Gå til innhold

Nedward

Anbefalte innlegg

Jeg har ganske plutselig fått en del mer penger på bok enn jeg normalt har og lurer på hva jeg burde gjøre med dem på delvis kort sikt (1 til 2 år). Det er snakk om 50 000 kr. Akkurat i dag står pengene på en sparekonto som med 1,4% rente i Nordlandsbanken, som jeg syns er ekstremt ugunstig mtp. på avkastning.

 

Jeg ser det finnes ganske mange alternativer til sparing, men jeg er usikker på hva som er gunstig på et perspektiv på 1 til 2 år. Dog kan det jo godt hende det blir stående enda lengre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er om du har råd til å miste de.

Hvis nei så er høyrentekonto med begrenset uttak best.

 

Alt annet vil ha risiko i seg og du kan sitte igjen med 0 eller 90.000

Slik sparing tar ofte også litt tid, de må kunne stå 2-3 ganger så lenge og tåle opp til flere nedturer hvor de bare er verdt 20K

 

Hva med microlån?

For eks maks kr 1000 du låner til venner, betales ned innen 60 dager og da skal du ha 1500kr.

 

Samme som for eks https://folkia.no/ , men der mener jeg det er 30 dager.

Endret av War
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om du har råd til å miste de.

Hvis nei så er høyrentekonto med begrenset uttak best.

 

Alt annet vil ha risiko i seg og du kan sitte igjen med 0 eller 90.000

Slik sparing tar ofte også litt tid, de må kunne stå 2-3 ganger så lenge og tåle opp til flere nedturer hvor de bare er verdt 20K

Er inneforstått med risikoen aksjefond og aksjer innebærer. Er vel egentlig ute etter erfaringer fra andre som har prøvd dette. Dog er det vel rimelig rett fram uansett.

 

Noen som har et spesielt produkt å anbefale kanskje?

 

Hva med microlån?

For eks maks kr 1000 du låner til venner, betales ned innen 60 dager og da skal du ha 1500kr.

 

Samme som for eks https://folkia.no/ , men der mener jeg det er 30 dager.

Hadde aldri stolt på en venn som trenger ett "hastelån" på 1k og er desperat nok til å betale med 50% rente :p

Ikke sant... Jeg er kanskje den kjipeste vennen man kan ha. Jeg låner ikke bort penger til andre enn familie fordi jeg ikke gidder å bli uvenner med noen pga. en tusenlapp.

Dessuten får slik virksomhet bare problemer med skatten osv. kan bare sette inn flere titalls tusen som kommer fra løse lufta og kjenner ikke at jeg er så gira på å drive manuell rapportering av renteinntekt.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Med 1-2 års horisont er det høyrentekonto som er det tryggeste, men du bør flytte pengene til en bank med bedre rente. Ikke alle banker gir bra rente på såpass små beløp som 50k, men f.eks yabank gir 3,4% på slike innskudd.

 

Du kan selvsagt få bedre avkastning, men da må du være villig til å risikere å tape deler av beløpet.

 

Hvis du vil ta en moderat risiko kan du f.eks sette pengene i et kombinasjonsfond som KLP kombinasjon. Da vil du sannsynligvis få bedre avkastning enn bank, men du får ingen garanti.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Stemmer, men det er ikke all verden du tjener i løpet av ett år i renteinntekter (1758 kr), men det er nå i hvert fall litt, og helt risikofritt.

Med tanke på at det tar kanskje 15 min å opprette en bankkonto og flytte over pengene til den nye kontoen, så vil det være de mest lettjente pengene mange kan gjøre.

Lenke til kommentar

Tja?

50K - inflasjon -28% skatt på kapital-avkasting gir ingen større mening i dag.

Som sagt, BSU gir mest..

Ja, men om du skal ta ut pengene om to år (som det altså står i førsteinnlegget) så kan du ikke bruke BSU. Du må sannsynligvis betale tilbake skattefradraget, eller som et minimum gå glipp av veldig mye senere BSU-fradrag (når du tar ut penger fra BSU kan du ikke sette inn mer der).

Lenke til kommentar

Ja, men om du skal ta ut pengene om to år (som det altså står i førsteinnlegget) så kan du ikke bruke BSU. Du må sannsynligvis betale tilbake skattefradraget, eller som et minimum gå glipp av veldig mye senere BSU-fradrag (når du tar ut penger fra BSU kan du ikke sette inn mer der).

Jeg tar ikke ut pengene fra BSU¨en min før jeg fyller 34 år. Lar de pengene stå der med god rente. Jeg tror også at sparebeløpet vil bli hevt etterhvert, ergo vi kan spare og få mer i fradrag.

 

Det er ikke lov til å opprette en BSU konto mer enn en gang. Derfor kan du ikke ta ut pengene etter 2 år og fortsette å spare i BSU. Om du skulle ta ut pengene så må de brukes til bolig, om ikke er det vell noe fradrag du skylder Jens og co.

Lenke til kommentar

Skulle kanskje skrevet det i første innlegg. Jeg sparer allerede i BSU, 1667 pr. mnd. så jeg ser ikke helt den store fordelen med å stappe 50k inn der i en smell. Jeg taper ca. 1% rente ved å ikke gjøre det samt at jeg har uansett pengen tilgjengelig ved boligkjøp. Sett at jeg plasserer de på en annen konto og bruker av disse pengene til å spare BSU i framtiden (hvis den økonomiske situasjonen endrer seg) så tjener jeg mye mer på det enn å ta alt nå.

 

Jeg opprettet en konto hos sparesmart.no, dem har 3,55% rente fra første krone og krever ikke noe kundeprogram eller lignende. Ingen begrensninger på uttak og har nettbank. Kostnadsfritt. Så i ettertid at SVEA Finans var best med 3,65% men det får bare være.

 

 

Tja?

 

50K - inflasjon -28% skatt på kapital-avkasting gir ingen større mening i dag.

 

Som sagt, BSU gir mest..

 

:)

Når du sier det slik så innser jeg at et fond med 10% avkastning på to år faktisk er dårligere enn 3,55% rente. Tenkte faktisk ikke på at det var skatt på avkastningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...