Gå til innhold

Videre utdanning etter læretid


wergz

Anbefalte innlegg

Til høsten skal jeg ta lærlingtiden min som dataelektroniker.

Jeg har noen spørsmål angående utdanningen som jeg kan gjøre videre:

 

1. Hvordan fungerer opplegget rundt 'Y-veien' ?

2. Hvilke andre muligheter har jeg utenom universitet/høgskole?

 

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ja, med fagbrev kan du komme inn på høyskole for å ta ingeniørutdanning. Du må da ta noen ekstra fag (matte, fysikk og norsk) som er vanlig å ta i løpet av de to første semestrene. Dette er i utgangspunktet ikke noe problem, men det kan være en fordel for noen å ta disse fagene som lærling.

 

En nyutdannet ingeniør med fagbrev er soleklart favorisert når det kommer til jobbsøking, men da tar ingeniørutdanningen et år ekstra.

 

Jeg studerer selv til å bli ingeniør (automatiseringsteknikk) og har fagbrevet som elektriker. Lærlingetiden var for meg en utmerket måte å få smaken på arbeidslivet og finne ut hva jeg liker å jobbe med. Samtidig var jeg forferdelig skolelei etter ungdomsskolen, og ville fortest mulig ut i jobb. Så for meg var Y-veien helt perfekt.

Lenke til kommentar

Ja, med fagbrev kan du komme inn på høyskole for å ta ingeniørutdanning. Du må da ta noen ekstra fag (matte, fysikk og norsk) som er vanlig å ta i løpet av de to første semestrene. Dette er i utgangspunktet ikke noe problem, men det kan være en fordel for noen å ta disse fagene som lærling.

 

En nyutdannet ingeniør med fagbrev er soleklart favorisert når det kommer til jobbsøking, men da tar ingeniørutdanningen et år ekstra.

 

Jeg studerer selv til å bli ingeniør (automatiseringsteknikk) og har fagbrevet som elektriker. Lærlingetiden var for meg en utmerket måte å få smaken på arbeidslivet og finne ut hva jeg liker å jobbe med. Samtidig var jeg forferdelig skolelei etter ungdomsskolen, og ville fortest mulig ut i jobb. Så for meg var Y-veien helt perfekt.

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hehe, ja det blir jo det! :)

Kan man studere hva man vil, så lenge man har kompetanse nok (F.eks. fagbrev) til å gå på høyskole?

 

Jeg tror jeg skjønte spørsmålet ditt: og svaret blir i så tilfelle ja.

 

Med et fagbrev er det enkelte linjer du kan søke på hos enkelte skoler (dette er ikke likt for alle skoler). Hvis du vil utdanne deg som noe du ikke har relevant fagbrev til må du ta forkurs, eller ha studiekompetanse.

 

Ble litt rotete, men her bruker jeg meg selv som eksempel:

Jeg har fagbrev som elektriker. Utifra dèt kunne jeg søke automasjonsingeniør, elektroingeniør eller noe lignende på enkelte skoler.

Hvis jeg derimot skulle søkt meg inn på byggingeniør, hadde jeg måttet ta forkurs (1 år) eller skaffet meg studiekompetanse på videregående (et idiotisk alternativ for å bli ingeniør, spør du meg).

 

Her har du en oversikt over Y-vei-studier rundtomkring i Norge:

http://velgriktig.no...nt/1953/Y-veien

Endret av StAkkarr
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg skjønte spørsmålet ditt: og svaret blir i så tilfelle ja.

 

Med et fagbrev er det enkelte linjer du kan søke på hos enkelte skoler (dette er ikke likt for alle skoler). Hvis du vil utdanne deg som noe du ikke har relevant fagbrev til må du ta forkurs, eller ha studiekompetanse.

 

Ble litt rotete, men her bruker jeg meg selv som eksempel:

Jeg har fagbrev som elektriker. Utifra dèt kunne jeg søke automasjonsingeniør, elektroingeniør eller noe lignende på enkelte skoler.

Hvis jeg derimot skulle søkt meg inn på byggingeniør, hadde jeg måttet ta forkurs (1 år) eller skaffet meg studiekompetanse på videregående (et idiotisk alternativ for å bli ingeniør, spør du meg).

 

Her har du en oversikt over Y-vei-studier rundtomkring i Norge:

http://velgriktig.no...nt/1953/Y-veien

 

Det var dette jeg mente ja! Tusen takk for informasjonen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Merk at Y-veien er tøff og du må ha motivasjonen til å gjennomføre det. Jeg gikk første året VGS på Elektro, deretter IKT-Servicefag og har nå fagbrev i IKT-Servicefag. Forskjellen på P matta og det jeg nå holder på med er ganske stort. Jeg går nå 8 timer skole hver dag, men selv ikke dette holder. Vi er 10 stk med IKT-Servicefag som nå sannsynligvis ender opp med å måtte betale for ekstra privattimer da arbeidstempoet er såpass høyt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...