Gå til innhold

Videre utdanning etter læretid


wergz

Anbefalte innlegg

Til høsten skal jeg ta lærlingtiden min som dataelektroniker.

Jeg har noen spørsmål angående utdanningen som jeg kan gjøre videre:

 

1. Hvordan fungerer opplegget rundt 'Y-veien' ?

2. Hvilke andre muligheter har jeg utenom universitet/høgskole?

 

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ja, med fagbrev kan du komme inn på høyskole for å ta ingeniørutdanning. Du må da ta noen ekstra fag (matte, fysikk og norsk) som er vanlig å ta i løpet av de to første semestrene. Dette er i utgangspunktet ikke noe problem, men det kan være en fordel for noen å ta disse fagene som lærling.

 

En nyutdannet ingeniør med fagbrev er soleklart favorisert når det kommer til jobbsøking, men da tar ingeniørutdanningen et år ekstra.

 

Jeg studerer selv til å bli ingeniør (automatiseringsteknikk) og har fagbrevet som elektriker. Lærlingetiden var for meg en utmerket måte å få smaken på arbeidslivet og finne ut hva jeg liker å jobbe med. Samtidig var jeg forferdelig skolelei etter ungdomsskolen, og ville fortest mulig ut i jobb. Så for meg var Y-veien helt perfekt.

Lenke til kommentar

Ja, med fagbrev kan du komme inn på høyskole for å ta ingeniørutdanning. Du må da ta noen ekstra fag (matte, fysikk og norsk) som er vanlig å ta i løpet av de to første semestrene. Dette er i utgangspunktet ikke noe problem, men det kan være en fordel for noen å ta disse fagene som lærling.

 

En nyutdannet ingeniør med fagbrev er soleklart favorisert når det kommer til jobbsøking, men da tar ingeniørutdanningen et år ekstra.

 

Jeg studerer selv til å bli ingeniør (automatiseringsteknikk) og har fagbrevet som elektriker. Lærlingetiden var for meg en utmerket måte å få smaken på arbeidslivet og finne ut hva jeg liker å jobbe med. Samtidig var jeg forferdelig skolelei etter ungdomsskolen, og ville fortest mulig ut i jobb. Så for meg var Y-veien helt perfekt.

 

Takk for svar! :)