Gå til innhold

Kommentar: ? Det er programvaren som er viktig, ikke telefonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Maskinvaren er det bare nerdene som bryr seg om likevel.

Godt mulig at maskinvaren har liten effekt i markedsførings sammenheng, men maskinvaren er allikevel en viktig faktor i sluttresultatet. Det er maskinvaren som danner grunnlaget for hva du kan få til med programvaren, resultatet blir en sum av begge deler.

 

Produsenten som får til det resultatet flest mulig vil ha er "vinneren".

 

God programvare + dårlig maskinvare = fail.

Dårlig programvare + god maskinvare = fail.

God programvare + god maskinvare = suksess.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Kan vell si meg tildels enig med kommentaren, problemet med TouchWiz, Sense og alt mulig du får til Android som gir deg "utvidet funksjonalitet" er at det gjør at du gjerne må vente ditto lenger på å få reelle, gode Android oppdateringer effektivt.

 

Tar da mye heller ren Android ROM, får oppdateringene iløpet av noen dager etter at Google legger dem ut enn det å kjøre disse custom skallene til produsenten som gjerne betyr at du må vente månedsvis på å få de siste Android oppdateringene fra Google, samtidig som de forskjellige produsentene er fantastisk flinke til å ignorere de fleste forbedringer som Google måtte komme med på UI-fronten så din Android 4.2 telefon har et UI som minner skremmende mye på Android 2 / 3 osv osv..

 

 

Må da være mulig å få til noe ala det samme som Microsoft har gjort det med Windows Phone 8, hvor produsenter som HTC og NOKIA kan komme egne unike features til sine telefoner, samtidig som de mottar systemoppdateringer mer eller mindre umiddelbart.

 

 

Er jo utrolig synd at eventuelle maskinvareoptimaliseringer Google leverer via nyere Android versjon, som virkelig kan komme krafttelefoner som Galaxy S4 til gode lar vente på seg, samtidig så blir jo gjerne støtten for telefonen din sløyfet langt tidligere enn hva som strengt tatt er nødvendig på denne måten.

 

 

Nå var ikke alt for mye av disse eksklusive funksjonene så alt for mye å skryte av, samtidig som Samsung ikke er videre kjent for å være spesielt gode på programvare når vi tenker tilbake på telefoner de leverte før Google kom med Android som har vært en gullgruve for Samsung som mobilselskap, ser vi på Smart-TVene deres for eksempel så er baktanken gjerne god, men utføringa står overhode ikke i stil med choppy ytelse og en rekke funksjoner som rett og slett ikke holder mål og heller minner om Pre-Alpha stadie.

 

 

Men dette er kanskje det de må rette markedsføringen på når selskaper som Sony og HTC pusher på med litt mer unik og god maskinvare på punkter hvor Samsung seiler litt akterut for øyeblikket?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
– Det er programvaren som er viktig, ikke telefonen

Telefonen er viktig, akkurat som programvaren er det. Min neste telefon bør blant annet ha både et knallbra kamera, knallbra skjerm og knallbra programvare. Programvaren som passer meg best har jeg funnet: Ubuntu for Phones, nå gjelder det bare å finne en passende maskinvare å kjøre det på.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Unik programvare er viktig, men ikke for sluttbrukeren. Unik programvare er viktig for markedsføring og salg for at selgere skal kunne ha ankepunkter for at "derfor skal du kjøpe Galaxy S4 fremfor One/Xperia Z".

 

At man kan ta bilder med begge kameraene er flott og fint. Men, hvor ofte står du faktisk foran eiffel tårnet (eksempelet til samsungs norske representant) og har behov for det?

 

S3 var vel den første S telefonen som inneholdt disse gimmick funksjonene og som eier av en slik telefon må jeg si at jeg kun har brukt de en eneste gang. Jeg så hva det var, fant ut at de var totalt unyttige, og slo de av. Det som heller burde være fokusert på er gode nytte-apps og standardapps som kalkulator, kalender, dialer, sms osv. Gimmickfunksjonene gjør at telefonen selger, men det gjør den ikke til en bedre telefon!

Lenke til kommentar
Maskinvaren er det bare nerdene som bryr seg om likevel.
Godt mulig at maskinvaren har liten effekt i markedsførings sammenheng, men maskinvaren er allikevel en viktig faktor i sluttresultatet. Det er maskinvaren som danner grunnlaget for hva du kan få til med programvaren, resultatet blir en sum av begge deler.Produsenten som får til det resultatet flest mulig vil ha er "vinneren".God programvare + dårlig maskinvare = fail.Dårlig programvare + god maskinvare = fail.God programvare + god maskinvare = suksess.

I så fall, hvordan lyktes Apple med iPhone, etter 3Gs?

Lenke til kommentar

I så fall, hvordan lyktes Apple med iPhone, etter 3Gs?

 

Design og byggekvalitet er endel av maskinvaren. Unibody aluminium, lavere vekt, høyere piksel tetthet og langt bedre kalibrert skjerm er jo noe som trekker opp for mange. Langt bedre innebygget lydforsterker / DAC, bedre grafikkytelse og en CPU som yter like godt, om ikke bedre i syntetiske tester samtidig som det sluker mindre batteri er også noe folk finner positivt.

 

 

iPhone 5 står ikke akkurat tilbake for Galaxy S3 når det kommer til maskinvare, spørsmålet blir hellet om du foretrekker iOS eller Android, om du foretrekker 4,7" stor skjerm eller en 4,0" skjerm, om du foretrekker godt sortnivå og et urealistisk fargespekter iform av AMOLED med Pentile kontra ikke fult så bra sortnivå men en topp kalibrert LCD med høy farge gamut.

 

iPhone vil nok fortsette å selge i bøtter og spann av flere årsaker:

 

#1: Det er mange som faktisk foretrekker iOS over Android

#2: Mange finner fremdeles iPad som det beste valget innen nettbrett, som gjør at det å kjøre en telefon med iOS med tanke på kjøp av apps osv mer logisk.

#3: Ikke alle er villige til å gå opp på 4,5"++ store telefoner for å en toppmodell. Det er jo per i dag knapt en eneste telefon med relevant maskinvare som er under 4,5" med Android.

#4: Det er visse fordeler med iPhone maskinvaren som trekker dem til iPhone kontra andre modeller (om det så måtte være lydkvalitet, byggekvalitet, design, størrelse, hva enn det måtte være.. Kanskje en kombinasjon av flere?)

#5: En del kjøper iPhone, fordi det er iPhone og det er det de vil ha.

Lenke til kommentar
Maskinvaren er det bare nerdene som bryr seg om likevel.
Godt mulig at maskinvaren har liten effekt i markedsførings sammenheng, men maskinvaren er allikevel en viktig faktor i sluttresultatet. Det er maskinvaren som danner grunnlaget for hva du kan få til med programvaren, resultatet blir en sum av begge deler.Produsenten som får til det resultatet flest mulig vil ha er "vinneren".God programvare + dårlig maskinvare = fail.Dårlig programvare + god maskinvare = fail.God programvare + god maskinvare = suksess.

 

Tja, stort sett enig, bortsett fra at

 

"God programvare + dårlig maskinvare" != fail dersom programvaren er god nok. Dersom programvaren er optimalisert nok vil den flyte godt på dårlig maskinvare. Det finnes selvsagt en grense på hvor dårlig maskinvare det går på, men. Android er ikke lettkjørt, derfor kreves kraftig hardware.

 

Lenke til kommentar

Jeg har merket at det går lenger og lenger mellom hver gang jeg leser noe spennende på amobil.no, og nå tror jeg at jeg forstår hvorfor. Tiden når en ny prosessor i mobilen betydde betydelig forbedret opplevelse er over (eller ihvertfall midlertidig død). Før betydde en "litt raskere prosessor" mindre lag i brukeropplevelsen, men de fleste mobiler kjører nå flytende uansett. En litt raskere prosessor merkes ikke lenger på samme måte som før. De hardwaremessige forbedringene vi ser i mobilene er for små og forutsigbare. Konkuransen i toppen er også så stor at det nesten ikke finnes forskjell mellom de fem beste mobilene på markedet. Dette gjør mobilnyheter kjedelige.

 

At produsenter som Samsung bruker mye tid på å skryte av software syntes jeg understreker dette poenget. For min del er dessverre gimmicker i softwaren uinteressant. Noen av finessene GS4 har å by på virker morsomme, mens andre virker bare potensielt irriterende. At GS4 pauser videoer når jeg ser vekk er ganske enkelt ikke nok til at jeg får lyst å betale 4-5000 kr for en ny mobil.

 

På tre år har det ikke blitt laget noe som virkelig har vekket interessen hos meg. Konsekvensen av dette er at jeg ikke har kjøpt en ny mobil siden 2010, og jeg ser heller ikke poenget med å kjøpe en før den gamle blir ødelagt. Jeg håper en av produsentene snart vekker lidenskapen og "må-ha-følelsen" ved å presenterer et produkt med noe mer enn umerkelige ytelsesforbedringer, stadig større skjerm og kjipe softwaretriks.

 

Kanskje satsing på et nytt og spennende OS (Ubuntu eller Windows eller Mozilla?) er det som skal til.

Endret av LordErik
Lenke til kommentar

Etter min mening er Touchwiz helt smakløst når det kommer til design. Grensesnittet hos Googles Nexus, derimot, er mer behagelig å bruke og se på. Om Samsung bare hadde kjørt det samme som Nexus, ville flaggskipet fra Sør Korea fått raskere oppdateringer og en bedre opplevelse i bruk. Det er greit at Touchwiz har noen nye funksjoner som kan stoppe filmen når du ikke ser på skjermen, men la oss bare innse at vi heller vil trykke på pause til fordel for lenger batteritid.

 

Samsung treffer heller ikke blinken når det kommer til hardware. Det er flott at det nye kameraet ser bra ut, men den gode gamle kameratasten på siden av telefonen savner jeg fortsatt. Når de varmet oss kraftig opp med ''Ready 4 the next big thing'', hadde de fleste av oss håpet på et nytt design. Om de har skvist inn 300 eller 400 spiller heller ingen rolle for meg. Det er en ting alle smarttelefoner har til felles med i dag - dårlig batteritid. Om Samsung hadde følgt de tingene over, i tillegg til å revolusjonere batteriet, ville de enkelt og greit ha revolusjonert smarttelefonen.

Lenke til kommentar

Kanskje satsing på et nytt og spennende OS (Ubuntu eller Windows eller Mozilla?) er det som skal til.

 

Det er mine tanker også. Jeg har hatt Android egentlig sammenhengende fra 2010 (2x HTC + SGS3), kun avbrutt av et halvår med WP7, men kan godt tenke meg å prøve WP8 etter Blue oppdateringen, men jeg venter nok en stund til på neste batch/generasjon med WP modeller siden jeg ikke ble helt overbevist av f.eks 920, Ativ S eller 8X.

 

Uansett tror jeg nok at mobilmarkedet vil bli mer og mer preget av forskjellige operativsystemer i tiden fremover, snarere enn iOS vs. Android, siden jeg tror veldig mange fra begge leire føler seg mer enn modne nok for en miljøforandring. Og når det kommer til brukeropplevelsen av selve OSet er det store forskjeller på de tre, mens det innad innen hvert enkelt OS er særdeles få og marginale forskjeller mellom produsentene av telefoner med samme OS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som har holdt Xperia Z og føler at den har en noe blass skjerm?

Har Xperia V og den er kanskje litt blass på full lysstyrke. Har den ca. aldri på 100%, så har ikke så mye å si for min del, og vil ikke si at det er noen dealbreaker om du gjør det heller tbh.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...