Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Som kanskje flere har oppdaget er D7100 tilgjengelig i butikkene nå. Fikk eget hus i hus :) 13.3 fra Japan Photo. Har så vidt fått tittet på det og har ingen erfaringer å komme med ennå.

Pdf-manualen er tilgjengelig hos Nikon

 

Du finner den her: D7100 under Bruksanvisninger

 

God lesning !

Endret av fasst24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Da er det et par ting jeg vil spørre om etter hvert som dere får testet det! :)

 

Hvordan er buffer size i RAW, er det bare såvidt over 1 sek (ca 10 bilder)? Hvordan funker AF til sport/fugler som flyr o.l.? Sett noe til moire enda? :)

 

Har ikke fått testet mye ennå. Men buffer var en av de tingene som jeg også fattet interesse for. Og de første testene var ikke særlig imponerende. Men da skal det sies at jeg ikke hadde de optimale minne kort. Venter de i posten om kort tid.

I mellomtiden søkte jeg andres erfaringer. Fant denne posten, hvor den første tabellen er fra den offisielle Nikon spec'en, den andre tror jeg er en tabell laget av innsender.

Se HER

Flere spør seg:'Hvor vanskelig ville det være for Nikon å levere større et større buffer på D7100'

Svaret, eller rettere sagt, spekulasjonen, er at Nikon ikke gjør det for å "beskytte" andre og større / dyrere modeller, som har større buffer.En årsak må det jo være, og jeg tror ikke at det er av tekniske begrensninger.

Lenke til kommentar

Flere spør seg:'Hvor vanskelig ville det være for Nikon å levere større et større buffer på D7100'

Svaret, eller rettere sagt, spekulasjonen, er at Nikon ikke gjør det for å "beskytte" andre og større / dyrere modeller, som har større buffer.En årsak må det jo være, og jeg tror ikke at det er av tekniske begrensninger.

Med 24Mpx, så kan det faktisk være noen tekniske begrensninger. F.eks. ikke plass til minne i prosessoren, ei heller på printet. Dvs. slikt er mulig, men det kan være at prisen blir unødvendig høy.

 

Eller så kan det være at Nikon mener at dette holder for den brukergruppen de innbiller seg er interessert i D7100.

Lenke til kommentar

Med 24Mpx, så kan det faktisk være noen tekniske begrensninger. F.eks. ikke plass til minne i prosessoren, ei heller på printet. Dvs. slikt er mulig, men det kan være at prisen blir unødvendig høy.

 

Eller så kan det være at Nikon mener at dette holder for den brukergruppen de innbiller seg er interessert i D7100.

 

Jeg har vel en tro på at Nikon, som mange selskaper, har gjort grundige markedanalyser i forkant og lager sine produkter slik at de minsker sjansene for "kannibalisering" mellom egne produkter.

Lenke til kommentar

Jeg har vel en tro på at Nikon, som mange selskaper, har gjort grundige markedanalyser i forkant og lager sine produkter slik at de minsker sjansene for "kannibalisering" mellom egne produkter.

 

Det virker mistenkelig slik. Men om en av konkurrentene plutselig skulle lagd et noenlunde likt kamera, bare med stor buffer til en tusenlapp mer, så spørs det om ikke Nikon taper til dem isteden. Kan jo være de kan øke buffer med en firmware om det skulle skje også. :p Blir spennende å se hva som skjer! :)

Lenke til kommentar

Ennå er det ikke kommet noen fullverdige tester av D7100, bare reviews. Her er en nylig:

http://www.thephoblo...ns-nikon-d7100/

 

Og noen testbilder:

http://www.bezerghea...11039&k=RCMPkWc

 

Og en ikke fullt så oppløftende.

Har testet mitt eget men fant, heldigvis, ingen oljeflekker på sensoren.

 

Dette var også overraskende. At en ikke kan endre blender i LiveWiew. Displayet sier at den endres men det skjer faktisk ikke. Håper de klarer å rette opp dette med firmware.

Endret av fasst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...