Gå til innhold

MSc eller jobb


Scott1

Anbefalte innlegg

Fullfører til våren BSc i økad på BI. Har et ok snitt, men har foreløpig ikke tatt GMAT eller IELTS.

 

Har søkt på flere skoler i UK og fått conditional offers fra alle. Greia er at jeg er usikker på om det kommer til å være "verdt" det?

 

Er det bedre å jobbe 1 år der jeg tar opp fag samt tar GMATen, for så å prøve meg på Cass/LSE/LBS - eller er det best å ta MSc Finance på et "middelmådig" universitet til høsten?

 

Tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor ligger listen for middelmådig?

 

LBS har vel kun post-experience MSc, så den er vel ikke aktuell uansett. Cass og LSE er vel greit nok å vente et år for - selv om du ikke akkurat skiller deg ut i mengden ved å gå der, så liker visstnok finans-miljøet i Norge de skolene. Det går også an å søke utenfor London.

 

Det kan fort bli litt tyngre å få tak i jobb før du er ferdig med masteren om du går på skoler utenfor fokusområdet til norske bedrifter. Norske bedrifter har et lite nyansert syn på hvilke skoler som er "gode nok" til å rekruttere direkte fra. På en annen side så ser det jo ikke noe bra ut å jobbe i butikk et år heller, om det er det som er alternativet.

 

Du kan jo også se på hvorvidt du får tilleggstipend eller ikke på skolene du er kommet inn på.

Lenke til kommentar

Relevanse i eventuell jobb er et krav. Selv om jeg ønsker å jobben innen analyse, er jeg villig til å jobbe i DNB/Danske Bank/etc i 1 år før jeg tar fatt på videre studier.

 

Jeg har kommet inn på:

  • MSc Business Finance, Queen Mary, University of London
  • MSc Finance, Oxford Brookes University
  • MSc Financial Markets, University of Kent
  • MSc Investment and Finance, University of Middlesex

Per nå er det nok bare Queen Mary og University of Kent som er aktuelle, men jeg vet likevel ikke hvor bra skolene er. Queen Mary er på tilleggsstipendlista til Lånekassen, og ut i fra info jeg har fått fra skolen ser den bra ut. I tillegg til at flere postgraduate studenter jobber i blant annet Goldman Sachs og JP Morgan.

 

Jeg venter dog på svar fra flere skoler.

 

Hovedproblemet er nok at jeg ikke veit hvor trangt nåløyet er. Jeg har lyst til å jobbe i utlandet etter studiene. I London er det mange (bra) skoler, og det er rimelig å anta at de beste bedriftene tar de beste studentene fra LSE og Cass. Derfor er jeg usikker om jeg med en master fra en "middelmådig" skole vil ende opp i samme bedrift og med nogenlunde samme stilling som jeg ville hatt hvis jeg går rett ut i jobb etter bacheloren?

Endret av Scott1
Lenke til kommentar

Hvis du vil jobbe i city etter masteren, så er du ikke like bundet til å gå på skolene med navn som norske HR-damer kjenner igjen. Skal likevel sies at du kanskje burde sikte litt høyere hva gjelder universiteter enn hva du lister opp her, om du vil rett inn i front-office i de store bankene.

Lenke til kommentar

Er det verdt å betale såpass mye skolepenger for de mere "ukjente" universitetene i Storbritannia? Hva med noen av de billigere i Europa, feks Rotterdam School of Management eller University of Maastricht? Og er det virkelig verdt de 200k for å gå på feks LSE?

 

Spør nemlig fordi jeg vurderer noe av det samme som ts her

Lenke til kommentar

Lånekassen omgjør 70% av (ca) 59.000 kr til stipend. Resterende opp til (ca) 116.000 kr blir lån. De har tilleggsstipend til x antall skoler på (ca) 60.000 kr.

 

@luser32:

Hvilke skoler bør jeg sikte meg inn mot, som gjerne ikke krever GMAT? Tror det blir nok å fullføre bachelorgraden til våren. Durham? Bath? Lancaster? Manchester? Er åpen for hele Europa, selv om det kanskje ikke virker sånn.

Endret av Scott1
Lenke til kommentar

Hvorvidt de krever GMAT vet jeg ikke, men de ligger nok høyere på listen blant britiske arbeidsgivere enn de tidligere nevnte. Kan jo også nevne at Warwick Business School ser ut til å være største banker-produsenten av skolene utenfor London utenom Judge og Said[Oxbridge], men der er det ikke nødvendigvis så enkelt å komme inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...