Gå til innhold

Hadde dette vært mulig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og ellers kan man jo putte en liten skjerm på bakstykket, så den kan brukes både med og uten nettbrett/telefon (batteriet på den stakkars mobilen blir nok litt tynt hvis det skal drive både telefon og kamera), gjerne med en litt større sensor enn stusselige crop-sensorer, og så har man denne lille røveren (evt "en av disse tre røverne").

 

 

Edit: (nok poster nå) - hva med Leica + iPhone?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Og ellers kan man jo putte en liten skjerm på bakstykket, så den kan brukes både med og uten nettbrett/telefon (batteriet på den stakkars mobilen blir nok litt tynt hvis det skal drive både telefon og kamera), gjerne med en litt større sensor enn stusselige crop-sensorer, og så har man denne lille røveren (evt "en av disse tre røverne").

 

Tror jeg tar en av hver av dem, så har jeg litt fleksibilitet. Blir jo bare en bagatell av 700 000,- eller så. Må vel gå an å få kvantumsrabatt?

Lenke til kommentar

Det likner litt på WVIL, bortsett fra at jeg ville verken ha prosessor eller batteri i enheten, og den skulle kunne brukes med envher telefon/nettbrett, ikke bare med en dedikert enhet.

 

Men jeg ser absolutt begrensningen i batterikapasitet. Det er også fullt mulig at prosessoren må være svært spesialtilpasset foto-oppgavene for at den skal bli rask nok, og at en app på toppen av den veldig generell CPU vil bli alt for tregt. Det var vanskelig å undersøke dette nærmere i natt.

Litt pinlig å innrømme, men jeg er faktisk ikke tilkoblet nettet i søvne :-)

Lenke til kommentar

Litt pinlig å innrømme, men jeg er faktisk ikke tilkoblet nettet i søvne :-)

 

Det kan vi fikse,men det kan bli litt kjedelig og lese postingen din da :)

 

 

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZgjespZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZgjespZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZz

 

Lenke til kommentar

Alt dette er mulig. Det har dog ingenting for seg å outsource prosessoren, du må uansett ha en form for kontroller til å styre sensoren og grensesnittet mot telefonen, og ingen eksternt tilgjengelige grensesnitt på telefonen er i nærheten av å være raske nok til at telefonprosessoren kan gjøre jobben på kamerasiden.

 

Lignende moduler finnes i rikt utvalg til industrielt bruk. Det er bare ett spørsmål om å spesifisere fatning+sensor+grensesnitt for å få lagd ett produkt som fungerer slik du skisserer. Ikke noe hokus-pokus om du har ressursene til å betale for utviklingen.

 

Hilsen kameraingeniør :)

Lenke til kommentar

Tusen takk, Ventle. Det var omtrent som jeg trodde.

Det fungerte helt supert i natt. Jeg aner ikke ha som har skar seg i dag morges, men noe må det ha vært.

Det ble uansett en artikkel på Fotomagasinet.no av det, en liten diskusjon her, og jeg er litt klokere. Jeg skal informere underbevisstheten min, neste gang jeg er i kontakt med den.

 

Nautica: Jeg tror vi venter litt med den online-tjenesten :-)

Lenke til kommentar

La oss si 16 MP oppløsning og 12 bit pr piksel. Da har vi 24 MB data, tapsfri komprimering opp til 2:1 er mulig. Da har vi 12 MB pr bilde. WIFI på 150 Mbit/s er vanlig i dag, da vil det ta ca 1 sekund å overføre et bilde med tapsfri overføring.

 

Min telefon som ikke er topp kan kjøre ca 5 milliarder instruksjoner pr sekund, det vil si at man kan kjøre over 300 instruksjoner pr piksel og fremdeles holde følge med overføringen sånn at bildet er ferdig behandlet når oveføringen er ferdig.

 

Det er ingenting i veien for å overføre et kraftigere komprimert bilde først sånn at man kan kan begynne å jobbe med det helt uten tidsforsinkelse, men men litt lavere kvalitet enn det ferdige bildet vil ha.

 

Det er på grensen til å være praktisk i dag og vil antakelig være praktisk når man har greid å tenke igjennom alle tingene og begynt på designdetaljene.

 

Du burde tenke litt videre på å ha forskjellige kamerahoder optimalisert for forskjellig bruk, sort hvitt, astronomi osv. Og designe fatningen sånn at man kan lage adaptere for alle mulige objektiver.

Lenke til kommentar

Drømmekamera. Ikke dårlig drøm kan jeg tenke meg. Siste drøm jeg hadde om foto så drømte jeg at jeg lå på rygg og fotograferte noen tegninger av elefanter i taket over gata. Også kom det en dame og avbrøt meg og spurte om jeg hadde sett to vardøværinger på motorsykkel.

..

mulig dette ble OT, unnskyld for det.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Det er vel kameradrømmer du tenker på, pybalto ;) Ikke et drømme-kamera ...

 

Dette er vel en variant av Ricoh sitt konsept; men enda mer nedstrippet. Jeg vil nok ha noe prossesering og minne i sensor-modulen; det å bruke et nettbrett til brukerinterface vil gi en god del interessante muligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...