikk"

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva slags kosthold har du? Spiser du mye/bare drittmat, eller sunn/variert kost?

 

Og hvordan er søvn/døgnrytme?

 

Jeg lever helt vanlig, og spiser variert og litt "bondekostaktig" (er 52 år) - det vil si lite junkfood, kanskje av og til at man drikker for meget lettbrus (annenhver dag ca, 0,5 l) Legger meg som regel rundt 2200, og står opp ca 0530 (hver eneste dag) Liker å holde en så naturlig rytme som mulig

 

Kan legge til at jeg ser relativt veldig lite på tv, og skyr spilling og annet "forstyrrende" ... bruker knapt nok telefon, er kanskje litt gammelmodig i levemåten, eller hva man skal kalle det, i dag

 

:)

Lenke til kommentar

Hmm, stusselig. Er nok ikke halvparten av din alder enda, men har selv slitt i perioder der jeg hadde en jobb med et bedritent nattevaktsystem i uker i strekk, med for mye dårlig mat og uregelmessig døgnrytme og søvnmangel. Merket da at etter en stund fikk jeg problemer med å lese og fokusere på ting noen meter fra meg. Skiftet jobb og fikk døgnrytmen på stell samtidig som jeg la om til en bedre kost (mindre brus og snacks) og da ble synet gradvis litt bedre.

 

Slipper hvertfall å fokusere ekstra med øyene når jeg skal lese fra f.eks en tavle nå.

Lenke til kommentar

Om du ikke går til øyelege bør du uansett umiddelbart gå til fastlege som kan sende deg til spesialist RASKT. Så voldsomme og plutselige forandringer i synet kan være tegn på lumske ting som blodtrykksproblemer, diabetes, hjerneslag, hjerneproblemer, kreft, hjerne/øye-infeksjon, inflammasjon av øyenerver eller av iris.

 

Vær så snill å gå til legen sporenstreks!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Om du ikke går til øyelege bør du uansett umiddelbart gå til fastlege som kan sende deg til spesialist RASKT. Så voldsomme og plutselige forandringer i synet kan være tegn på lumske ting som blodtrykksproblemer, diabetes, hjerneslag, hjerneproblemer, kreft, hjerne/øye-infeksjon, inflammasjon av øyenerver eller av iris.

 

Vær så snill å gå til legen sporenstreks!

 

Det er bare noen få måneder siden jeg hadde fullsjekk av hele systemet, og verdiene var helt normale ...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, det er vel det mest fornuftige å gjøre - man har vel litt sånn tendens til å tro at det kan ikke være så farlig å se litt bedre sånn plutselig, men det kan hende at hvis det gikk like langt i andre retningen, og man plutselig var blind as a bat sånn plutselig, hadde nok den telefonen vært tatt for lengst

 

Skal ringe legekontoret i morgen

 

:)

Lenke til kommentar

Det er muskler som styrer linsa som bestemer hvor fokuset er. Det er jo ikke værre enn å bruke synskorrigering hvis du ønsker å kjøre bil.

 

Hvis synet plutselig ble bra har det vel sammenheng med at muskelen slappet av og at det igjen bedret fokuset i forhold til det du normalt opplever. Linsen forandrer seg ikke over natten, og jeg tror heller ikke stavene og tappene dine plutselig bestemmer seg for å blir high definition for en dag.

 

Det er normalt å blir mer langsynt med alderen også.

Lenke til kommentar

Jeg synes det hørtes litt urovekkende ut. Det høres rett og slett ut som om det har oppstått ett eller annet press eller hevelse som har klemt mot øyet og kanskje dermed ført til at fokuseringen har blitt bedre. Uansett tror jeg det kan være lurt å få en leges mening.

Lenke til kommentar

Jeg hadde meg en prat med øyelegen for noen måneder siden, og i følge henne var det ingen mulighter for å bedre eksisterende syn. Hverken operasjoner, linser eller annen teknologi. Jeg måtte leve med de øya jeg har, var konklusjonen hennes. Angående alder og den typen endringer, så mente hun at det ikke ville skje i mitt tilfelle. Det du nevner med å konsentrere seg om å slappe av, er noe jeg titt og ofte forsøker, og har gjort det så lenge jeg kan huske, uten at det har betydd noe merkbar endring i synsoppfattelsen. Den enste endring jeg får til, er å lage "kineserøyne", og da kan jeg i korte øyeblikk få "glimt" av bedre syn, men det har jeg hørt at har sin naturlige forklaring, uten at jeg husker den forklaringen konkret.

 

Nei, det var dette at det skjedde så plutselig - det er så rart. Og jeg var helt våken og normal - hadde hatt en tur å trent litt, litt middag, så litt sludring på nett, åsså bare plutselig var ørneblikket på plass

 

Men de timene hvor jeg faktisk kunne se alt på hd-skjermen, var en hyggelig opplevelse - det fikk meg til å føle meg ganske så moderne, for en stakket stund ;)

 

Edit: glemte å få med at jeg har ganske så skjeve hornhinner

 

Sånn jeg leser det du skriver, med mindre du hallisunerer så må det vel være mulig å forbedre synet. Det du selv legger fram ang. nærsynthet og skjeve hornhinner stemmer jo ikke helt overens med hva en fagperson ville uttalt seg om. Hadde f.eks du hatt innsnevring av synsfletet eller grå stær eller noe annet fysiologisk så hadde det hengt mer på greip.

 

Skjeve hornhinner kan korrigeres med briller, og kan enkelte ganger korrigere det med linser også.

Nærsynthet ditto.

 

Kanskje høre med personen som gikk ut med dette om begrunnelse for uttalelsen, for det virker ikke som vedkommende har forklart årsaken godt til deg i forhold til det du selv beskriver som problemstillingen.

Lenke til kommentar

Kort og godt - be om en second opinion !?

Før jeg ble henvist til øyelegen, så fikk jeg synet sjekket hos en optiker her i byen, og hun mente å se antydning til grå stær på det ene øyet. Øyelegen fant ikke den samme indikasjonen

 

Ellers må jeg si at det er ikke så lett å spørre ekspertisen når man sitter der, spesielt når man vet for lite selv. øyelegen har forøvrig et godt rykte på seg, men det inkluderer neppe ufeilbarlighet.

 

Når man går ut med en påstand om at det ikke er noe å gjøre med det så synes i alle fall jeg at det bør begrunnes godt.

Da har du i alle fall en mulighet til ta med deg noe konkret til en second opinion om man ønsker.

Sånn du legger fram saken så virker det i alle fall litt ullent om hva som egentlig er greia.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg i alle fall bedt om en begrunnelse.

 

Uansett hvor dyktig man er så er det kliss umulig å vite alt, fordi mengden informasjon er massiv og det stadig kommer mer. Det går også an å ta feil.

Husker det skjedde meg en gang på 80-tallet :green:

 

Det som er rett å si er at vedkommende ikke kan gjøre noe for deg etter sine vurderinger, og at vedkommende ikke kjenner til andre måter å vurdere utbedring på.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Det som er rett å si er at vedkommende ikke kan gjøre noe for deg etter sine vurderinger, og at vedkommende ikke kjenner til andre måter å vurdere utbedring på.

 

Nå fikk jeg bare en muntlig fremstilling av øyelegen ... bør jeg be henne om å dokumentere undersøkelsen/resultatet? Har hun plikt til å gi meg dette, eller går den informasjonen direkte til min fastlege, slik at jeg kan henvende meg dit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...