Gå til innhold

Genmodifiserte organismer i landbruk


  

19 stemmer

  1. 1. For eller imot Genmodifiserte organismer i landbruk og det norske marked?

    • For
      14
    • Mot
      5
    • Ingen mening
      0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du benytte genmodifiserte organismer, og du kan gjerne gi meg et eksempel på et dyr, plante, ja.. og en egenskap som du vil ha endret..? :)

 

Vi ville finne ut noe om hva dette egentlig, hvilke metoder som brukes og konsekvenser det kan føre til, både negativt og positivt. Går for det meste i teori, så all informasjon om dette kan være nyttig!

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du benytte genmodifiserte organismer, og du kan gjerne gi meg et eksempel på et dyr, plante, ja.. og en egenskap som du vil ha endret..? :)

 

Et eksempel er genmodifisert laks(eller annen oppdrettsfisk). Vi har klart å genmodifsiere en laks slik at den vokser mye fortere (spleiset inn et gen som gjør at laksen kan vokse om vinteren, noe "naturlig laks" ikke gjør). Nå har de riktignok også spleiset inn gener som gjør at alle genmodifiserte laks er hukjønn, og at 99% av dem er sterile

 

Problemet med dette, er de katastrofale følgene en vil se dersom, mot alle odds, en genmodifiserte laks klarer å spre genene sine etter å ha rømt. Dette kan i verste fall ødelegge genbassenget til den naturlige laksen ved å spre genet for vintervekst. Det er jo så klart en grunn til at naturlig laks har via naturlig utvalg utviklet egenskapen for å ikke vokse om vinteren, av grunner som f.eks mindre mat osv.

 

Dersom denne egenskapen ble vannet ut, vil man kunne se en kraftig reduksjon av lakse-populasjonen, noe som også påvirker næringskjedene/næringsnettet som laksen er en del av. (altså mer produsenter og mindre rovdyr(havørn, bjørn osv).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et eksempel er genmodifisert laks(eller annen oppdrettsfisk).

Snakker du her om avl, eller mer avansert form for genmodifisering? Ikke det at måten det er oppnådd spiller noen rolle så lenge det er den samme genetiske endringen som er resultatet, men jeg trodde ikke genmodifiserte organismer var godkjent for kommersiell bruk i Europa.

Lenke til kommentar

Snakker du her om avl, eller mer avansert form for genmodifisering? Ikke det at måten det er oppnådd spiller noen rolle så lenge det er den samme genetiske endringen som er resultatet, men jeg trodde ikke genmodifiserte organismer var godkjent for kommersiell bruk i Europa.

Det er snakk om avl. Det ble gjort av et amerikansk firma (tror jeg), men så langt tror jeg ikke det har blitt godkjent i noen land. Men mener det var snakk om at USA skulle godkjenne bruk av det.

 

Det er såklart vanskelig dette med lovgiving av GMO, da et land kan ikke bare bestemme at alle land skal/ikke skal importere/eksportere GMO. I dag er det veldig vanlig med f.eks genmodifiserte tomater, ris, korn (raps spesielt) og mais.

Lenke til kommentar

Det er snakk om avl. Det ble gjort av et amerikansk firma (tror jeg), men så langt tror jeg ikke det har blitt godkjent i noen land. Men mener det var snakk om at USA skulle godkjenne bruk av det.

 

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/01/30/har-konstruert-genmodifisert-laks-som-vokser-dobbelt-sa-fort

 

Viktig å huske forskjellen mellom genmodifisering og avl ;)

 

Lakseoppdrett i Norge:

På 1970-talet ble laks samlet inn fra 40 norske elver for å avle fram dagens oppdrettslaks. Oppdrettslaksen har ingen gener som villaksen ikke har, men den har andre egenskaper som raskere vekst, senere kjønnsmodning og større sykdomsmotstand. Oppdrettslaks og villaks er dermed forskjellige sett ut fra hvor godt tilpasset de er miljøet de lever i.

http://www.laks.no/Informasjon/Artikler/Oppdrettslaks-og-villaks-har-samme-opphav/

 

 

Er for GMO av planter så lenge man har "kontroll" på dem. Når det gjelder dyr, kan det bli problemer med dyrevelferd (noe jeg synes er viktig).

Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk GMO ikke av helseårsaker men fordi det medfører patent på gener. GMO er greit hvis det er open-source, creative commons.

 

Jeg vil ikke ha noe av at jeg kan bli tiltalt for piratkopiering hvis jeg planter noen frø fra en paprika jeg har spist, eller at bønder får erstatningsplikt fordi naboens kornslag har spredd seg med vinden inn i deres avling.

 

I USA og andre steder i Østen (ris) kjører Monsanto og andre hardt på det der, og det er helt på trynet at en bonde ikke skal få spare såkorn av egen avling fordi en eller annen eier rettighetene til gen-konfigurasjonen.

 

I tusenvis av år har bønder gjort det, og det er brukt metoder og makineri til såkornrens i generasjoner. I det siste har produsenter av sånt maskineri, og såkornrensere i USA, i økende grad blitt trukket for retten for oppfordring til og tilrettelegging av piratkopiering, som om de var reneste Pirate Bay.

Endret av sofokles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...