Gå til innhold

Koble Macbook Air til til Airport express, hvilken kabel skal jeg bruke?


Anbefalte innlegg

Skal sette opp Airport Express med en Macbook air, men sliter med å få kontakt trådløst så jeg skal nå prøve med kabel.

 

Noen som vet hvilken type (nettverks?) kabel jeg trenger for å koble disse 2 enhetene sammen?

 

http://cdn.thetechjournal.com/wp-content/uploads/images/1108/1312458969-apple-macbook-air-mc965lla-133inch-laptop-2.jpg

 

http://images.macnn.com/macnn/news/0803/18-airport-2.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle ukonfigurerte AirPort-enheter oppretter et ubeskyttet trådløst nettverk man kan koble seg på for å konfigurere enheten. Du må koble deg til nettverket som AirPort-enheten kaster ut, så åpner du AirPortverktøyet/AirPort Utility som er installert på alle Apple-maskiner. Om du nå allikevel skulle ville koble til med kabel, trenger du bare en helt standard nettverkskabel, og et ethernet til Tunderbolt-adapter, evt. et ethernet til USB-adapter.

Lenke til kommentar

Hele grunnen til at jeg ønsker å bruke kabel er at jeg ikke får kontakt uten kabel, og har hørt at med kabel får man kontakt med en gang.

 

Her er greia: Den (AEn) blinker fortsatt gult etter jeg restartet den ved å holde inne knappen noen sekunder. Det jeg gjorde da var å bare trykke "neste" for å fortsette "uten internett forbindelse" (se vedlagte bilder), kom ingen vei med dette. Det jeg fant ut da var at det hadde blitt opprettet et eget nettverk under konfigurasjonen, dette nettverket (mittnavns_wifi_nettverk) er uten internettsforbindelse, så jeg byttet tilbake til standar nettverket som jeg bruker ellers, og da fikk jeg naturlig nok nett-forbindelse igjen, men alikevel står den bare å søker og søker.. (se vedlagt skjermbilde, med grønt lys).

 

Forslag til hva det kan være som er galt, evt hva jeg kan gjøre? En enkel steg-for-steg liste kanskje?

post-216210-0-14157400-1363524725_thumb.jpg

post-216210-0-29935500-1363524726_thumb.jpg

post-216210-0-48864500-1363524727_thumb.jpg

post-216210-0-76442300-1363524728_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hele grunnen til at jeg ønsker å bruke kabel er at jeg ikke får kontakt uten kabel, og har hørt at med kabel får man kontakt med en gang.

 

Her er greia: Den (AEn) blinker fortsatt gult etter jeg restartet den ved å holde inne knappen noen sekunder. Det jeg gjorde da var å bare trykke "neste" for å fortsette "uten internett forbindelse" (se vedlagte bilder), kom ingen vei med dette. Det jeg fant ut da var at det hadde blitt opprettet et eget nettverk under konfigurasjonen, dette nettverket (mittnavns_wifi_nettverk) er uten internettsforbindelse, så jeg byttet tilbake til standar nettverket som jeg bruker ellers, og da fikk jeg naturlig nok nett-forbindelse igjen, men alikevel står den bare å søker og søker.. (se vedlagt skjermbilde, med grønt lys).

 

Forslag til hva det kan være som er galt, evt hva jeg kan gjøre? En enkel steg-for-steg liste kanskje?

 

Drop macen og bruk vanlig pc. Da trenger du ikke overgang. Airport verktøyet finnes for windows også.

 

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at TS bruker MAC og har ingen planer om å gå tilbake til PC..

 

Noen forslag som ikke innbærer bytte av datamaskin?

 

Noen som har bilder av den type kabel/overgang jeg evt trenger?

 

..Lurer jo egentlig også på hvorfor jeg ikke får dette til trådløst da :/ Trodde det skulle være en enkel sak å innstallere :/

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at TS bruker MAC og har ingen planer om å gå tilbake til PC..

 

Noen forslag som ikke innbærer bytte av datamaskin?

 

Noen som har bilder av den type kabel/overgang jeg evt trenger?

 

..Lurer jo egentlig også på hvorfor jeg ikke får dette til trådløst da :/ Trodde det skulle være en enkel sak å innstallere :/

 

Jeg kan gjerne hjelpe, men nå forstår jeg ikke helt problemstillingen. Du trenger riktig kabel og adapter for å få kontakt med boksen, men på posten din over har du jo kontakt med utstyret?

Lenke til kommentar

Jeg kan gjerne hjelpe, men nå forstår jeg ikke helt problemstillingen. Du trenger riktig kabel og adapter for å få kontakt med boksen, men på posten din over har du jo kontakt med utstyret?

 

Hei og takk for svar :)

 

Bildene vedlagt over tok jeg sist gang jeg prøvde. Så vidt jeg husker så fikk jeg ikke nettforbindelse når jeg valgte det nettverket AE enheten kastet ut, så jeg switchet over til mitt vanlige nettverk, men da ble den bare stående å søke og søke ("fant ingen konfigurerte base stasjoner").

 

Er det meningen man skal være "på nett" når man velger det "ny opprettede" nettverket? Det funket ialfall ikke (som du ser av bildene).

 

Det var derfor jeg tenkte at en kabel ville funke bedre..

 

Er du med?

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at TS bruker MAC og har ingen planer om å gå tilbake til PC..

 

Noen forslag som ikke innbærer bytte av datamaskin?

 

Noen som har bilder av den type kabel/overgang jeg evt trenger?

 

..Lurer jo egentlig også på hvorfor jeg ikke får dette til trådløst da :/ Trodde det skulle være en enkel sak å innstallere :/

du trenger bare låne maskin til du har satt det opp. Så lenge din ae er konfigurert slik at den ikke komuniserer med din mac må du bruke ledning. Dette skjer hvis ae har krypteringer og innstillinger som ikke er standard og som macen ikke kan bruke..

 

Nettverkskabel er da det eneste som virker. Tok meg 3 min på min første ae etter å ha satt feil innstillinger første gang. Ta ae med til et eplehus å få de til å resette den så virker det trådløst etterpå!

Endret av rillto
Lenke til kommentar

du trenger bare låne maskin til du har satt det opp. Så lenge din ae er konfigurert slik at den ikke komuniserer med din mac må du bruke ledning. Dette skjer hvis ae har krypteringer og innstillinger som ikke er standard og som macen ikke kan bruke..

 

Nettverkskabel er da det eneste som virker. Tok meg 3 min på min første ae etter å ha satt feil innstillinger første gang. Ta ae med til et eplehus å få de til å resette den så virker det trådløst etterpå!

 

Men det er jo macen jeg skal bruke senere (streame spotify fra mac til ae--> lyd ut fra docing som er koblet til AE). Må jeg ikke da bruke mac til oppsett/konfigurering i forkant? (hjelper vel ikke å sette opp med Windows PC hvis det er mac en skal bruke senere?)

 

Lurer også på , når det gjelder restart av AE, dette gjorde jeg bare selv med en binders.. trenger vel ikke ta den med til et eplehus, eller?

Lenke til kommentar

Du har jo ikke nettforbindelse på ae ruteren din så du må fikse den først. De gule prikkene i første bilde betyr at det ikke er kontakt med nettet.

 

Siden du ser disse bildene er macen i kontakt med ae boksen. Velg rediger og still den tilbake til fabrikk innstillinger så retter den alt av seg selv. Da må du bare lage navn og ny kode så er det oppe å går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...