Gå til innhold

Boliglån i praksis, hvor mye info ønsker banken?


Kjøpehus

Anbefalte innlegg

Hei jeg har over lengre tid sett på bolig i Sverige.

Nå har det kommet dit at jeg egentlig så å si har bestemt meg for 6 boliger. Men jeg trenger lån.Tenkte forhøre meg i flere banker. Men hvordan er det vanlig og gjøre det når en snakker med banken er det da kundemøte hvor en får time på forhånd?

 

Jeg skal på en visning til hvor jeg har med meg noen for å se på boligene for og sjekke at det ikke er feil på boligene. Men det er også budrunde på ett av disse husene så vil gjerne kunne betale med en gang om en ikke ser noe galt med husene.

 

Jeg vil også gjerne vite at jeg har fått lån før jeg ser på de enda en gang.

Men er det er vanlig og låne penger før en har bestemt seg, om han som skal se mer nøye på husene finner veldig mye galt som konstruksjonsfeil tenker jeg jo ikke og kjøpe de.

 

 

Hvilken informasjon vil banken gjerne ha før de bestemmer seg for og gi lån?

 

Jeg er usikker på dette og redd for og gjøre noe feil og mangle noe. Hva vil de ha, kan det tenkes at de vil ha bilder av husene eller lignende?

Vil de vite mye om min nåværende inntekt?

 

Siden nåværende inntekt ikke er noe særlig høy, får nå AAP (arbeidsavklaringspenger) ca 10 000 i mnd, har en sykdom som krever en del tilrettelegging og vanskelig og finne rett jobb. Rett jobb har jeg egentlig funnet i Sverige da skal starte eget innen noe jeg har drevet med før. Disse boligene passer bra til dette, det er også et viktig poeng med boligenes plassering i forhold til hverandre. Jeg kan derfor ikke kjøpe 2 boliger først og en annen 4 måneder senere fordi disse boligene er avhengig av hverandre for og ha en verdi for meg. Eller de er verdt noe uansett men klaffer ikke beliggenheten i forhold til hverandre så blir det vanskelig og starte dette med hell i hele tatt, da trenger den plassen.

 

Siden min nåværende inntekt er lav, AAP, så høres det jo kanskje helt på trynet ut og ta sikkerhet i egen inntekt en ikke har. Vil jo ikke få den inntekten helt med det første heller da vil nok ta ca 6 måneder før inntekten er normal . Og mens jeg holder på og starte opp eget vil jeg jo ikke få AAP heller.

 

Tenkte derfor sikkerhet i boligene siden jeg låner mindre enn 85% av boligenes verdi, men vet ikke hvordan det blir når boligene er i Sverige, ei heller hva banken lurer på.

 

Disse boligene i Sverige er ikke så flotte som det kanskje høres ut som i innlegget er mer lagerlokaler og slikt noe. Alle boligene til sammen, den jeg skal bo i + lager + lokale koster 1,4 millioner. Jeg tenker å låne fra norsk bank.

 

Jeg må jo snakke med banken men er nervøs for hva de vil si, de vet jo så å si ikke noe om meg fra før, har heller ikke så mye papirer jeg kan vise frem, jeg tenker de på utdannelse.

 

Jeg har også lave kunnskaper om lån og begreper innenfor lån. Har lyst og snakke med de så fort som mulig egentlig, er redd for at ene huset jeg er helt avhengig av skal bli solgt. Ikke at jeg egentlig tror det vil skje da markedet er helt dødt, var vist bare jeg som var interessert i det huset. Men det trengs jo bare en kjøper for at det blir solgt, og det er ikke lett og finne lignende bolig som den, som passer like godt, enda vanskeligere er det og finne lignende med lager og slikt noe rundt har jo sett etter det i noen år sånn egentlig. Jeg er også nervøs for bankmøte er redd de bare skal si nei, fordi det er i Sverige eller pga min lave nåværende ”inntekt” rettere sagt støtte.

 

Jeg håper dere kan gi meg noe tips til hvordan snakke med banken. Hva lurer de i banken på? Hvordan bør jeg legge det frem? Hva er vanlig at de lurer på, spør om, og hva tror dere de vil lure på med mitt prosjekt/huskjøp?

 

Blir glad for alle som svarer, fint om noen andre skriver hva de tenker.

Endret av Kjøpehus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samboer som ikke har noe egen kapital oppspart så vi låner ikke til dette i lag.

Nå så tjener jeg ikke noe annet enn AAP (arbeidsavklaringspenger) 10 000 i mnd.

Tja det er mulighet for utleie, men jeg tenker egentlig ikke å leie ut. Kan være en liten del blir leid ut en del samt hele komplekset en og annen gang. Jeg tenker først og fremst og bruke hele selv slik at jeg slipper og leie flere andre ekstremt dyre og mindre egnede lokaler. + flytte rundt og betale dyrt..

 

Noen som har noe tips til hvordan legge frem for banken?

Hva ser de som jobber i banken etter når de skal bestemme om en kunde får lån.

Lenke til kommentar

Det er relativt vanlig å gå i banken først, når du kommer ut så har du et finansieringsbevis, dvs du vet hvor mye banken er villig til å låne deg.

Du kan da delta i budrunde, og megler kan ringe banken for å få bekreftet at du har dekning for budet ditt.

 

Typiske dokumenter banken vil be om er: Pass hvis du ikke er kunde der fra før, siste års selvangivelse, lønnslipper/utbetalingslipper fra NAV i ditt tilfelle for siste 6mnd.

 

Siden du har en relativt lav inntekt, kan du nok med fordel lage et budsjett for å vise din/deres disponible inntekt, dvs hvor mye du har hver mnd til å betjene renter og avdrag på et lån.

Et ok startsted er SIFO sitt referansebudsjett : http://www.sifo.no/page/Lenker//10242/10278 , bankene bruker også disse tallene, dog med en liten margin.

Hvis dere er samboere er det generelt en fordel å søke sammen (billigere å lage mat til to enn en , mens du har feks to inntekter), men snakker igjen generelt, om dere ønsker å låne sammen eller ikke, blir jo en vurdering kun dere kan ta i felleskap, men for budsjettet sin del, lager du uansett for hele husholdningen.

 

Potensielle inntekt vil dessverre sjelden bli tilagt særlig vekt.

 

Videre ville jeg sjekket opp hva slags kommunale ordninger de har i den kommunen du ønsker å flytte til type startlån el. , her er jeg dessverre relativt blank.

 

Hittil har vi tatt for oss bolig, men utifra innlegget ditt, høres det mer ut som du ønsker næringslån, dvs til oppstart av firma, uten at forteller om bransje, vil jeg anta at en nystarting uten særlig egen kapital er temmelig dødfødt ? ordet lager + null egenkapital lover aldri bra .. Det er uansett en helt annen liga og søke om lån en ny oppstartet bedrift, enn til bolig.

Lenke til kommentar

Det hersker det vel liten tvil om, tok mer forbehold om at de er to, og da blir det igrunn avhengig av inntekten til samboer.

Hovedproblemet for TS er vel uansett egenkapital kravet, derav kommentaren om å sjekke ut kommunale ordninger i kommunen han ønsker å flytte til.

 

Men for å være realistisk, lån i norsk bank, til bolig i sverige i et marked som er dødt (TS sin beskrivelse om lav omsetningshastighet), med liten egenkapital, på AAP (det er forøvrig ikke gitt at TS får beholde AAP ved flytting.), ønsker å kjøpe 6.. boliger til næringsvirksomhet , tja, liten sannsynlighet i forhold de opplysningene som er kommet frem, men tenker at det får bli opp til banken(e) å slå hull på drømmen, og ikke oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...