Gå til innhold

Test: Canon EOS 6D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor er hodetelefonutgangen? I samtlige tester jeg har lest på www så har det blitt trukket på grunn av manglende hodetelefonutgang. Merkelig at dere har dette på deres testkamera:p håper faktisk det stemmer da men:) skulle gjerne hatt den der.

 

Jeg ser nå at det er helt feil - beklager. Skal rette opp i det nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow, bilder!! Ekte bilder! Fantastisk, nå var det gøy å SE testen.

Dette løftet testinga til et helt annet nivå! Dette MÅ dere fortsette med.

Flott at det står hvilken iso verdi bildet er tatt med også, men for å gjøre det komplett, kan dere ikke slenge med lukker og blenderverdi i samme slengen? Først da får man intrykk av hva slags lys bildet er tatt i, og om det var en situasjon som faktisk krevde en høy iso. Det er jo det som er interessant for oss forbrukere mtp høy iso.

(Går ut ifra at alle er enige om støy ser mye verre ut i "dårlige" lysforhold.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Wow, bilder!! Ekte bilder! Fantastisk, nå var det gøy å SE testen. Dette løftet testinga til et helt annet nivå! Dette MÅ dere fortsette med. Flott at det står hvilken iso verdi bildet er tatt med også, men for å gjøre det komplett, kan dere ikke slenge med lukker og blenderverdi i samme slengen? Først da får man intrykk av hva slags lys bildet er tatt i, og om det var en situasjon som faktisk krevde en høy iso. Det er jo det som er interessant for oss forbrukere mtp høy iso.(Går ut ifra at alle er enige om støy ser mye verre ut i "dårlige" lysforhold.)

 

Hei! Takk for hyggelige ord. Jeg skal oppdatere testen med lukkertid og blender innen utgangen av denne uka. Sitter med eksamensoppgave nå, men så fort den er ute av verden skal jeg få opp tallene.

 

- Anton

Lenke til kommentar

Fin test, men litt pirk fra meg på kort sagt oppsummeringen:

 

+ God senterskarphet

 

Hva mener dere med det, kameraet er vel like skarpt over hele bildeflaten?

 

Er nok noe som henger igjen da han kopierte oppsettet fra min RX1-test tidligere. Kjappere å kopiere koden fra tidligere test enn å skrive alt på nytt, men da løper man risken for slike rester som dette.

Lenke til kommentar

Først må jeg gi akam en dose skryt for å nå levere oftere tester av ferskvare, dernest for en bedre layout på testene, bedre lesbarhet og oversikt.

 

6D virker for meg nå å være bedre enn fryktet, nå gjenstår bare å få prisen ned til under 10.000,-

 

Men jeg savner eksempler som viser sammenligninger med andre ff-hus (og et av de beste crophusene burde være med i sammenligningen når en tester ff-kamera for å synbart vise eventuelle forskjeller). Hvordan er forholdet til f.eks 5Dmk2 angående støy på f.eks ISO 3200 (jeg bruker 3200 som en mal som regel)?

 

Tor

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fant ut at jeg stort sett kun brukte min 16-35/2.8L i den vide enden, så jeg erstattet den med en Samyang 14/2.8 (og en 24mm, da).

 

Aha, men savner litt mer info om videodelen her, fikk en følelse av at det var hardware det skrattet på (og moiré og AA), men hva med skarphet? Sitter i dag på 7D, og føler filmene blir "blasse" som faen... Så, er 6D filene skarpe, evt. tåler de oppskarping i edit?

Lenke til kommentar

Bare synd 6D ikke har mulighet for ekstern mic. Dealbreaker for min del. Tar ikke så mye video men når jeg gjør det er RØDE mikrofonen gull å plugge inn. Litt rart Canon droppet dette på 6D. Skal man bruke kamera til video er 5D mk III veien å gå tydeligvis.

Lenke til kommentar

Bare synd 6D ikke har mulighet for ekstern mic. Dealbreaker for min del. Tar ikke så mye video men når jeg gjør det er RØDE mikrofonen gull å plugge inn. Litt rart Canon droppet dette på 6D. Skal man bruke kamera til video er 5D mk III veien å gå tydeligvis.

 

Det syns jeg var rart ja.

 

Men 5D mk II holder i massevis, til og med 60D og 7D fungerer kjempeknall til filming. 5D MK III blir litt overkill om man ikke skiter penger :)

Endret av nicwillu
Lenke til kommentar

Bare synd 6D ikke har mulighet for ekstern mic. Dealbreaker for min del. Tar ikke så mye video men når jeg gjør det er RØDE mikrofonen gull å plugge inn. Litt rart Canon droppet dette på 6D. Skal man bruke kamera til video er 5D mk III veien å gå tydeligvis.

 

Vel, på min 6D er det input for ekstern mic i hvertfall ;)

Lenke til kommentar

Fant ut at jeg stort sett kun brukte min 16-35/2.8L i den vide enden, så jeg erstattet den med en Samyang 14/2.8 (og en 24mm, da).

 

Hei Trondster.

Kan jeg få spørre hva var grunnen for at du byttet ut 16-35en. Jeg spør litt pga at jeg selv nettopp har kjøp en.

Var det noe du ikke synes var bra, eventuelt hva synes du var bra. Jeg såg du nevnte den så jeg hadde lyst å spørre. Vet at du er glad i fast optikk og manuel fokus.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...