Gå til innhold

Vil åpne torrent-nettsted for 3D-tegninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først ser jeg meg nødt til å pirke på et par ting, siden temaet står meg veldig nært:

  • Det er litt uheldig at 3D-printing alltid forbindes med prototyper, for det er langt fra sannheten. Det henger med fra gammelt av, når kvaliteten var for dårlig. Idag produseres helt fiks ferdige produkter på denne måten.
  • I industrien er additiv tilvirkning godtatt som det overordnede navnet som dekker alle disse prosessene som oftest kalles "3D-printing". 3D-printing er sterkt knyttet til én patentert prosess (http://en.wikipedia....ead_3d_printing), og dekker de andre prosessene dårlig.

 

Nå som pirket er ute av systemet mitt:

 

Det var bare spørsmål om tid før en slik side kom på banen, og det kommer til å bli noen hektiske år med søksmål og spørsmål om rettigheter før det blir orden vil jeg tro. Menneskene og industrien bak de produktene som nå kan "pirat kopieres" har vel like stor handlekraft som underholdningsbransjen når det kommer til advokater og denslags.

 

På den lyse siden kan det hende en slik side kan påvirke det elendige patentsystemet som finnes idag til noe bedre, for alt det gjøre er å løfte priser og hindre utvikling.

Endret av Marius5051
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Menneskene og industrien bak de produktene som nå kan "pirat kopieres" har vel like stor handlekraft som underholdningsbransjen når det kommer til advokater og denslags.På den lyse siden kan det hende en slik side kan påvirke det elendige patentsystemet som finnes idag til noe bedre, for alt det gjøre er å løfte priser og hindre utvikling.

 

Har ikke tenkt over at 3D printing faktisk kan være neste "revolusjon". Dette er jo kjempegøy!

 

Enda gøyere er det at det rokker ved patentlovgivningen! Den må da snart rakne!

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som Piratpartiet har påpekt så er "opphavsrettsdiskusjonen" bare så vidt begynt. Derfor er det viktig at vi endrer måten vi tenker på.

 

3d-printing under dagens regelverk vil medføre at en enda større andel av befolkningen vil kriminaliseres.

 

Tipper det vil komme reguleringer på hvem som har lov til å kjøpe printer (hvis ikke Piratpartiet åpner øynene på tilstrekkelig mange velgere).

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har ikke tenkt over at 3D printing faktisk kan være neste "revolusjon". Dette er jo kjempegøy!

 

Enda gøyere er det at det rokker ved patentlovgivningen! Den må da snart rakne!

 

Enig. Men det er ikke - i utgangspunktet - noe galt med patent eller copyright, men hvordan de har begynt å misbruke patentene, og utvidet copyright-varigheten er uhørt. Nå hindres utviklingen av det, og patenter brukes som våpen og har vokst til en egen industri som ikke produserer noe som helst av verdi for samfunnet. Anbefaler å sjekke ut Everything is a Remix, spesielt episode 4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opphavsretter som tilhører et menneske eller organisasjon er noe som etterhvert vil forsvinne for godt. Det gagner ikke mennesket som helhet at noen få sitter med opphavsrettigheter, det bare styrker den økonomiske ubalansen som allerede er nok av i verden.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...